Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Nail

Kalifornien eller Californien?

Hvad kan du bedst lide?  

65 stemmer

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Log ind sign in / Opret bruger for at deltage i afstemningen.

Recommended Posts

Rapfisk
Er Australien ikke et kontinent?

Jeg kommer også tit til at sige PÅ Grønland. Vi har haft mange diskussioner i vennekredsen, om det hedder "Nissebanden på Grønland" eller "Nissebanden i Grønland":stoned:

Nå, men mht. trådens emne, ville jeg altid skrive Californien. Jeg ville aldrig sige eller skrive California, medmindre jeg altså kommunikerede på engelsk. Det samme gælder for Canada, selvom nogle skriver Kanada.

Det er vist ikke altid helt logisk, hvordan stednavne bliver "fordanskede", for der er nok sjældent nogen, der siger Ny York eller Mexico By (om Mexico City), men til gengæld siger vi jo gerne Rom (Roma) og Lissabon (Lisboa). Kan det have noget med alderen på byerne at gøre?

Jeg tror nærmere, det har noget med alderen på taleren at gøre. Jeg kender f.eks. ældre, der siger Mexico By :tie:

Australien er den største del af et kontinent, der hedder Oceanien (og ja, det gør det - selv om det lyder som noget fra Pippi Langstrømpe). Kontinentet indbefatter også andre lande på noget mindre øer, f.eks. New Zealand.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen
Australien er den største del af et kontinent, der hedder Oceanien (og ja, det gør det - selv om det lyder som noget fra Pippi Langstrømpe). Kontinentet indbefatter også andre lande på noget mindre øer, f.eks. New Zealand.

Det kommer helt og aldeles an på definitionerne, og ifølge de fleste definitioner er Australien et kontinent. Enten udgøres kontinentet alene af det australske fastland, eller også inkluderes de øvrige øer på kontinentalsoklen (New Guinea f.eks.), oftest stadig under navnet Australien.

Oceanien er derimod normalt ikke defineret som et kontinent, men som en region eller verdensdel der bl.a. indeholder kontinentet Australien.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
GentofteDullen
Det kommer helt og aldeles an på definitionerne, og ifølge de fleste definitioner er Australien et kontinent. Enten udgøres kontinentet alene af det australske fastland, eller også inkluderes de øvrige øer på kontinentalsoklen (New Guinea f.eks.), oftest stadig under navnet Australien.

Oceanien er derimod normalt ikke defineret som et kontinent, men som en region eller verdensdel der bl.a. indeholder kontinentet Australien.

Ja, jeg har også altid ment, at Australien er et kontinent og Oceanien en verdensdel. Kender forresten mange, der ikke kender ordet Oceanien - det må være den hemmelige verdensdel;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
GentofteDullen
Jeg tror nærmere, det har noget med alderen på taleren at gøre. Jeg kender f.eks. ældre, der siger Mexico By :tie:

Der kan man bare se. Så det findes faktisk. Jeg har aldrig selv hørt nogen sige det sådan:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
... Australien er et kontinent og Oceanien en verdensdel ...

Er det ikke det samme? :gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
GentofteDullen

Jeg mener at have lært, at der er en forskel. Noget med landmasser og fastland og gøgl. Men jeg kan ikke forklare det selv. Der må en større ekspert på banen!

EDIT: Jeg fandt dette: Verdensdel - Wikipedia, den frie encyklopædi

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fritz.Farlig

Europa er jo ikke et kontinet. Det er kun en bid af det euroasiske kontinent.

og Oceanien er mere end kontinentet Australien.

Og så kommer diskussionen om Amerika er et eller to kontinenter? ;) Det er meget ualmindeligt på dansk at sige "amerikaerne", men amerikanerne selv insisterer på at sige "Americas"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Det har jeg så også lært senere hen, men ikke i skolen.

Nu ved jeg ikke om det er for frækt at spørge hvilken årgang du tilhører, eller lader du selvfølgelig bare være med at svare :).

1954 :engel:

Dengang hed muslimer for resten muhammedanere ;)

Og min søn tabte både næse og mund, da han så i et leksikon fra 1979, at det, der nu hedder aboriginer, dengang hed australneger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Europa er jo ikke et kontinet. Det er kun en bid af det euroasiske kontinent.

og Oceanien er mere end kontinentet Australien.

Og så kommer diskussionen om Amerika er et eller to kontinenter? ;) Det er meget ualmindeligt på dansk at sige "amerikaerne", men amerikanerne selv insisterer på at sige "Americas"

Hmm ... måtte have bøgerne frem. Nudansk Ordbog (1999) har som første betydning = verdensdel. Gyldendal (1979) siger: ofte brugt i betydningen verdensdel, men geogr. bør det kun anvendes om fastlandssoklen.

Oceanien er en forholdsvis ny opfindelse at bruge om verdensdelen inkl. Australien. Men det blev brugt i 1800-tallet om stillehavsøgrupperne.

Det er, hvad jeg har kunnet sniffe mig frem til :gruble:

Men hvad, englænderne siger jo "ovre i Europa" - de mener, de er en verdensdel/et kontinent helt for sig selv ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
TomKah

Er Mexico City da bedre? Det er da helt vildt underligt at bruge en engelsk betegnelse for en by et spansktalende land. Og hvis folk ikke kan sige Mexico DF eller Ciudad de Mexico, så er Mexico by, da det mest korrekte at sige. Jeg synes det er mere plat at sige Mexico City!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...