Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

trommer47

Uheldige talemåder

Recommended Posts

Maybe_I_should_ask_Doctor_Phil
Hvad siger du så til den her:

:lol:

Ej, det lyder forkert :lol:

Det lyder som en israelsk delikatesse :genert:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

10.000 kugler stjålet fra klub i Odense

Det er så ikke en talemåde, men der er stjålet et antal kaliber 22 rifler - og så viser de noget, der ligner et stormgevær (AK-47 vil jeg som ikke-ekspert gætte på). Kalder man det i øvrigt stadig "kugler".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
trommer47
10.000 kugler stjålet fra klub i Odense

Det er så ikke en talemåde, men der er stjålet et antal kaliber 22 rifler - og så viser de noget, der ligner et stormgevær (AK-47 vil jeg som ikke-ekspert gætte på). Kalder man det i øvrigt stadig "kugler".

Nej jeg vil mene den korrekte betegnelse må være "Patroner". ;) "Kugler" var noget man brugte under stormen på Dybbøl.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
Nej jeg vil mene den korrekte betegnelse må være "Patroner". ;) "Kugler" var noget man brugte under stormen på Dybbøl.

Næppe preusserne. De havde tændnålsgeværer. I øvrigt havde man patroner længe før. De skulle bides, inden man kunne lade geværet. Det nye er enhedspatronen og bagladeren.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
trommer47
Næppe preusserne. De havde tændnålsgeværer. I øvrigt havde man patroner længe før. De skulle bides, inden man kunne lade geværet. Det nye er enhedspatronen og bagladeren.

Jo men "kuglerne" var stadig runde, det var først med indførelse af riffelgange at man begyndte at bruge de aflange projektiler.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Det ser mig nu ud til at være tiltænkt et riflet løb.

Edit: Det er den så også: Det Historiske Museum

Desværre mener forfatteren, at en riffelgang giver højere mundingshastighed. Den skal jeg have forklaret. Selvfølgelig skal den have tæt pasning til prohjektilet, så gassen virker bedre, men modstanden må også være højere. Og rotationen i sig selv kan da ikke give fart. Den giver en stabil flugt. :gruble:

post-56555-13940016975644_thumb.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
trommer47
Det ser mig nu ud til at være tiltænkt et riflet løb.

Edit: Det er den så også: Det Historiske Museum

Desværre mener forfatteren, at en riffelgang giver højere mundingshastighed. Den skal jeg have forklaret. Selvfølgelig skal den have tæt pasning til prohjektilet, så gassen virker bedre, men modstanden må også være højere. Og rotationen i sig selv kan da ikke give fart. Den giver en stabil flugt. :gruble:

Helt enig. Pasningen giver mundingshastigheden, riffelgangen giver træfsikkerheden. Men det hænger måske sammen fordi de først blev i stand til at lave riffelgang da maskinerne blev bedre og dermed blev pasningen også bedre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...