mgy

MGY's etuder

Recommended Posts

mgy

Jeg har fotograferet længe, men ikke ret meget. Og jeg blev først digital omkring 1999. Nu har jeg købt et brugt Canon 30D, som jeg har tænkt mig at lege lidt med. Før havde jeg et Minolta Dimage 7, et Praktica (de to har jeg såmænd endnu), et Zenit (så behøver man ikke gå til kampsport), et Agfa Isolette, et jeg ikke kan huske (men også med Compurlukker som min far smurte med symaskineolie :rulle:) og et legetøjs af plastik, men med rigtig film. Jeg har også taget to rullefilm med min bedstefaders gamle kamera. Den ene film har jeg forlagt (taget på Kalø), og kameraet kan jeg heller ikke lige finde. Det tager 6 x 9 negativer, men er egentlig til større glasplader. Turen til Kalø trak mange nysgerrige, for det at en mand står med en jakke over hovedet for at se på matskiven, er noget af et særsyn.

Men man kan jo kun blive bedre ved at øve sig. De vingede myrer (Lasius niger) er taget for ganske nylig under styrtregn, så der var meget lidt lys, derfor den ringe dybdeskarphed.

post-56555-13940009464604_thumb.jpg

post-56555-13940009464959_thumb.jpg

post-56555-13940009465251_thumb.jpg

post-56555-13940009465513_thumb.jpg

post-56555-13940009465801_thumb.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Så kommer de vingede myrer

post-56555-13940009466072_thumb.jpg

post-56555-13940009466671_thumb.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Pussikat82

Velkommen til :)

Myrer er noget af det sværeste at fotografere, for de sidder virkelig næsten aldrig stille. Man kan blive helt gråhåret i et forsøg på at få et godt billede af dem.

Men det er godt at øve sig på :) de ER svære motiver, hvorfor du heller ikke har fået skarpheden til at ligge direkte på myren på dine billeder. På det første ligger det lige bag myrerne og på det andet under den forreste myre. Det første billede ser ud til at være sat til en meget høj blænde, hvilket betyder, at kun et lille punkt på billedet vil blive skarpt (det er prisen for en hurtigere lukketid, hvis man ikke knalder op for ISO'en).

Det kan være lidt af et problem, når man f.eks. skyder billeder af insekter eller blomster, da man oftest gerne vil give et helt billede af, hvad man fotograferer og ikke kun en lille del. Så når jeg tager macrobilleder, skruer jeg ned for blænden (højere blændetal) og op for ISO'en (om nødvendigt - det er det som regel ikke, fordi jeg bruger min eksterne blitz) for at få så meget af dyret/motivet med som muligt. Hvis der er god afstand til baggrunden, vil den alligevel blive sløret, især hvis man bruger blitz.

En anden ting er beskæringen. Det kan gøre en stor forskel. På det sidste myrebillede er der rigtig meget "fri plads" i toppen af billedet uden noget egentligt motiv. Og eftersom myrerne ude til venstre også er meget uskarpe, da de står i baggrunden, ville jeg vælge at skære billedet lige over myren ude til højre. Så får du mere fokus på dit egentlige motiv :)

Fotografering er en dejlig hobby. Det er afstressende (det meste af tiden :D) og åbner op for en hel ny verden, sådan som jeg ser den med mine øjne. Det er dét, jeg synes, der er fantastisk ved fotografering.

Det er altid rart med nye ansigter hernede. Jeg håber, du tager det, jeg har skrevet med godt humør - vi skal jo allesammen starte et sted. Jeg er selv rykket en del, siden jeg startede. Alle billeder, jeg har postet, ligger stadig i min tråd. Jeg kan godt lide at følge min udvikling i den og se, at jeg er blevet bedre. Rom blev jo ikke bygget på én dag, selvom jeg i starten var superivrig efter at blive en bedre fotograf. Det kommer med tiden, hvis man øver sig og sætter sig ind i, hvordan kameraet fungerer. Rart at se dig hernede i hvert fald :gogo:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Ja, det ville have hjulpet meget, hvis jeg havde kunnet blænde mere ned på myrebillederne. Men de havde travlt og der var dårligt lys, så hvis lukkertiden skulle være tålelig ... Så de kunne ikke blive rigtigt gode. Så må jeg jo håbe på bedre lys en anden gang.

Du har ret med beskæringen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

En korsedderkop (kunne ikke se den fra oversiden), der bor mellem mit tørrestativ og kanten på terrassen. Baggrunden kunne være mere spændende. Jeg kunne ikke komme til at fotografere HELT vinkelret på, derfor er spindets tråde uskarpe mod billedets kant. Den, der boede i haven, er vist blevet spist, så den fik jeg ikke fotograferet.

post-56555-13940011957374_thumb.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Brombær og en snegl

post-56555-13940013321166_thumb.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
pipze

Hejsa :)

Nu har jeg ikke så meget forstand på lige de kameraer du fortæller om .. men går så videre og kigger dine billeder ... de ser meget flade ud .. forstået på den måde ( og det her er min mening og du må tage den eller bare ignorer ik :blush: ) at der mangler farve/kontrast på de fleste OG så ville jeg gerne vide hvorfor du har taget billeder af det der teknik ?? :gruble::)

Er det sådan at du spørger dig selv om hvad du vil med billederne du tager ?? Dét er ihvertfald en god idé at prøve at finde ud af hvad man vil med sine billeder og hvad det er der interessere én ;) Det vil ihvertfald give beskueren en del mere glæde ;)

Billeder for mig skal virke indbydende og lækkert ... ja selv dine myre billeder som jeg heller ikke forstår ( men måske fordi jeg hader insekter af alle arter ) - kan komme til at virke indbydende ..

