Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Karamella

Flødekartofler laves i forvejen?

Recommended Posts

Karamella

Idiotisk overskrift, men jeg kunne ikke lige finde ud af at formulere det kort :-P

Vi skal holde barnedåb på søndag, og vi skal bl.a. have flødekartofler. Jeg har ikke brug for en opskrift, men jeg prøver på at finde ud af, hvornår jeg skal lave dem. Jeg vil jo meget gerne lave det meste om lørdagen. Kan man lave dem helt færdige lørdag og så varme dem søndag? Eller kan jeg skrælle og skære kartoflerne og lægge dem i vand til søndag og lave flødehalløjet, så det er lige til at hælde over?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Melba_love

Altså, du kan sagtens hælde flødehalløj over kartoflerne en dag i forvejen, og så "bage" det på dagen. Stivelsen fra kartoflerne vil trække lidt ud i fløden, men det er jo ikke en ulempe. Man kan også lave dem helt færdige dagen før, og så varme dem igen på dagen, dog vil jeg mene det er noget af et strømspild, og det kommer til at tage lige så lang tid på dagen, næsten, at opvarme ordentligt.

Rigtig god fest :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Karamella
Altså, du kan sagtens hælde flødehalløj over kartoflerne en dag i forvejen, og så "bage" det på dagen. Stivelsen fra kartoflerne vil trække lidt ud i fløden, men det er jo ikke en ulempe. Man kan også lave dem helt færdige dagen før, og så varme dem igen på dagen, dog vil jeg mene det er noget af et strømspild, og det kommer til at tage lige så lang tid på dagen, næsten, at opvarme ordentligt.

Rigtig god fest :)

Jamen så laver jeg dem bare helt klar til at komme i ovnen om lørdagen og stiller dem i køleskabet til søndag :gogo:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ydrk

Jeg lavede de nemmeste sidst jeg skulle holde fest, købte skiveskårede pommefrites, 1½ kilo kartofler, ½ liter fløde, ½ liter mornaysovs, ½ liter kaffefløde,masser af løgpulver, og div krydderier, det var bare super nemt, og så stod de bare der i ovnen, mens jeg fiksede det sidste.

Fik det råd, at hvis jeg selv ville skrælle kartofler, var det en god ide at lige koge skiverne i 5-8 min, så skulle de suge mere væde til sig, men det fik jeg så ikke afprøvet, fordi jeg hader at skrælle SÅ mange kartofler :genert:

Rigtig god fest !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Karamella
Jeg lavede de nemmeste sidst jeg skulle holde fest, købte skiveskårede pommefrites, 1½ kilo kartofler, ½ liter fløde, ½ liter mornaysovs, ½ liter kaffefløde,masser af løgpulver, og div krydderier, det var bare super nemt, og så stod de bare der i ovnen, mens jeg fiksede det sidste.

Fik det råd, at hvis jeg selv ville skrælle kartofler, var det en god ide at lige koge skiverne i 5-8 min, så skulle de suge mere væde til sig, men det fik jeg så ikke afprøvet, fordi jeg hader at skrælle SÅ mange kartofler :genert:

Rigtig god fest !

Jeg laver dem altid med 1/2 mornay og 1/2 madlavningsfløde.

Men jeg tror, at jeg skræller dem selv, for jeg synes, at frostkartofler ødelægger det :)

Min søster kommer og varmer mad, mens vi er i kirke, så jeg skal bare lave så meget som muligt klar.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...