Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Splat

Jer med børn der nærmer sig de 18 år!

Recommended Posts

Splat
Man behøver jo ikke male fanden på væggen. Min oplevelse er, at man godt kan bruge mange timer i gymnasiet, men klare sig fint på en videregående uddannelse, hvor man har taget hensyn til at faget passer til ens evne/interesser. Det kan man jo ikke altid i gymnasiet med det brede fagudvalg.

Jeg har endnu ikke børn i gymnasiet, men jeg har altid sagt til mine unger (og gennem min egen uddannelse), at de skal forsøge at ramme 40 timer om ugen - hvad der nogenlunde er en arbejdsuge.

Vi prøver også i dag nogenlunde at ramme cirka 40 timer for børnene i skoletid + lektier hjemme for at sørge for, at der er tid og overskud til andre ting i hverdagen. Men dertil læser de da fx bøger for sjov og laver andres læringsopgaver for sjov, hvad der jo kun styrker deres sproglige udvikling og faglighed i øvrigt.

Det er et af de aspekter, jeg husker fra min gymnasietid og uddannelse i øvrigt, at jeg også af og til fordybede mig i stoffet for sjov og mere end undervisningen reelt krævede af mig - det tror jeg da nok, at mange unge også i dag gør.

Der er godt nok ikke meget tid til lektier, hvis man skal holde det på omkring de 40 timer, hvis man går i gymnasiet 35 timer om ugen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Ej slap nu lige lidt af da.

Jeg brugte også mindst 2 timer dagligt i snit på lektier i gymnasietiden, tit mere når der var afleveringer. Og det er 10 år siden jeg blev student.

Jeg havde masser af liv ved siden af, sport, fester, venner og arbejde.

Og jeg oplevede på ingen måde overgangen til mit uni-studie som hård. Tværtimod faktisk. Man havde færre timer og man skulle ikke præstere i alle timer, for der var ikke noget der hed årskarakterer.

Og selv på studier med flere timer end på mit, jamen så tror jeg ikke på, at man vil opleve overgangen som hård og studiet som umuligt at klare.

Men må jo også nærmest formode, at man er nogenlunde stuedievant og klar, når man er blevet student. :gogo:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Der er godt nok ikke meget tid til lektier, hvis man skal holde det på omkring de 40 timer, hvis man går i gymnasiet 35 timer om ugen.

Jeg havde i snit over de år 30 undervisningstimer om ugen og klarede det udemærket. Og dermed ca. 10 timer om ugen til lektier - dermed omtrent 5 kvarter om dagen til lektier. Og har altid kunnet klare mig med den regel - og jeg har en teenager nu, der også fint klarer sig med at satse på 40 timer om ugen.

Jeg tror på lektier, men ikke på terperi. Jeg synes, at 35 undervisningstimer lyder af meget om ugen i gymnasiet, men det afhænger givetvis af, hvad valgfag ect., men tager.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lupine_79
Hvordan har I så tænkt jer at overleve en videregående uddannelse?

Jeg synes faktisk, at jeg havde noget mere travlt med lektier og diverse i gymnasiet end jeg nogensinde har haft på universitetet, så det behøver bestemt ikke at blive værre. Og jeg tror faktisk, at der er mange, der har haft samme oplevelse som mig. Mit indtryk er, at mange unge har vanvittig travlt i gymnasieårerne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Jeg havde i snit over de år 30 undervisningstimer om ugen og klarede det udemærket. Og dermed ca. 10 timer om ugen til lektier - dermed omtrent 5 kvarter om dagen til lektier. Og har altid kunnet klare mig med den regel - og jeg har en teenager nu, der også fint klarer sig med at satse på 40 timer om ugen.

Jeg tror på lektier, men ikke på terperi. Jeg synes, at 35 undervisningstimer lyder af meget om ugen i gymnasiet, men det afhænger givetvis af, hvad valgfag ect., men tager.

Jeg synes også, at 35 timer er meget, men hun går altså på grundforløbet, så hun har ikke valgt noget som helst til. Jeg tror helt ærligt ikke, at hun brugte 35 timer i folkeskolen incl. lektier.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
sorenspige
Jeg synes også, at 35 timer er meget, men hun går altså på grundforløbet, så hun har ikke valgt noget som helst til. Jeg tror helt ærligt ikke, at hun brugte 35 timer i folkeskolen incl. lektier.

Men der er også rigtig stor forskel på folkeskolen og gymnasiet.

Derudover vil jeg spørge, om din datter laver ALLE lektier? Altså læser alt der skal læses. Afleveringer skal hun selvfølgelig lave.

Grunden til, at jeg spørger, er, at det virkelig er de færreste, der laver/læser alt til hver gang. Også på en videregående uddannelse. Og det er heller ikke alt, der skal læses lige grundigt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Men der er også rigtig stor forskel på folkeskolen og gymnasiet.

Derudover vil jeg spørge, om din datter laver ALLE lektier? Altså læser alt der skal læses. Afleveringer skal hun selvfølgelig lave.

Grunden til, at jeg spørger, er, at det virkelig er de færreste, der laver/læser alt til hver gang. Også på en videregående uddannelse. Og det er heller ikke alt, der skal læses lige grundigt.

Jeg ved det ikke. Det har jeg ikke spurgt hende om, men det er da svært at følge med i undervisningen, hvis man ikke har forberedt sig. Jeg er så en af de dersens få, der læser stoffet, inden undervisningen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
sorenspige
Jeg ved det ikke. Det har jeg ikke spurgt hende om, men det er da svært at følge med i undervisningen, hvis man ikke har forberedt sig. Jeg er så en af de dersens få, der læser stoffet, inden undervisningen.

Jeg mener heller ikke, at hun ikke skal forberede sig - men måske det nogen gange er ok at være 80% forberedt istedet for 100%?

På mange videregående uddannelser er det nærmest umuligt at læse alt, og faktisk forventer underviserne det heller ikke :stoned:. De mener, at man selv skal kunne vurdere, hvad der er vigtigst at læse.

Jeg kommer også selv helst forberedt til undervisningen, men erfaringen har vist mig, at man ikke behøver være det 100% hver gang.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Jeg mener heller ikke, at hun ikke skal forberede sig - men måske det nogen gange er ok at være 80% forberedt istedet for 100%?

På mange videregående uddannelser er det nærmest umuligt at læse alt, og faktisk forventer underviserne det heller ikke :stoned:. De mener, at man selv skal kunne vurdere, hvad der er vigtigst at læse.

Jeg kommer også selv helst forberedt til undervisningen, men erfaringen har vist mig, at man ikke behøver være det 100% hver gang.

Jeg går på videreuddannelse og der lægger underviseren faktisk vægt på, hvilke tekster der skal bruges og hvilke man kan gå lidt lettere hen over.

Det skal altså lige siges, at hun ikke selv giver udtryk for, at det er for meget. Det er MIG, der synes, at det virker lidt voldsomt. Hun går på sproglig og det eneste hun klynker over er matematik og fysik, men det er jo snart overstået. Til gengæld jubler hun over at skulle lave stile i dansk og engelsk, så jeg har et klart indtryk af, at hun det meste af tiden endda godt kan lide lektierne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
sorenspige
Jeg går på videreuddannelse og der lægger underviseren faktisk vægt på, hvilke tekster der skal bruges og hvilke man kan gå lidt lettere hen over.

Det skal altså lige siges, at hun ikke selv giver udtryk for, at det er for meget. Det er MIG, der synes, at det virker lidt voldsomt. Hun går på sproglig og det eneste hun klynker over er matematik og fysik, men det er jo snart overstået. Til gengæld jubler hun over at skulle lave stile i dansk og engelsk, så jeg har et klart indtryk af, at hun det meste af tiden endda godt kan lide lektierne.

Ok, så længe hun virker til at trives med det, er det jo rigtig fint.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites