Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

svendborg85

Hvor meget må en ejendomsmægler lyve?

Recommended Posts

svendborg85

Vi har afgivet bud på en bolig (110.000 kr under salgsprisen) og venter på hvad sælger siger

til det. Er der regler for hvad ejendomsmægleren i den forbindelse må bruge af tricks, for at

få os til at give et bedre bud - må han for eksempel bilde os ind at der også er nogle andre

der lige har budt og lign.?

Jeg håber i kan hjælpe lidt, for vi vil virkelig gerne have huset til budprisen, da vi har brug for resten af pengene til istandsættelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
TomKah

Han har pligt til at forelægge et bud for sælger. I bør nok udfærdige et skriftligt tilbud med pris og overtagelse samt en gyldighed på et par dage, så kan de sige ja eller nej, eller komme med et modbud. Jeg tror ikke rigtig på den der med at nogle lige har budt eller ikke har budt - det bør ikke ændre på hvad I vil betale for huset.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
svendborg85

Det har vi også gjort og han har ikke sagt noget om - endnu - at der er andre der har budt, men jeg tænkte om han må gøre det sådan i teorien eller om der er regler for den slags?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Balou651

Selvfølgelig må han ikke lyve om, at der er andre der har budt. Det kan jeg hellere ikke forestille mig at der er nogle ejendomsmæglere der ville gøre. Det er jo virkelig at bide sig selv i røven, sådan nogle ting har det med at komme frem i lyset på et tidspunkt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
didas

Ejendomsmæglere skal arbejde under et etisk regelsæt for god ejendomsmæglerskik, der er udstukket af Dansk Ejendomsmæglerforening. Så nej, han må ikke sige, at andre har forelagt et bud, medmindre dette rent faktisk er tilfældet.

Ligesom han, hvis der f.eks. er 2 bud, heller ikke må oplyse parterne om, hvad de andre har budt for på den måde at få prisen op.

Det kan give personlig bødestraf til mægleren, hvis det bliver opdaget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Ligesom han, hvis der f.eks. er 2 bud, heller ikke må oplyse parterne om, hvad de andre har budt for på den måde at få prisen op.

Hvilket kan gøre det meget mærkeligt.

Vi har budt på et hus og fået af vide af mægler, at sælger var indstillet på at sælge til den pris. Vi har nu skrevet under, men fået af vide af mægler, at der også er andre der har underskrevet en købsaftale - og hun vil så hverken sige noget om deres bud eller overtagelsesdato. Men hun ville gerne høre, om vi ville ændre noget ved vores bud :cool:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
didas

Vi har budt på et hus og fået af vide af mægler, at sælger var indstillet på at sælge til den pris. Vi har nu skrevet under, men fået af vide af mægler, at der også er andre der har underskrevet en købsaftale - og hun vil så hverken sige noget om deres bud eller overtagelsesdato. Men hun ville gerne høre, om vi ville ændre noget ved vores bud :cool:

Præcis, det bliver nemlig nogle gange lidt akavet, når man ikke må sige noget specifikt. Det er i hvert fald med at veje sine ord :-P Men der vil netop være nogle situationer, hvor købere sagtens kan regne ud, at de f.eks. skal byde noget mere, uden at de får det at vide konkret.

Det er en fin balancegang :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Præcis, det bliver nemlig nogle gange lidt akavet, når man ikke må sige noget specifikt. Det er i hvert fald med at veje sine ord :-P Men der vil netop være nogle situationer, hvor købere sagtens kan regne ud, at de f.eks. skal byde noget mere, uden at de får det at vide konkret.

Det er en fin balancegang :)

Samtidig har jeg det bare meget svært med at begynde at byde mere alene på baggrund af noget en mægler har sagt - uden at jeg har nogen som helst form for vished for, at der rent faktisk ER andre, der ligesom os har skrevet under og at de har budt mere end os.

Men jeg erkender også blankt, at jeg egentlig som udgangspunkt regner med at mægler vil sige hvad som helst for at få soolgt til den højest mulige pris og at de ikke bekymrer sig synderligt om det er rigtigt eller ej. Har alt, alt for mange gange taget en mægler i at sige noget, der ikke passede :sur:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tom2x
Selvfølgelig må han ikke lyve om, at der er andre der har budt. Det kan jeg hellere ikke forestille mig at der er nogle ejendomsmæglere der ville gøre. Det er jo virkelig at bide sig selv i røven, sådan nogle ting har det med at komme frem i lyset på et tidspunkt.

Det kan jeg nu nemt forestille mig - men jeg har heller ikke så høje tanker om menneskers moral :sarkasme:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tom2x

Jeg synes, personligt, at det er ret amoralsk at lade mere end en potentiel køber skrive under på en købsaftale, uden at alle er orienteret - så må man lave en budrunde.

Det andet virker etisk forkert, SMASKFORKERT faktisk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites