Jump to content
Velkommen til DinDebat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Nail

Kalifornien eller Californien?

Hvad kan du bedst lide?  

65 stemmer

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Log ind sign in / Opret bruger for at deltage i afstemningen.

Recommended Posts

Nail

Hvad synes du den amerikanske delstat California skal hedde på dansk? selv forstår jeg ikke hvorfor vi har ændret det til ''Californien'' istedet for navnet som helhed hvilket ligesom på svensk og tysk resulterer til ''Kalifornien''

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007

Californien - som det plejer :)

Til gengæld synes jeg ikke, at Estland skal omdøbes til "Estonien", som en sportskommentator gjorde her for et stykke tid siden :gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Og Kirgisien i stedet for Kirgistan.

Men mon ikke man kan finde "Kalifornien" i ældre danske bøger? Synes ikke, det virker helt fremmed.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nicolait804

Men mon ikke man kan finde "Kalifornien" i ældre danske bøger? Synes ikke, det virker helt fremmed.

Synes selv California eller californien. Men som du rigtigt nok er inde på, så kan man godt finde Kalifornien i gamle danske tekster, eks. som vejen på amager, kaliforniensvej

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007

En del har valgt en slags kompromis: "Kigisistan" :fløjt:

Men det har vi jo haft en diskussion om før.

Russerne kalder det vist for det meste stadigvæk "Kirgisija". Men "-stan" er formentlig noget, de gerne selv vil have.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fritz.Farlig

Russerne har molestreret mange af de centralasiatiske stednavne.

De kan vist ikke lyde Y og Ø og den slags, som det vrimler med i tyrkiske sprog.

Turkmenistan burde fx hedde Türkmenistan.

(med forbehold for om jeg husker rigtigt) Kyrgyzstan kalder russerne Kirgistan osv osv

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fritz.Farlig

Jeg foretrækker i øvrigt Mexico over Meksiko. Men Grækenland skal være med æ.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jimmbo

Og Århus med Å.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen

Det hedder da Mechzicho og Hælland. :sarkasme:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gorrhysa
Jeg siger det på dansk, men skal jeg skrive det er det Californien, med c, kan ikke forlige mig med det k.

Ligesom jeg ved godt at man nu siger i Grønland, men jeg siger stadig på Grønland (selvom jeg ved det opfattes forkert), ikke for at være på tværs, men det er en ø og ved alle andre øer siger man "på".

Så vidt jeg ved siger man 'i' når det drejer sig om et land eller et område med selvstyre for ligesom at anerkende dets selvstændige status, selvom det er en ø.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...