Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Splat

Jer med børn der nærmer sig de 18 år!

Recommended Posts

Splat

Jeg er sådan i tvivl. Min store pige bliver 18 om 5 måneder. Hun er lige startet i gymnasiet og alt går sådan set fint. Hun har en kæreste, der bor i nabokommunen og ham tilbringer hun naturligvis meget tid hos.

Vi har en aftale, der går på, at hun giver mig besked om, hvad hun gør. Jeg har sluppet grebet så meget, at hun ikke mere spørger om lov til at gøre ting. Hun informerer mig. Alligevel kan jeg godt mærke, at jeg lidt synes, at det er underligt og måske en smule forkert, at hun kommer hjem, propper mad i halsen, bader og råber "hej" og er væk igen. Jeg har faktisk ingen gode argumenter for at blande mig og heller ingen for at lade være.

Så hvordan er det med jeres børn, der er så store? Jeg er ikke så interesset i småbørns forældres meningen om, hvordan de vil gøre det om 15 år. Jeg kunne godt tænke mig nogle input fra jer med store børn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tom2x
Skjult

Jeg synes det lyder meget normalt for folk på den alder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Erinka
Jeg er sådan i tvivl. Min store pige bliver 18 om 5 måneder. Hun er lige startet i gymnasiet og alt går sådan set fint. Hun har en kæreste, der bor i nabokommunen og ham tilbringer hun naturligvis meget tid hos.

Vi har en aftale, der går på, at hun giver mig besked om, hvad hun gør. Jeg har sluppet grebet så meget, at hun ikke mere spørger om lov til at gøre ting. Hun informerer mig. Alligevel kan jeg godt mærke, at jeg lidt synes, at det er underligt og måske en smule forkert, at hun kommer hjem, propper mad i halsen, bader og råber "hej" og er væk igen. Jeg har faktisk ingen gode argumenter for at blande mig og heller ingen for at lade være.

Så hvordan er det med jeres børn, der er så store? Jeg er ikke så interesset i småbørns forældres meningen om, hvordan de vil gøre det om 15 år. Jeg kunne godt tænke mig nogle input fra jer med store børn.

Nu har jeg jo ikke store børn selv, men jeg kan huske hvordan det foregik da jeg selv havde den alder. Mine forældre blev også bare informerede, men vi havde så en aftale om at jeg var hjemme og spise min. 2 dage om ugen, fordi de gerne ville se mig - i øvrigt var min kæreste velkommen til at spise med.

Spisning betød så at man ikke bare kastede maden ned men rent faktisk blev siddende lidt og snakkede - og det var smadder hyggeligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Nu har jeg jo ikke store børn selv, men jeg kan huske hvordan det foregik da jeg selv havde den alder. Mine forældre blev også bare informerede, men vi havde så en aftale om at jeg var hjemme og spise min. 2 dage om ugen, fordi de gerne ville se mig - i øvrigt var min kæreste velkommen til at spise med.

Spisning betød så at man ikke bare kastede maden ned men rent faktisk blev siddende lidt og snakkede - og det var smadder hyggeligt.

Problemet opstår jo, når jeg fx siger, at jeg synes, at hun skal sove hjemme et par gange om ugen. Der bliver lidt serviceorgan over at være den, der laver maden og vasker tøjet og ungen benytter sig af servicen og deltager ellers ikke. Jeg tror, at det lidt er det, der er problemet for mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erinka
Problemet opstår jo, når jeg fx siger, at jeg synes, at hun skal sove hjemme et par gange om ugen. Der bliver lidt serviceorgan over at være den, der laver maden og vasker tøjet og ungen benytter sig af servicen og deltager ellers ikke. Jeg tror, at det lidt er det, der er problemet for mig.

Det kan jeg godt forstå, og jeg kan huske at jeg havde de samme diskussioner med mine forældre - og jeg fattede ikke hvad de brokkede sig over :genert:

Men altså, det er skide svært, for hun er jo tæt på voksen og man kan ikke rigtig bestemme så meget mere. Men jeg synes det er helt fair at fortælle hende, at du egentlig ikke ønsker at lege hotel for hende, og at det forventes at hun deltager i livet derhjemme. Mine forældre sagde, at hvis jeg forventede at få frihed og blive behandlet som voksen, så måtte jeg også leve op til det snavar ved at opføre mig voksent og som en del af husstanden - og ikke som en hotelgæst.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tom2x
Skjult

Men så lad hende vaske selv? Jeg synes det er helt fint at melde ud, at det ikke er Ishøj Hilton hun har booket sig ind på.

Jeg ville ikke bestemme om hun sov hjemme, men jeg ville nok forvente/forlange at hun deltog i husholdningen. Her er jeg heller ikke serviceorgan og de er endda kun 5 :-D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Splat
Det kan jeg godt forstå, og jeg kan huske at jeg havde de samme diskussioner med mine forældre - og jeg fattede ikke hvad de brokkede sig over :genert:

Men altså, det er skide svært, for hun er jo tæt på voksen og man kan ikke rigtig bestemme så meget mere. Men jeg synes det er helt fair at fortælle hende, at du egentlig ikke ønsker at lege hotel for hende, og at det forventes at hun deltager i livet derhjemme. Mine forældre sagde, at hvis jeg forventede at få frihed og blive behandlet som voksen, så måtte jeg også leve op til det snavar ved at opføre mig voksent og som en del af husstanden - og ikke som en hotelgæst.

:lol:

Det sidste har jeg godt nok også sagt mange gange. Jeg synes bare ikke, at det virker så godt. :-D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tom2x
Skjult
:lol:

Det sidste har jeg godt nok også sagt mange gange. Jeg synes bare ikke, at det virker så godt. :-D

Lidt anskuelsesundervisning? Intet vasket tøj & ingen tallerken, hvis man kommer uanmeldt? :devil:

Alternativt en kuvert med en regning for vask, strygning, kost & logi :-D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Splat
Lidt anskuelsesundervisning? Intet vasket tøj & ingen tallerken, hvis man kommer uanmeldt? :devil:

Alternativt en kuvert med en regning for vask, strygning, kost & logi :-D

Det har jeg bare ikke lyst til. Jeg har lyst til, at det skal være godt at komme hjem. Jeg har lyst til at lave aftaler og jeg har ikke lyst til straf og så har hun altså ikke særlig mange penge, så der kommer jeg ikke til at sætte ind.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
kastello1974

Nu er min søn et år yngre en din datter (jan 94) Men han er lige som din datter tit hos kæresten. Han er lige startet på HTX, har kæreste som han har haft i over et år nu. Når de en gang imellem er her for at sove og spise så får de altså lov til enten at lave mad eller osse er det dem der ordner køkken bagefter.Han SKAL tage hensyn til sine mindre søskende og ikke bare komme hjem kl lort og tro han enten kan gå i bad eller vælte køleskabet. Når hans søskende sover skal der være ro på hans værelse, self må han gerne have gæste eller se tv men på en måde, så hele huset ikke bliver vækket.

han deltager ikke i vasketøjsbunken, men han deltager i enten madlavningen, oprydningen eller osse bliver han sat til at støvsuge hele hytten en gang i mellem.

Nu går jeg hjemme og det tror han at han kan benytte sig af og at jeg vil lege taxa for ham og kæresten når de skal i skole om morgenen. De har ca 10 km til skole og han har altså bus/tog kort som vi har betal, så her er der altså ingen kære mor.

Splat, jeg synes sagtens at I kan bede hende hjælpe til med noget når hun er hjemme.. Det er jo osse med til t gøre dem voksne når de får et ansvar der hjemme..:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites