Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

trommer47

Uheldige talemåder

Recommended Posts

trommer47
Den omtalte form er altså også korrekt. Om den er pæn kan man så diskutere.

Hvilket jo netop er det vi gør. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
iver_684
Nej men jeg skriver som hovedregel alle navneord med stort, så gammel er jeg nemlig. :-P

Ville du så osse skrive "danske" med stort?? Det er da rigtig nok at navneord skal med stort, men "danske, slovakiske" osv skal altså ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
Nej men jeg skriver som hovedregel alle navneord med stort, så gammel er jeg nemlig. :-P

og jeg skriver en bue over 'u' og staver det 'komer' med streg over 'm' i stedet for 'kommer'. og jeg bruger slet ikke versaler for de er gammeldags og findes ikke i alcuins alfabet.

Det med buen over 'u' er skam rigtigt nok. :klap:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Yetie

Slovakiske er jo ikke engang et navneord. Det må vel være et tillægsord...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Den omtalte form er altså også korrekt. Om den er pæn kan man så diskutere.

Ja, "korrekt" er jo en vanskelig størrelse. Hvis sportsjournalisterne har brugt en konstruktion i snart tyve år, så er den jo officiel sprogbrug. Men som sagt har jeg aldrig hørt nogen bruge den i virkeligheden.

Dog hørte jeg i går en sportskommentator sige: "det tegner ikke godt for den skadede Kirilenko" :) (med "den", som jeg selv ville have gjort).

Til gengæld ved jeg ikke, om der bare faldt et ord ud i skyndingen, eller det er en udviddelse af formen, men Martin Krasnik sagde grangiveligt: "... og britiske premierminister Cameron har lovet ..."

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fritz.Farlig
OK, så lad gå :cool:

Min yndlingsaversion, som faktisk stadig kan få mig til at zappe eller springe en artikel over, er denne her:

"Wozniacki ... slog natten til torsdag
slovakiske Dominika Cibulkova
"

En gang, jeg brokkede mig over det, sagde min søn: "Jamen, hvad ville du ellers sige?" Og det er selvfølgelig snart tyve år siden, sportjournalisterne importerede det fra svensk, så han har hørt det hele sit liv, og jeg burde vel have vænnet mig til det. :tie:

Jeg synes bare den konstruktion er noget, man kun bruger til tiltale og kæle- eller øgenavne: Kære mor, Lille skat, Røde Rasmus, Store Klaus, Smilende Sussi og Tykke Berta - eller billedbladssprog: Yndige Yvonne ofrer alt for kærligheden, Modige Marie kæmper mod k:-P

DR's sprogpoliti prøvede oprindeligt at få sportsjournalisterne til at lade være med at bruge det - men nu er det jo også i almindelige nyheder: "i samarbejde med amerikanske CIA", "19-årige Hans Hansen", "Kræftsyge Mette Mus", "Bedrageridømte S. Lubbert", "Myrdede Jette Jørgensen".

Især i de sidste tilfælde skurrer det i ørerne med den "pseudo-intime" form der.

Sjovt nok - selvom sønnike spurgte, hvad jeg ellers ville sige, så har jeg aldrig nogensinde hørt nogen bruge konstruktionen i virkeligheden (andet end netop til kælenavne og tiltale). Så det er åbenbart en ren medievending :gruble:

Det synes jeg ikke er et problem. :)

Sagen er bøf. (For at komme med et andet udtryk importeret fra sverige.

Til gengæld hader jeg når sportsjournalister taler om EN Wozniacki, EN Morten Olsen osv.

Ja det KUNNE da være interessant hvis man kunne sætte to Morten Olsener ind, men altså...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
humsebjørnen
Skjult
Ja, "korrekt" er jo en vanskelig størrelse. Hvis sportsjournalisterne har brugt en konstruktion i snart tyve år, så er den jo officiel sprogbrug. Men som sagt har jeg aldrig hørt nogen bruge den i virkeligheden.

Dog hørte jeg i går en sportskommentator sige: "det tegner ikke godt for den skadede Kirilenko" :) (med "den", som jeg selv ville have gjort).

Til gengæld ved jeg ikke, om der bare faldt et ord ud i skyndingen, eller det er en udviddelse af formen, men Martin Krasnik sagde grangiveligt: "... og britiske premierminister Cameron har lovet ..."

Sprogligt er der ikke den store forskel på "slovakiske Cibulkova" og "smilende Sussi". Så det er ikke korrekt at det kun er noget journalister har fundet på. De bruger det bare i kvalmende stort omfang.

Del dette indlæg

Link til indlæg
humsebjørnen

Jamen det er jo ikke bare noget medierne har fundet på i de seneste 20 år, det er en fejlagtig påstand.

Det siger smukke Møller og smilende Sussi i hvert fald. De skulle hilse fra engang før jeg blev født.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Jamen det er jo ikke bare noget medierne har fundet på i de seneste 20 år, det er en fejlagtig påstand.

Det siger smukke Møller og smilende Sussi i hvert fald. De skulle hilse fra engang før jeg blev født.

Ja, og Gunnar Nu's "lille henrivende Inge" og Qvists "Skrækkelige Olfert" - men det var netop min pointe, at konstruktionen plejede at være beregnet til kælenavne (og øgenavne).

Det med de tyve år er altså ikke grebet ud af luften. Kan huske en artikel fra DR's interne magasin "DRåben" ca. 1991 - hvor det blev henstillet til sportsjournalisterne at lade være med at bruge den form med henvisning til, at det var "Billedbladssprog" :-P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Til gengæld hader jeg når sportsjournalister taler om EN Wozniacki, EN Morten Olsen osv.

Ja det KUNNE da være interessant hvis man kunne sætte to Morten Olsener ind, men altså...

Ja, den er også lidt :stoned:

Men den er endnu ældre, så den har jeg vænnet mig til :engel:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...