Jump to content
Velkommen til DinDebat
dinky67

Hjælp er jeg for "hård"

Recommended Posts

dinky67

Jeg har en søn på 15, som jeg elsker over alt på jorden.

Han har en masse søde venner (næsten for mange).

Han har spurgt om han må ryge vandpibe (frugt) og det har jeg sagt nej til, heller ikke cigaretter, så længe han bor hjemme, jeg vil ikke se at han ødelægger sine lunger..

en dag da Vi hans far og jeg havde været væk hjemmefra hele dagen skulle han for at tjene nogle penge til en tur til halbal sammen med hans venner, ordne hans værelse og ryde op i køkkenet.

Da vi kommer hjem står alle døre åbne og ikke låste lyset brænder og de unge mennesker er taget til halbal og på hans værelse lugtede der af hash og jeg fandt en vandpibe........

Jeg blev stik hamrende tosset og ringede til ham og sade at jeg ville hente ham, han blev meget ked af det og græd i telefonen, ( han fortalte at det var en af kameraterne , som havde den med, og han havde taget den fra ham og sagt at hans forældre ikke ville have det.. jeg siger til ham om han troede at sådan en "kammerat" var velkommen i vores hjem) for han var ved at skore sin store kærlighed....

Men vi hentede ham og han var enorm ked af det, men det var vi også og fortalte ham at vi elskede ham og vi hentede ham for hans egen skyld..

Vi skal nu have en snak med ham, når han og nogle af hans bedste kamerater står op( ikke ham med piben)..

Men var det rigtig af os at hente ham når nu han var ved at skore sin store og første kærlighed??? Øv noget lort

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
atacama

Nu tror jeg personligt ikke på straf, og derfor mener jeg også, at det var forfejlet af jer at hente ham fra en fest. Han er jo trods alt 15 år og både over den kriminelle og seksuelle lavalder - jeg mener, at I ydmyger ham ved at hente ham som om, han var et lille barn.

Min tilgang til det havde været at tage en grundig snak med ham (dagen efter!) om, at han havde opført sig uansvarligt og om, hvad jeg forventede af ham, hvis hans venner skulle på besøg en anden gang. Og forklare ham, hvorfor det kan være problematisk at ryge forskellige ting.

Og derudover ville jeg sådan set ikke have tiltro til, at min mening gjorde den store forskel for hans gøren og laden. Jeg tror ikke på, at man kan forhindre sine børn i at gøre dumme ting. Men man kan prøve at tale lidt fornuft ind i deres hoveder, ved at forklare dem årsagen til at man mener, som man gør.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Alba_a

Jeg synes I skulle have taget snakken med ham dagen efter. I udviste i den grad mistillid til jeres søn ved, at handle som i gjorde.

I bør altid lade ham forklare sig inden i konkluderer en hel masse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dinky67

Ja det er rigtig, men når vi kommer hjem og alt er oplyst dørene står åbne og blafrer og der er luger af hash, så bliver man bange og ja jeg tænkte godt nok på om vi skulle vente, men jeg ville tage tyren ved hornene og få det klaret med det samme....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
NewBeginnings
Nu tror jeg personligt ikke på straf, og derfor mener jeg også, at det var forfejlet af jer at hente ham fra en fest. Han er jo trods alt 15 år og både over den kriminelle og seksuelle lavalder - jeg mener, at I ydmyger ham ved at hente ham som om, han var et lille barn.

Min tilgang til det havde været at tage en grundig snak med ham (dagen efter!) om, at han havde opført sig uansvarligt og om, hvad jeg forventede af ham, hvis hans venner skulle på besøg en anden gang. Og forklare ham, hvorfor det kan være problematisk at ryge forskellige ting.

Og derudover ville jeg sådan set ikke have tiltro til, at min mening gjorde den store forskel for hans gøren og laden. Jeg tror ikke på, at man kan forhindre sine børn i at gøre dumme ting. Men man kan prøve at tale lidt fornuft ind i deres hoveder, ved at forklare dem årsagen til at man mener, som man gør.

Ja jeg er enig. Tror det vil have den modsatte effekt, at i behandler ham som et barn, og han vil gøre endnu mere oprør. I den alder betyder ens venner (og piger) rigtig meget, og i har nok fået ham til at tabe lidt ansigt, og han er formentlig meget flov...

Jeg synes det er synd, og tror i ville have fået mere ud af at tage et alvorsord med ham søndag hvor alle var faldet lidt ned, og han kunne se det alvorlige i situationen med at gå fra huset ulåst, brændende lys, hashrygning osv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Winestra

Kære TS - jeg havde gjort det samme som dig - men sådan en type er jeg, der er kontant afregning ved "kasse 1."

Når man er 15, så er man gammel nok til at fatte det koncept der hedder koncekvens - og jeg er ret sikker på, at han ikke for eftertiden acceptere at der bliver røget "sjov tobak" hos ham - for han ved hvad det kan "koste".

Win

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lene@

Jeg tror ikke jeg ville have hentet ham, men virkelig gøre ham klart i telefonen, at han fik en ordentlig skideballe når han kom hjem. Men nu ikke pga vandpipen, men pga huset ikke var aflåst. Det er bare IKKE acceptabelt i min verden, huset kunne jo havde været tømt. :tie:

Det ville være min første prioritet, og så kunne vandpipen komme bagefter. Helt sikkert heller ikke acceptabelt.

Jeg ser det han har gjort, som et tillidsbrud. Han er 15 år og burde kunne følge regler. At låse døre burde i det mindste være meget enkelt at huske.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
kaslejne

Jeg tror jeg ville gøre det samme som dig, mht. at hente ham.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lene@
Jeg synes I skulle have taget snakken med ham dagen efter. I udviste i den grad mistillid til jeres søn ved, at handle som i gjorde.

I bør altid lade ham forklare sig inden i konkluderer en hel masse.

Jeg synes så bare ikke der er noget at forklare, når man som forældre kommer hjem til et hus, som står piv åbent. Og drengen viste det var hans ansvar. Hvis man gerne vil behandles som en voksen, så må man også følge enkelte og simple regler.

Jeg er opdraget med, overholdt jeg de simple regler med hensyn til at tage i by, være sammen med venner osv som min forældre havde sat, så fik jeg også løse tøjler. Men overskred jeg den èn gang, så var tilliden væk og jeg skulle starte forfra. Jeg brød ALDRIG reglen skal jeg hilse og sige, skulle ikke nyde noget med den frihed jeg havde :-P

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ms-sixty

Jeg synes at den er svær, og jeg kan godt forstå hvorfor I gjorde som I gjorde. Jeg ville have gjort anderledes, hvis jeg kunne holde hovedet koldt nok til det i situationen;)

Som 15-årig synes jeg ikke, at man er gammel nok til at tage ansvaret for om der bliver røget vandpibe eller hash til en fest. Det mener jeg er forældrenes ansvar, for det er alt for svært for en 15-årig at opstille regler for venner.

Jeg ville have undgået at hente ham, for det må have været så pinligt for ham og alle hans venner har garanteret kimet ham ned, for at høre om han nu fik skæld ud. Jeg ville have ventet til dagen efter eller samme aften når han kom hjem. Hvis straffen havde været at han gik glip af en fest, så ville det have været lidt mere ok i mine øjne. Men det værste for ham er, at han blev ydmyget overfor sine venner og endnu værre overfor sin helt store kærlighed, kvinden han skal have børn med og alt det her;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...