Jump to content
Velkommen til DinDebat
dinky67

Hjælp er jeg for "hård"

Recommended Posts

atacama
Jeg synes så bare ikke der er noget at forklare, når man som forældre kommer hjem til et hus, som står piv åbent. Og drengen viste det var hans ansvar. Hvis man gerne vil behandles som en voksen, så må man også følge enkelte og simple regler.

Jeg er opdraget med, overholdt jeg de simple regler med hensyn til at tage i by, være sammen med venner osv som min forældre havde sat, så fik jeg også løse tøjler. Men overskred jeg den èn gang, så var tilliden væk og jeg skulle starte forfra. Jeg brød ALDRIG reglen skal jeg hilse og sige, skulle ikke nyde noget med den frihed jeg havde :-P

Brød du aldrig reglen, eller brød du bare aldrig regler, som dine forældre kunne opdage, at du havde brydt?

Og er det ikke netop den forkerte årsag til at overholde en regel - at man er bange for straffen? Jeg vil da hellere se, at mine børn overholder en regel, fordi de indser hvorfor reglen er en god ide. At overholde regler for at undgå straf er ikke en adfærd, jeg ønsker at opdrage mine børn til.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
decibell22
Brød du aldrig reglen, eller brød du bare aldrig regler, som dine forældre kunne opdage, at du havde brydt?

Og er det ikke netop den forkerte årsag til at overholde en regel - at man er bange for straffen? Jeg vil da hellere se, at mine børn overholder en regel, fordi de indser hvorfor reglen er en god ide. At overholde regler for at undgå straf er ikke en adfærd, jeg ønsker at opdrage mine børn til.

At miste tilliden - og de privilegier, den giver - er vel ikke en straf, men en kedelig konsekvens af ikke at leve op til det, man lover?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lene@

Nej, jeg brød ikke de regler mine forældre havde opstillet. Her snakker vi om regler når jeg var sammen med venner, i byen osv. Almindelige sikkerhedsregler som, at jeg ALTID skulle være sammen med andre, aldrig gå alene eller med fremmede, hvis jeg drak skulle jeg ringe hjem når jeg ville hentes, altid sige hvor jeg skulle hen, altid sørge for at låse efter os osv. Jeg brød dem aldrig, for jeg havde ingen grund til det.

Jeg så det ikke som en straf, overhovedet. Hvis jeg gerne ville betragtes som en "voksen" og have frihed, så var der visse regler som skulle overholdes = mine forældre havde tillid til mig.

Det er ganske simpelt og logisk i min verden. Man bryder ikke tilliden til sine forældre, når man gerne vil have frihed som teenager. Hvis jeg først havde brudt den en gang som de fandt ud af, hvordan skulle de så kunne stole på mig igen... Det er da fuldt forståeligt. Sådan var det også for mine to brødre, og med tiden fik vi mere og mere frihed af samme grund. Hvem kan ønske sig andet som teenager :D

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lene@
At miste tilliden - og de privilegier, den giver - er vel ikke en straf, men en kedelig konsekvens af ikke at leve op til det, man lover?

Præcis. Jeg viste bare mine forældre, at de kunne stole på mig. Hvilket TS dreng ikke ligefrem har vist at de kan.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
atacama

Du forstår ikke, hvad jeg mente. Min pointe er, at børnene ikke skal overholde reglen af frygt for konsekvenserne fra forældrene. Det er en forkert motivation, i mine øjne. Jeg mener, de skal overholde reglerne, fordi de kan se det fornuftige i at overholde reglerne. Derfor mener jeg ikke, at straf/konsekvenser er noget særligt godt redskab til at få børn til at gøre det rigtige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
atacama
Nej, jeg brød ikke de regler mine forældre havde opstillet. Her snakker vi om regler når jeg var sammen med venner, i byen osv. Almindelige sikkerhedsregler som, at jeg ALTID skulle være sammen med andre, aldrig gå alene eller med fremmede, hvis jeg drak skulle jeg ringe hjem når jeg ville hentes, altid sige hvor jeg skulle hen, altid sørge for at låse efter os osv. Jeg brød dem aldrig, for jeg havde ingen grund til det.

Jeg så det ikke som en straf, overhovedet. Hvis jeg gerne ville betragtes som en "voksen" og have frihed, så var der visse regler som skulle overholdes = mine forældre havde tillid til mig.

Det er ganske simpelt og logisk i min verden. Man bryder ikke tilliden til sine forældre, når man gerne vil have frihed som teenager. Hvis jeg først havde brudt den en gang som de fandt ud af, hvordan skulle de så kunne stole på mig igen... Det er da fuldt forståeligt. Sådan var det også for mine to brødre, og med tiden fik vi mere og mere frihed af samme grund. Hvem kan ønske sig andet som teenager :D

Ja, det er da rigtigt nok. Men så overholdt du jo også primært reglerne, for ikke at miste din frihed? Fremfor at du tænkte, at det var en god ide at overholde reglerne, fordi de var fornuftige? Eller hvad?

For mig er det en vigtig skelnen. Men det er også fordi jeg ikke afskyr noget mere i verden end mennesker, der overholder regler, fordi de er regler. Så det vil jeg helst ikke opdrage mine børn til!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lene@
Ja, det er da rigtigt nok. Men så overholdt du jo også primært reglerne, for ikke at miste din frihed? Fremfor at du tænkte, at det var en god ide at overholde reglerne, fordi de var fornuftige? Eller hvad?

For mig er det en vigtig skelnen. Men det er også fordi jeg ikke afskyr noget mere i verden end mennesker, der overholder regler, fordi de er regler. Så det vil jeg helst ikke opdrage mine børn til!

jeg overholdt ikke kun reglerne for ikke at miste min frihed, selvfølgelig var det med til at jeg overholdt den, men også fordi jeg gerne vil have mine forældre følte de kunne stole på mig. Men Helt ærligt, hvilke teenager vil overholde regler 100 %, hvis der ikke var en slags belønning i sidste ende. Der skal nogle gange en motivation til, for at få dem til at overholde som absolut ikke skal ses som en straf. Men som en konsekvens af, vil man behandles som en voksen, må man også agere som en. Og jeg kan vitterlig ikke se problemet.

Hvis du forventer din datter til den tid, vil lytte mere til dig end sine veninder/venner/gruppepres, og følge dine regler til punkt og prikke uden nogen form for konsekvens, så vil jeg gerne have opskriften.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Du forstår ikke, hvad jeg mente. Min pointe er, at børnene ikke skal overholde reglen af frygt for konsekvenserne fra forældrene. Det er en forkert motivation, i mine øjne. Jeg mener, de skal overholde reglerne, fordi de kan se det fornuftige i at overholde reglerne. Derfor mener jeg ikke, at straf/konsekvenser er noget særligt godt redskab til at få børn til at gøre det rigtige.

Det, tror jeg, er svært med teenagere.

Jeg er enig i, at frygt bestemt ikke er vejen frem i opdragelse og jeg vil meget hellere bruge tillid i tilgangen til teenagere end straf.

Men jeg tror, at der er en periode, hvor unge mennesker ikke ser regler som fornuftige. Overhovedet, og kun holder regler og aftaler af den årsag, at de skal og de ved, at handling og konsekvens til en vis grad hører sammen. Sådan var jeg selv.

God opførelse vil altid lønne sig, men dårlig opførelse for de flestes teenageres vedkommende vil betyde, at der sker ændringer i hverdagen. Altså ikke over småbagateller, selvfølgelig, men ved gentagen og bevist dårlig opførelse eller mangel på samarbejde fra det unge menneske over rimelig aftaler/regler.

Sådan er det også her - kan man ikke administere de ting, man har lov til, så er vi jo nødt til at ændre på forholdene. Det kan lyde som straf, men er ikke som sådan tænkt som det - mere en overvejelse af, at man skal kunne administere frihed for at have den og leve op til tilliden. Indtil nu har vi så heldigvis ikke store teenageproblemer, men de kan jo nå at komme de næste 0-7 års tid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
decibell22

Jeg forstår godt, hvad du mener. Du vil have, at børnene opfører sig ordentligt, fordi børnene selv kan se fornuften i det. Men det giver flere problemer, som jeg kan se det. For hvilke teenagere vil være komplet enige med forældrene i alt? Og hvis de ikke er det, så overtrumfer forældrenes mening i langt de fleste tilfælde børnenes, så vi er ude i, at de gør det, fordi de skal, ikke fordi de synes om det eller kan se fornuften i det - eller hvordan vil du køre det, hvis dit barn ikke mener, h*n skal lade være med at drikke, ikke blive ude hele natten, lave sine lektier, hjælpe til hjemme osv. Hvordan vil du tackle det, hvis du ikke vil benytte dig af konsekvenslære og måske endda forventning om straf?

Når jeg skriver, at det ikke er for at straffe barnet, at tilliden og derved privilegierne mistes, mener jeg jo, at det ikke er noget, jeg selv bestemmer. Enten har jeg tillid til min datter, fordi hun aldrig har svigtet den tillid, eller også har jeg ikke tillid, fordi hun lover og lover, men aldrig overholder det. Og hvis hun ikke kan holde, hvad hun lover (vi taler stadig om rimelige regler om ansvarsfuldhed osv.), så forventer du vel heller ikke, at jeg som forældre bare lader det fortsætte gang på gang i håbet om, at næste gang vil hun se fornuften i det? Min erfaring er, at hvis man ikke sætter grænser - også for voksne mennesker - for, hvad man kan tolerere, så vil ens grænser blive trampet på og trukket længere og længere ud. Det vil vi ikke finde os i med en voksen, så hvorfor et barn? De skal lære at blive gode voksne, og måske er de voksne, der overskrider andres grænser og ikke respekterer fornuft og ansvarsfuldhed og at skulle vise hensyn til andre, netop børn, som ikke lærte det godt nok i opvæksten?

Der er konsekvens ved alt i livet, og det mener jeg, børn lige så godt kan lære - selvfølgelig i det tempo de kan kapere det aldersmæssigt. Ikke noget med at forlange en voksen indsigt hos en 10-årig. Men når man er 15 år, kan det ikke komme bag på en, at der er konsekvenser ved ens handlinger, både de gode og de dårlige, ikke hvis forældrene ellers har gjort deres forklaringsarbejde (oplysning, ikke straf) ordentligt.

Det er heller ikke anderledes, end at vi vel heller ikke stjæler i butikkerne eller på anden vis lader impulserne styre, fordi vi ved, det har den kedelige konsekvens, at vi måske bliver snuppet i det og får en straf, som forfølger os langt frem i tiden?

Jeg vil lige sige, at jeg også har en 15-årig, en datter, og at vi aldrig har haft nogle problemer. Jeg stoler fuldt ud på hende, for hun har aldrig givet mig grund til andet, så hun har en frihed, hun er tilfreds med (siger hun selv), og som langsomt øges med alderen. Jeg har aldrig haft nødig at straffe hende, nu vi taler om straf, i stedet har vi talt meget om tillid og konsekvenser. Som hun selv siger, har hun da gjort nogle dumme ting til tider, men vi har indtil videre kunnet tale om det - og bevare tilliden til hinanden. Og det er vel det, det går ud på? At lære sammen og forberede barnet på et liv som voksen.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Alba_a
Ja det er rigtig, men når vi kommer hjem og alt er oplyst dørene står åbne og blafrer og der er luger af hash, så bliver man bange og ja jeg tænkte godt nok på om vi skulle vente, men jeg ville tage tyren ved hornene og få det klaret med det samme....

Det kunne du så takle anderledes en anden gang :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...