Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

EverMark

Fest non/konfirmation hvorfor

Recommended Posts

Amaris
Mange holder jo en fest når deres børn bliver konfirmeret, de har sagt ja til at tro på gud og kristendommen og de er ved at gå ind i de voksnes rækker - og det er vel grunden til at man holder en fest.

Nu er jeg så nysgerrig for at høre hvorfor folk holder stor fest og gør meget ud af en nonfirmation??

I min lille verden siger man jo bare ja til at man ikke tror på gud og kristendommen.

Nu skal det her ikke blive en religiøs debat - men kunne godt tænke mig at høre hvorfor folk holder stor fest ved kon/nonfirmation.

Vi har selv lige holdt konfirmation for mandens datter - og grunden til at vi holdt en dejlig fest er vist mere pga. af at det er en tradition end nogen anden grund

Tja - jeg har efterhånden været til en del konfirmationsfester, og i hvert fald for disse har det ikke været gældende at kristendommen har spillet nogen særlig stor rolle i de festligheder der fandt sted efter selve ceremonien i kirken. Der har ikke været sunget salmer eller bedt bøn ved bordet til selve festen.

Derimod er der blevet holdt mange rørende taler om hvor stor Frederikke er blevet, og hvor hurtigt det er gået - om udfordringen i at finde sin egen identitet i det voksenliv man nu står på tærsklen til. Man har taget sit første valg som "voksen" ;), og i min verden er det dét der fejres, hvadenten man så har valgt at sige ja eller nej.

Tværtimod kan det kræve mod og selvstændighed at gå mod strømmen, og gøre noget andet end det de andre gør.

Det kan jeg sagtens se en anledning til at fejre, og derfor får mine børn en non-firmationsfest i så fald de afskriver folkekirken.

Hvis man har den holdning at festen kun er fortjent i det tilfælde barnet siger ja - kan man i de fleste tilfælde så ikke bare lige så godt lade være? Jeg mener, er det i ange tilfælde ikke den sikre vej til at opnå et ja der ikke er givet med hjertet - men for at opnå fest og gaver? Det ægte helhjertede ja til Gud og kirken kan man vel først kalde det, hvis alternativet var den samme fest, bare uden kirke etc?

Amaris - som hyklede sig igennem konf for fest og gaver :( da alternativet var ingenting.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nicelittledevil

Jeg har ingen børn endnu, så den del må vente lidt.

Jeg er dog overbevist om at det bliver frit valg på konfirmation eller ej, men alligevel fest.

Min søster og jeg valgte forskelligt, jeg valgt ikke at blive konfirmeret men fik en stor fødselsdagsfest i stedet. Min søster valgte valgte konfirmation med hele molevitten.

Det var vel en slags overgangsritual for os begge, ikke fra barn til voksen, men fra barn til ung, hvilket jo et eller andet sted blev fint understreget med, at vi havde truffet et "voksent" og informeret valg mellem konfirmation/religion og ikke-konfirmation/religion.

Festerne var af forskellig karakter, min søsters mere traditions præget og min mere løs.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Det kan jeg sagtens se en anledning til at fejre, og derfor får mine børn en non-firmationsfest i så fald de afskriver folkekirken.

Du skal lige være opmærksom på, at fravalg af konfirmation ikke er lig med udmeldelse af folkekirken.

Det ved du nok godt, men det var bare fordi du brugte 'afskrive folkekirken', når man vælger en nonfirmationsfest istedet for konfirmationsfest som ung, at jeg kom til at tænke på det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
gryntefnug
Ja, jeg tror faktisk der ville være en god mulighed for at de valgte selve konfirmationen til, selv om der ikke var en efterfølgende fest.

Og det er jo med udgangspunkt i at de er MINE (og min mands ;) ) børn - ud fra hvordan kristendommen har indflydelse på vores liv, på hvilken måde den har en betydning, og jeg tror den har betydning nok til at de ville vælge at bekræfte deres dåb, selv om det ikke betød der var fest bagefter - ligesom nogle vælger at blive døbt som voksne.

For mig var den kirkelige handling, læren om kristendommen og kirken, på mange måder meget mere vigtig end festen og gaverne. - og det vælger jeg at tro på at jeg godt kan give videre til mine børn.