Jeg vil gerne se hvad du mere har og jeg forstår godt at man skal starte et sted .. det har jeg også selv gjort .. men jeg har som regel altid haft en baggrund med de billeder jeg har taget ... det bliver hurtigt for kedeligt bare at tage billeder af hvad man nu kommer forbi og så ligge det op ...

Men hvis jeg skulle prøve at fortælle dig hvad du KUNNE gøre - så ville det vare sådan noget som at tage at noget farverigt som farverige blomster og så leg med vinkler / tæt på / lidt fra og få det hele med ... tager du af en høj plante og vil ha' det hele med så vend kameraet på højkant ;)

Håber ikke du blir for sur på mig ... men hvis man VIL noget med billeder og foto så er man nød til at prøve at tage indbydende billeder :kys:

viser lige hvad nogle af dine billeder kan blive til efter redigering ( og det bruger jeg når jeg har fået taget lidt flade billeder ... jeg er ikke teknisk stærk nemlig ... )

..

De er gjort lidt mørkere og lagt lidt mere kontrast på :)

Kan du se forskellen ?? Dem der er rigtig dygtige kan tage sådanne billeder uden at redigere dem :blush: så kig rundt og få inspiration hos alle andre og prøv dig frem .... :danse:

post-55572-13940014497981_thumb.jpg

post-55572-13940014498426_thumb.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Det var dog nogle komplicerede, eksistentialistiske spørgsmål, du stiller.

Jeg har fotograferet teknikken, fodi jeg synes, at indmaden af teknik er spændende. Man ser jo ikke et diskettedrev eller et cd-rom drev indefra hver dag. Men det er måske bare mig? Men blomsten og dinosaueren er, indrømmet, ikke spor kunstneriske som fotografier.

Hvad har du gjort med lyset på de billeder? Er det den meget omtalte "s-kurve", du har leget med? Det skulle jeg måske tage seriøst.

Bliv endelig ved. Som det står i Det Gamle Testamente: På den kloges læber finder man visdom.

Jeg så i øvrigt et godt motiv i morges, men havde ikke telelinse med (eller kamera :sur:). To svaner i "den rosenfingrede dagning". Deres vinger var ganske røde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
pipze
Det var dog nogle komplicerede, eksistentialistiske spørgsmål, du stiller.

Jeg har fotograferet teknikken, fodi jeg synes, at indmaden af teknik er spændende. Man ser jo ikke et diskettedrev eller et cd-rom drev indefra hver dag. Men det er måske bare mig? Men blomsten og dinosaueren er, indrømmet, ikke spor kunstneriske som fotografier.

Hvad har du gjort med lyset på de billeder? Er det den meget omtalte "s-kurve", du har leget med? Det skulle jeg måske tage seriøst.

Bliv endelig ved. Som det står i Det Gamle Testamente: På den kloges læber finder man visdom.

Jeg så i øvrigt et godt motiv i morges, men havde ikke telelinse med (eller kamera :sur:). To svaner i "den rosenfingrede dagning". Deres vinger var ganske røde.

Først så har jeg ikke leget med nogle S kurve - jeg har gjort dem lidt mørkere og ekstra kontrast/farve i dem .. det er det hele ...

Du kunne ha' meget glæde af et pol filter og så lege lidt med hvidbalancen så får de en dybere glød.

Og du behøver ikke tage noget af dét jeg skriver seriøst hvis ikke du vil ... jeg har selv været nybegynder og tager stadig gerne mod gode råd og andres syn på sagen kan nogen gange åbne noget for én uanset HVOR dygtig man er ... ;)

Jeg går jo ud fra at når du melder dig i et forum så er det for at dele og få ideer OG blive bedre .... men måske tager jeg fejl :genert:

Nej det er ikke hver dag man ser et cd drev skilt af eller indefra .... og det kan da også være spændende nok for nogen at se ... jeg ville bare høre din mening med dem ;)

Men for mig er de kedelige og intetsigende .... ligesom nogle ikke kan se de store i mine collager - som jeg går så højt op i at lave ... sådan er det.

Jeg har ikke læst testamentet hverken det gamle eller nye, så dér er jeg lidt lost. :tie:

Jeg ser motiver overalt og jeg får heller ikke altid mit kamera med mig - ærgerligt ja.

Men kunne stadig godt tænke mig at se hvad du ellers kan .. så kom endelig med flere billeder. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Jeg har prøvet at rode lidt med lyset på de her billeder. De er godt nok ikke alle af ny dato.

Men man kan vist stadig diskutere det kunstneriske budskab i dem.

post-56555-1394001522253_thumb.jpg

post-56555-13940015222872_thumb.jpg

post-56555-13940015223471_thumb.jpg

post-56555-1394001522466_thumb.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind