Jump to content
Velkommen til DinDebat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Nail

Kalifornien eller Californien?

Hvad kan du bedst lide?  

65 stemmer

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Log ind sign in / Opret bruger for at deltage i afstemningen.

Recommended Posts

mgy
Jeg foretrækker i øvrigt Mexico over Meksiko. Men Grækenland skal være med æ.

Udtalt Mechicho. Med lidt krkr-lyd.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Jamen jeg forstår ikke hvorfor du skriver det som en rettelse af det jeg skrev?

"Russere laver om på stednavne med Ø og Y i"

"Njae..."

:forvirret:

Njae ... det var ikke rettelse til, at russerne (og englænderne, for resten) laver om på ø og y - det var et supplement til, at de kalde det Kirgistan ... i og med, at de i praksis tilsyneladende bruger deres gamle navn "Kirgizsija" (altså=Kirgisien).

Det var da også det, jeg havde citeret i kommentaren. Men det var bare ment som en pudsig tilføjelse - ikke et ondsindet angrew :engel:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Synes selv California eller californien. Men som du rigtigt nok er inde på, så kan man godt finde Kalifornien i gamle danske tekster, eks. som vejen på amager, kaliforniensvej

Ja, det er ret typisk de byer og lande, der har været kendt her fra meget gammel tid, der er blevet lidt fordanskede enten i udtale eller stavning!

Alle siger Paris på dansk - men Lyon og Marseille på halvfransk :)

Uanset K eller C, så tror jeg, langt de fleste siger Californien, mens de selv samme ville sige "Djordja" (Georgia) og aldrig Georgien.

Nogle af de klassiske fordanskede navne har dog fået deres udenlandske navne tilbage. Min farfar ville fx have kaldt Napoli for Neapel.

Okay tak for forklaringen :).

Kan bare huske jeg er vokset op med på Grønland og det var også det der stod i aviserne og som blev sagt i nyhederne fx hvis der var indslag fra Grønland.

Ja, jeg er helt klart også opdraget til at være omhyggelig med at sige "i Island" af hensyn til "islændingene" følelser vedr. deres dengang forholdsvis nye selvstændighed - og så for guds skyld ikke "islændere", da det er en hesterace :)

Og så var der det samme mht. Grønland, dengang de fik selvstyre.

Og Århus med Å.

Hvis det havde været i 1948, ville du være blevet beskyldt for at gå ind for noget nymodens, udenlandsk pjat! Du formastelige, der vil have det svenske "å" i stedet for det gode, gamle danske "aa" :lol: (Og det er ikke en gang løwn!)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen
Uanset K eller C, så tror jeg, langt de fleste siger Californien, mens de selv samme ville sige "Djordja" (Georgia) og aldrig Georgien.

De fleste siger vel Georgien om landet og Georgia om staten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
De fleste siger vel Georgien om landet og Georgia om staten.

Præcis - men derved er "reglerne" for de to amerikanske delstater jo også forskellige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen
Præcis - men derved er "reglerne" for de to amerikanske delstater jo også forskellige.

Bestemt. Det ville ikke passe til dansk hvis der var ét logisk system hele vejen rundt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
i skolen fx, i geografi, sagde lærerne spaniolere og det tog jeg til mig. Har så lært at sige spaniere nu, men det var dæleme svært fordi det andet sad fast :).

:shock: Milde Moses! Det, lærte jeg, var nedladende - næremet på linje med spaghettier om italienere :lol:

Det er vist oven i købet forkert ... :gruble: Tror faktisk, det er en spaniol, flere spanioler.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
trommer47

Min onkel er Telegrafist og boede i mange år PÅ Grønland så det vænner jeg mig aldrig af med, uanset hvor politisk ukorrekt det er ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rapfisk

Californien. Med K minder det om filmen "Kalifornia".

Hvad angår øer, siger man jo også "i Australien", selv om det både er en ø og et land.

Selv om jeg er ret sikker på, der ikke findes regler for det, ville jeg mene, "i" bliver brugt oftest i sammenhænge, hvor det kunne være begge.

Dog skurrer "i Færøerne" i mine ører, uanset hvor megen selvstyre, uafhængighed og/eller olie, de måtte få.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
GentofteDullen
Californien. Med K minder det om filmen "Kalifornia".

Hvad angår øer, siger man jo også "i Australien", selv om det både er en ø og et land.

Selv om jeg er ret sikker på, der ikke findes regler for det, ville jeg mene, "i" bliver brugt oftest i sammenhænge, hvor det kunne være begge.

Dog skurrer "i Færøerne" i mine ører, uanset hvor megen selvstyre, uafhængighed og/eller olie, de måtte få.

Er Australien ikke et kontinent?

Jeg kommer også tit til at sige PÅ Grønland. Vi har haft mange diskussioner i vennekredsen, om det hedder "Nissebanden på Grønland" eller "Nissebanden i Grønland":stoned:

Nå, men mht. trådens emne, ville jeg altid skrive Californien. Jeg ville aldrig sige eller skrive California, medmindre jeg altså kommunikerede på engelsk. Det samme gælder for Canada, selvom nogle skriver Kanada.

Det er vist ikke altid helt logisk, hvordan stednavne bliver "fordanskede", for der er nok sjældent nogen, der siger Ny York eller Mexico By (om Mexico City), men til gengæld siger vi jo gerne Rom (Roma) og Lissabon (Lisboa). Kan det have noget med alderen på byerne at gøre?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...