:) og selvfølgelig kan man tale med dem og få dem til at forstå sammenhængene. Men som du selv beskriver , kræver det jo så også at man som forældre foretager et klart valg om emnet !

er for første gang her i år stødt på en 7 klasse . hvor forældrene indbyrdes har indgået en aftale om at droppe "lillebrud ræset" og istedet indfører , ungdomsfester lagt med passende mellemrum her i det kommende år frem fra konfirmationen. Både ud fra tanken om at man jo altså ikke bliver voksen som 13/14 årig , stemmeret er først når man er 18 og den sexuelle lavalder er som 15 årig, så det med at fejre "voksentid" på så unge børn måske er lidt ude af proportion i vores tid . Men også for at give fred omkring konfirmationen oftere og oftere bliver sat i en kontekst med nonfirmation som jo intet har med hinanden at gøre .

Desuden har man så lidt styr på ungerne når de begynder at bevæge sig ind i de unges "festverden" syntes ideen er super god og ville helt sikkert selv have prøvet på at få den gennemført hvis ideen havde været der inden mine børn hittede det ræs.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
CaraMia-

Min datter tror ikke på gud, og ville derfor ikke hverken gå til præst, i kirke eller konfirmeres. Egentlig var hun heller ikke særlig lun på at holde festen, men det kom et par uger før datoen. Så vi fik bakset en fest sammen for hende på 2 uger (havde jo en lille smule forberedt mig i forvejen, da jeg tænkte at hun måske ville ændre mening).

Blå mandag valgte hun at holde med en veninde der blev konfirmeret sidste år.

Så det hele har været efter hendes egne ønsker, og ikke som alle andre ville/skulle.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Karen69
er for første gang her i år stødt på en 7 klasse . hvor forældrene indbyrdes har indgået en aftale om at droppe "lillebrud ræset" og istedet indfører , ungdomsfester lagt med passende mellemrum her i det kommende år frem fra konfirmationen. Både ud fra tanken om at man jo altså ikke bliver voksen som 13/14 årig , stemmeret er først når man er 18 og den sexuelle lavalder er som 15 årig, så det med at fejre "voksentid" på så unge børn måske er lidt ude af proportion i vores tid . Men også for at give fred omkring konfirmationen oftere og oftere bliver sat i en kontekst med nonfirmation som jo intet har med hinanden at gøre .

Jeg forstår ikke hvad det er du skriver ... ?

En klasse's forældre har bestemt, at de vil holde fester jævnt fordelt på skoleåret fordi

1) de vil droppe "lillebrud" ræset ?????

2) ikke voksen ??????

3) stemmeret som 18 årig

4) sexuelle lavalder 15 år

5) Fejringen af ? er ude af proportion ?????????

6) fred til konfirmation ????????????????

7) fordi nonfirmation bliver sat i kontekst til konfirmation ????????

Jeg er fatsvag, for jeg fatter ikke en disse ........ men vil gerne "fatte" :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
fjellape
Mange holder jo en fest når deres børn bliver konfirmeret, de har sagt ja til at tro på gud og kristendommen og de er ved at gå ind i de voksnes rækker - og det er vel grunden til at man holder en fest.

Nu er jeg så nysgerrig for at høre hvorfor folk holder stor fest og gør meget ud af en nonfirmation??

I min lille verden siger man jo bare ja til at man ikke tror på gud og kristendommen.

Nu skal det her ikke blive en religiøs debat - men kunne godt tænke mig at høre hvorfor folk holder stor fest ved kon/nonfirmation.

Vi har selv lige holdt konfirmation for mandens datter - og grunden til at vi holdt en dejlig fest er vist mere pga. af at det er en tradition end nogen anden grund

Vi hadde selv "konfirmant" i april. Når jeg skriver i "" kommer det av et vi tilhører en frikirke med trosdåp, og da brukes i Norge uttrykkene "lesergutt/leserjente", og "avslutningsfest for leserbarna", ikke "konfirmant" og "konfirmasjon". Ytre sett er det liten forskjell, kanskje også fordi DNKs (DNK er folkekirken i Norge) konfirmasjon i dag er en forbønnshandling, ingen løfter avgis uten at konfirmanten selv spesifikt har bedt presten om det på forhånd. Vår egen gutt og hans bestevenn valgte å takke nei til fest den dagen, de syntes begge det var "helt ubegripelig" å holde en fest "bare fordi jeg har avsluttet min tenåringsbibelskole". Altså valgte de en enkel familiemiddag med besteforeldrene til stede, og det var det. Av samme grunn ble gaver droppet, unntatt en. Enkel bærbar PC, noe gutten likevel vil ha behov for i skolesammenheng fra i høst. Vi kunne gjerne ventet til i høst, men følte dette var en mer passende anledning for gaven selv, og besteforeldrene ville nå gjerrne være part i gaven, da. :) Ellers ble det et par små minnegaver, bl a en bordløper til hver sydd av bestemødrene i fellesskap.

