Jump to content
Velkommen til DinDebat
dinky67

Hjælp er jeg for "hård"

Recommended Posts

Alba_a
Jeg synes så bare ikke der er noget at forklare, når man som forældre kommer hjem til et hus, som står piv åbent. Og drengen viste det var hans ansvar. Hvis man gerne vil behandles som en voksen, så må man også følge enkelte og simple regler.

Jeg er opdraget med, overholdt jeg de simple regler med hensyn til at tage i by, være sammen med venner osv som min forældre havde sat, så fik jeg også løse tøjler. Men overskred jeg den èn gang, så var tilliden væk og jeg skulle starte forfra. Jeg brød ALDRIG reglen skal jeg hilse og sige, skulle ikke nyde noget med den frihed jeg havde :-P

Nu tænkte jeg så mere på hash-lugten. Jeg havde faktisk overset, at der ikke var låst. Det er selvfølgelig ikke ok, men jeg ville godt nok ikke troppe op og hente ham hjem. Jeg vil altid mene, at der kommer mere ud af en saglig snak dagen efter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lene@
Nu tænkte jeg så mere på hash-lugten. Jeg havde faktisk overset, at der ikke var låst. Det er selvfølgelig ikke ok, men jeg ville godt nok ikke troppe op og hente ham hjem. Jeg vil altid mene, at der kommer mere ud af en saglig snak dagen efter.

Helt klart, jeg ville umiddelbart heller ikke hente ham hjem. Hvis han har drukket og røget, vil det jo ikke sive ind alligevel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Pianisten9000

Nu har jeg kun to helt små børn på 2 og 4 år. Men hvis jeg kom hjem til vores hjem og der var tændt lys over alt, og ingen døre låste, (hash-lugten tror jeg at jeg kunne have levet med) så var jeg blevet så edderspændt stik-tosset at jeg også havde hentet ham til den fest. Er man ikke mere ansvarlig, så skal man ikke være til fest alene.

Og så kan det godt være at det var pinligt overfor kammeraterne - men han kan lige så godt lære at når man lægger hus til, så følger der et ansvar med. Vil han ikke dette ansvar, så må de holde før-fest hos én af kammeraterne.

Der er ikke tale om straf, men bare en simpel konsekvens af hans uansvarlighed. Fuldstændig ligesom når man får frataget sit dankort p.g.a. overtræk. Så må man også klare sig med et hævekort indtil man er vokset lidt mere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Pianisten9000

Men ok...så på den anden side, var det måske også noget over-kill fra jeres side, at lade ham styre en fest helt alene, men I var til halbal.

Men der er jo forskel på 15-åriges modenhed.

Jeg var kun 11 år, da mine forældre satte mig til at være alene med mine to små brødre på 7 og 3 år. Alene om at lave aftensmad til dem, putte dem og give den mindste ren ble på, når mine forældre var afsted til fest en fredag eller lørdag aften. Jeg ved godt at der var andre tider dengang, men man kan godt have en del ansvar som 15-årig.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tobogsylsmor

synes sku i er lidt for hård overfor ham for du skal forstå han er en teenager og i skal lære at stole på ham :)

jeg er bonusmor til to teenager på 15 år og 16 år.

jeg kan snakke med dem om alt fordi jeg kan sætte mig ind i hvordan de har det for jeg er kun snart 28 år og det med ryge vandpibe er ikke jordens undergang herre gud det ikke noget man bliver afhænge af jo så synes du skal prøve at tænke tilbage på hvordan du var dengang du var teenage ja den sætning siger jeg også tit til min kæreste :D plus det hjælpe ikke at skælde ud og sæt urimlig krave til en teenager tværtimod så sker det modsat i stedt for

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lene@
synes sku i er lidt for hård overfor ham for du skal forstå han er en teenager og i skal lære at stole på ham :)

jeg er bonusmor til to teenager på 15 år og 16 år.

jeg kan snakke med dem om alt fordi jeg kan sætte mig ind i hvordan de har det for jeg er kun snart 28 år og det med ryge vandpibe er ikke jordens undergang herre gud det ikke noget man bliver afhænge af jo så synes du skal prøve at tænke tilbage på hvordan du var dengang du var teenage ja den sætning siger jeg også tit til min kæreste :D plus det hjælpe ikke at skælde ud og sæt urimlig krave til en teenager tværtimod så sker det modsat i stedt for

Men man kan da ikke stole på en 15 årig, som ikke engang kan finde ud af at låse huset af efter sig, som han udtrykkelig viste han skulle. Det er da en meget basal viden :gruble:. Det med vandpipen er for mig irrelevant i dette tilfælde. Hele huset kunne have været tømt da forældrene kom hjem.

Desuden er man da også nødt til at sætte krav til teenager, ellers lærer de da ikke at tage hensyn til andre. Jeg er selv "kun" 26 år og i mine teenageår satte mine forældre også krav til mig hvis jeg ville behandles som en voksen, hvilket kun er helt rimelig.

TS søn var så åbenbart ikke moden nok til at have det ansvar, at være selv hjemme.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...