Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

hejhej987

Strøm til ovn, 2 faser, hvorfor 380 volt??

Recommended Posts

hejhej987

Hej! Jeg kigger på en ovn, som skal have 2x220 volt og 16 ampere ifølge specifikationerne. Min elektriker siger, at jeg behøver en 380 volt gruppe i mit elskab. Det forstår jeg ikke, når jeg skal bruge 2x220 volt. Kan det passe?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
JydenFraHerlev

Ja, han er ikke ved at tage dig ved næsen.

Det din elektriker mener, er at du skal have en 16A sikrings gruppe med 3 faser og nul. Det man i gamle dage kaldte "kraft".

84862.big.jpg

Hvordan ovnen så bruger det, er i princippet lige meget.

Den sidste fase trækker man også med ud, den er så bare disponibel.

Man vil aldrig (med mindre man bor i elektricitets ulande som Norge) lave to selvstændige grupper med 230V og 16A.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Renegademaster

En lille ting, i dag hedder det 230/400V. Og da man har 400V mellem to faser, og ikke må dele samme komfurinst. ud på to grupper, så laver man en 400V gruppe med 2 (3) faser til dit komfur. Hvis det bliver for teknisk, så vær glad for at du har bedt en elektriker om at lave dit strøm. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
carlo-hallo

det er jo sådan set et kraftstik du skal have ved dit komfur.

det indeholder 3 faser, nul og jord

mellem 2 faser er der 400v, hvilket du ikke skal bruge, men det er der altså alligevel pga. den måde det fungere på.

og af samme grund skal man ikke begynde at sætte det til selv, for kobler man komfuret til mellem 2 faser (400v) og den kun er beregnet til 230V så himlet den temmelig sikkert

mellem én fase og nul er der 230v

så du har brug for 2 faser som benyttes sammen med nul = 2x230v

den sidste af de 3 faser benyttes så ikke

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
s_ped

Altså vores den nye ovn bruger 3600 w, så nok derfor der skal så meget til.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hejhej987

Tak for svarene. jeg afventer svar på, om min ejendom (lejebolig) vil betale for at trukket strøm op fra kælderen. elektrikeren siger, at det vil koste 10-15.000 kroner i sig selv. (derudover skal jeg så betale for at få strømmen ind i køkkenet).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
JydenFraHerlev

Kan du poste et billede af din gruppetavle?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...