Det har alltid vært tradisjon i Norge å holde fest og samle slekten når noe viktig skjer. Konfirmasjonen har vært betraktet som en slik "viktig begivenhet". Å holde en fest i forbindelse med en "nonfirmasjon" (liker det danske uttrykket veldig godt, det er mye mer betegnende og korrekt enn det norske "borgerlig konfirmasjon"!) blir for meg uforståelig, jeg ser ingen "viktig begivenhet" her. Men for meg må man gjerne gjøre det, på akkurat samme måte som man for meg gjerne må holde fest fordi den første hvitveisen har vist seg i hagen....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
gryntefnug
Jeg forstår ikke hvad det er du skriver ... ?

En klasse's forældre har bestemt, at de vil holde fester jævnt fordelt på skoleåret fordi

1) de vil droppe "lillebrud" ræset ?????

2) ikke voksen ??????

3) stemmeret som 18 årig

4) sexuelle lavalder 15 år

5) Fejringen af ? er ude af proportion ?????????

6) fred til konfirmation ????????????????

7) fordi nonfirmation bliver sat i kontekst til konfirmation ????????

...........

1) lillebrudræset skal forståes som vielse til kristus/den relegiøse baggrund . Der er stadig steder i landet hvor det er meget tydeligt med den del af "traditionen" man laver direkte "brudeportaler" af blomster osv. til konfirmanten

2) mange bruger jo konfirmationen som overgangs ritual , der beskriver overgangen til de"voksnes" rækker , og med den samfundsindstilling vi har i dag er 13/14 års alderen vel ikke relevant som 2overgang til de voksnes rækker ..

3) 18 år er jo den alder vi samstemigt har valgt som værrende overgangen til "de voksnes rækker" man er selv ansvarlig som 18 årig...

4) det med de 15 år var bare en illustration af villighed til at erklære sit barn for "voksen" inden vi som samfund er villig til at erklære at de kan styre egen sexualitet (kriminelle lavalder)

5)ovenstående svar ,besvarer vel den ....

6) konfirmation er jo en bekræftigelse af en overbevisning/tro/relegion... man kan så måske diskutere om selve den agt skulle udsættes til de 18 år , men nu er den altså etableret i 3 til 7 klasse alt efter om man er katolik eller protestant ... så fred til konfirmationen , er vel en menneskelig respekt udvist af dem som ikke vil konfirmere/s

7) nonfirmation bærer jo præg af en forkælet indstilling ala når de skal have konfirmation ,vil jeg have nonfirmation , og dermed virker det jo som en manglende respekt for dem som reelt fejrer noget .

iøvrigt er ordet i sig selv en direkte modsætning af konfirmation , og får dermed en lidt ubegavet mislyd ....

Jeg er fatsvag, for jeg fatter ikke en disse ........ men vil gerne "fatte" :)

ja jeg er så åbenbart også fatsvag for jeg havde ikke set dit indlæg før nu:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Alba_a

Når alt kommer til alt, så er festens hovedpunkt jo ikke selve det religiøse. Det er jo lige så meget en fest pga. tradition og fordi det unge menneske går ind i en ny fase.

Jo jo de er i kirken først, men reelt set er det jo ikke der det store fokus ligger for ret mange.

Jeg kan ikke se, hvorfor man ikke skulle have en fest bare fordi man fravælger det der foregår i kirken.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Karen69
ja jeg er så åbenbart også fatsvag for jeg havde ikke set dit indlæg før nu:)

Jeg er så endnu mere fatsvag :D for jeg forstår stadig ikke begrundelsen for, at holde fester jævnt fordelt skulle ha' noget som helst med 1) ... 7) at gøre - altså jeg fatter ikke sammenhængen - hvorfor holde de der fester og hvad har de med konfirmationen at gøre (eller nonfirmationen at gøre) .... altså man holder en fest i September, og en i Oktober og en i November og en i Marts (fester jævnt fordelt) FORDI argument 1) til 7) og det fatter jeg ikke en brik af :stoned::D:fløjt:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...