Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

EverMark

Fest non/konfirmation hvorfor

Recommended Posts

EverMark
Der er altså konfirmander, der ikke får nogen fest - men kun den kirkelige handling. De går i kirke. De siger ja og så går de hjem.

Hvorfor mener du, at det er mere legalt at holde fest ved konfirmation end nonfimation? Handler nonfirmation kun om at barnet ikke bliver snydt for penge og fest?

ud fra at jeg har hørt mange i min omgangskreds sige, at de synes det er dumt at holde en fest for en nonfirmand hvor det ligesom bare er helt normalt at holde fest for en konfirmand.

Gruden til at de synes det er dumt, skyldes at de forbinder blive konfirmeret= fest bagefter.

Men hvis festen holdes fordi de små poder jo sådan set er ved at blive voksne og selvstændige, lidt ligesom nogle stammemænd skal slå et dyr ihjel for at blive en mand. Så har festen jo i betydning ikke noget at gøre med den kirkelige handling.

Derfor kunne det være rart at høre hvorfor folk har holdt nonfirmation - altså hvad var grunden til at de holdt denne fest for deres barn - og dette har mange svaret på ved at sige at de fejre at deres barn er ved at blive voksen :gogo:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
ud fra at jeg har hørt mange i min omgangskreds sige, at de synes det er dumt at holde en fest for en nonfirmand hvor det ligesom bare er helt normalt at holde fest for en konfirmand.

Gruden til at de synes det er dumt, skyldes at de forbinder blive konfirmeret= fest bagefter.

Men hvis festen holdes fordi de små poder jo sådan set er ved at blive voksne og selvstændige, lidt ligesom nogle stammemænd skal slå et dyr ihjel for at blive en mand. Så har festen jo i betydning ikke noget at gøre med den kirkelige handling.

Derfor kunne det være rart at høre hvorfor folk har holdt nonfirmation - altså hvad var grunden til at de holdt denne fest for deres barn - og dette har mange svaret på ved at sige at de fejre at deres barn er ved at blive voksen :gogo:

Jeg synes, at det er underligt at hæfte ordet 'dumt' på, at man fester for sit barn, - uanset, om man fester af den ene eller den anden årsag.

Jeg ville ikke fejre, at min barn er ved at blive voksen, hvis det fravalgte konfirmation - men holde en størrere 14 års fødselsdag af den grund, at de har fravalgt konfirmationsfesten.

En fest skal de have (eller tilbuddet om en), da det er, synes jeg, en tradition i dag, at der bliver festet for unge i den alder. Så kan anledningen være konfirmation, nonfirmation eller fødselsdag - det er vel typisk de anledninger, man inviterer til.

Så må andre tænke, at det er fordi, de ikke skal gå glip af fest og gaver. Dét er det ikke årsagen i så fald, at et af vores børn fravælger konfirmation. Det tror jeg nu egentlig, at rigtig mange mennesker anerkender og respekterer, at der er unge, der fravælger konfirmationen fremfor at gå med strømmen og kun blive konfirmeret af tradition.

Jeg forventer jo af unge mennesker, vi omgås og vores egne børn, at de vælger at blive konfirmeret, fordi det betyder noget for dem religion og ikke på et økonomisk/materielt plan. Derfor synes jeg, at nonfirmation/fødselsdagsfest har en betydning som et bevist valg i forhold til om de unge vil konfirmeres og er et godt alternativ til at 'lyve' sig til konfirmationen og den festivatas, der er omkring fejringen af den.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dirtydancing
Men det gør I jo så ;) Jeg kan da nemt huske da jeg var i den alder - man er sgu da ikke så dum, at man frasiger sig fest, gaver & XX-1000 kr, der kan opnås ved at sidde ved præsten og gå i kirke 8-10 gange.

Du fejrer iøvrigt ikke han er ham - I fejrer at han er nået i en alder, hvor han er på vej over i de voksnes rækker *mimre*

At han er blevet 14 år og 1½ måned :stoned: ej vel??? hvad er der af de voksnes rækker ved det???

Men det er jo lige præcis det i gør. Vis mig den 13-14 årige, der takker nej til fest og mange gaver, at han så skal undervises af en præst to timer ugentligt og gå i kirke 8-10 gange, det lever han nok fint med.

Det er mig en gåde, at man kan være så naiv og tro, at ens 13-14 årige fravælger fest og gaver, fordi de dybest set ikke føler, at de har lyst til at blive konfirmerede. De bider i det sure æble og tar pligterne med - selvom de egentlig finder det åndsvagt... og som belønning får de fest og gaver...

jeg forbeholder mig retten til at være naiv, jeg tror godt jeg kan lære mine børn, opdrage dem til, at træffe et selvstændigt valg, og át de ikke træffer det på et forkert grundlag...

Men I beder dem faktisk vælge mellem fest/konfirmation og ingenting. Det har jeg været meget bevist om ikke at gøre i forhold til mine unger.

jeg beder dem ikke om at vælge mellem fest/konf og ingenting, for de skal nok få, det bliver bare ikke i april maj måned det år hvor de går i 7. klasse... de må hjertens gerne få en tilsvarende fest, jeg nægter bare kategorisk at holde en "bare fordi" fest og de voksnes rækker, når mit barn er 14 år og 1½ mdr gammel eller 14 år og 4 mdr gammel...

De må træffe et valg og det er enten så konfirmerer de sig, fordi de synes det er en god ide, de gerne vil bekræfte deres dåb, at de i et eller anden omfang tror på kristendommen. Jeg kræver ikke at de er100% sikre på at de tror på gud, for det ved jeg heller om jeg gør - det er så diffust, men jeg tror på kristendommen, jeg tror på grundværdierne i det, jeg tror på det den har af betydning for vores kultur og vores traditioner... Og det valg tror jeg faktisk godt mine børn er voksne nok til at træffe når de er 13-14 år, og at de godt kan skelne imellem at konfirmere sig og få en konfirmationsfest, eller at måtte vente til en anden passende lejlighed, det kunne f.eks. være 15 års fødselsdag...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
At han er blevet 14 år og 1½ måned :stoned: ej vel??? hvad er der af de voksnes rækker ved det???

jeg forbeholder mig retten til at være naiv, jeg tror godt jeg kan lære mine børn, opdrage dem til, at træffe et selvstændigt valg, og át de ikke træffer det på et forkert grundlag...

jeg beder dem ikke om at vælge mellem fest/konf og ingenting, for de skal nok få, det bliver bare ikke i april maj måned det år hvor de går i 7. klasse... de må hjertens gerne få en tilsvarende fest, jeg nægter bare kategorisk at holde en "bare fordi" fest og de voksnes rækker, når mit barn er 14 år og 1½ mdr gammel eller 14 år og 4 mdr gammel...

De må træffe et valg og det er enten så konfirmerer de sig, fordi de synes det er en god ide, de gerne vil bekræfte deres dåb, at de i et eller anden omfang tror på kristendommen. Jeg kræver ikke at de er100% sikre på at de tror på gud, for det ved jeg heller om jeg gør - det er så diffust, men jeg tror på kristendommen, jeg tror på grundværdierne i det, jeg tror på det den har af betydning for vores kultur og vores traditioner... Og det valg tror jeg faktisk godt mine børn er voksne nok til at træffe når de er 13-14 år, og at de godt kan skelne imellem at konfirmere sig og få en konfirmationsfest, eller at måtte vente til en anden passende lejlighed, det kunne f.eks. være 15 års fødselsdag...

Så du tror på, at hvis dine drenge først valgte at blive konfirmeret (og dermed få en fest) og du så, af den ene eller den anden grund, alligevel ikke kunne holde festen, så ville de alligevel fortsætte konfirmationsforberedelsen, også selv om de ikke fik festen bagefter?

Altså, at de ville vælge konfirmationen, men uden at få festen...

Hvis de ville det, så burde du jo til den tid kunne sige, at uanset hvad de vælger, konfirmation eller ikke konfirmation - der bliver ingen fest, og så ville der stadig være chance for, at de valgte at blive konfirmerede.

Sorry, men SÅ naiv er jeg ikke. For så tror jeg helt ærligt ikke de ville vælge at blive konfirmerede.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mussepige76

Vores børn er først i konfirmationsalderen om 3 og 5 år, men vi har da snakket en del om det her i foråret hvor mange af deres venners søskende er blevet konfirmeret.

Som det ser ud lige nu vil ingen af vores børn konfirmeres - vi er ikke troende, vi har faktisk fortrudt at vi valgte at døbe dem, men dengang var vi ikke så afklarede med vores tro.

Vi vil holde en nonfirmationsfest for børnene - fordi vi mener at deres valg af IKKE at tro er nøjagtigt lige så stort som valget af at tro jo er!

Festen bliver holdt ca. i samme tidspunkt som deres klassekammeraters fester, men det bliver nok en lørdag. Om vores datter skal i hvid kjole aner jeg ikke endnu!

Lørdag i næste uge skal vi deltage i min kusines konfirmation i Det Humanistiske Samfund. Det ser vi alle meget frem til og overvejer selv om det er dét vi skal. Vi er i hvert fald meget inspireret af DHS.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dirtydancing
Så du tror på, at hvis dine drenge først valgte at blive konfirmeret (og dermed få en fest) og du så, af den ene eller den anden grund, alligevel ikke kunne holde festen, så ville de alligevel fortsætte konfirmationsforberedelsen, også selv om de ikke fik festen bagefter?

Hvis de ville det, så burde du jo til den tid kunne sige, at uanset hvad de vælger, konfirmation eller ikke konfirmation - der bliver ingen fest, og så ville der stadig være chance for, at de valgte at blive konfirmerede.

Sorry, men SÅ naiv er jeg ikke. For så tror jeg helt ærligt ikke de ville vælge at blive konfirmerede.

Ja, jeg tror faktisk der ville være en god mulighed for at de valgte selve konfirmationen til, selv om der ikke var en efterfølgende fest.

Og det er jo med udgangspunkt i at de er MINE (og min mands ;) ) børn - ud fra hvordan kristendommen har indflydelse på vores liv, på hvilken måde den har en betydning, og jeg tror den har betydning nok til at de ville vælge at bekræfte deres dåb, selv om det ikke betød der var fest bagefter - ligesom nogle vælger at blive døbt som voksne.

For mig var den kirkelige handling, læren om kristendommen og kirken, på mange måder meget mere vigtig end festen og gaverne. - og det vælger jeg at tro på at jeg godt kan give videre til mine børn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Så uanset, hvad dine børn vælger, så får de en fest?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Jeg har et par gange stødt på konfirmander, der valgte konfirmationen og hvor forældrene ikke havde arrangeret nogen fest. De kom i kirken, blev konfirmeret og de gik hjem.

Jeg har konfirmeret en dreng, da jeg arbejdede i folkekirken, der meldte sig selv til forberedelsen og mødte alene op på konfirmationsdagen.

Jeg havde henvendt mig til forældrene forud for dagen for at have papirarbejdet i orden samt opfordret til at de tog del i drengens konfirmation, men uden held, desværrre. Kommunen havde kendskab til familien. Jeg må indrømme, at jeg fandt det ualmindelig trist for ham, så konfirmandlæreren og jeg inviterede på frokost, såvel som jeg havde sørget for en gave til ham i tilfælde af, at han kom alene.

Jeg ved, at andre kirker og præster også har de konfirmander. Men de 'drukner' lidt i alle de børn, der får fest, gaver og festivitas - men de findes de unge, der vælger konfirmation uden fest og gaver.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dirtydancing
Så uanset, hvad dine børn vælger, så får de en fest?

Det har jeg da skrevet hele tide...

Jeg afsætter de samme penge, om de vil konfirmeres eller ej, jeg nægter bare at holde en "nu er du voksen for nu er du 14 år og 9 uger gammel" fest, midt i den travle konfirmationstid.

Jeg vil hellere end gerne give dem en fest, men på et andet og mere passende tidspunkt, med en for mig - og deres far, ordentligt anledning, det kunne f.eks. være deres 15 års fødselsdag. Og en sådan fest ville sikkert have rigtig mange ligheder med en konfirmationsfest - med sange, taler, gaver i samme størrelsesorden etc.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Det har jeg da skrevet hele tide...

Jeg afsætter de samme penge, om de vil konfirmeres eller ej, jeg nægter bare at holde en "nu er du voksen for nu er du 14 år og 9 uger gammel" fest, midt i den travle konfirmationstid.

Jeg vil hellere end gerne give dem en fest, men på et andet og mere passende tidspunkt, med en for mig - og deres far, ordentligt anledning, det kunne f.eks. være deres 15 års fødselsdag. Og en sådan fest ville sikkert have rigtig mange ligheder med en konfirmationsfest - med sange, taler, gaver i samme størrelsesorden etc.

-vil han konfirmeres, så bliver han konfirmeret, ellers gemmes pengene og kan bruges på en anden fest, hvor der efter min mening er en bedre grund til at holde fest, det kan f.eks. 18 års, 20 års ( hvis han har rigtig gode overtalelsesevner, måske en 15 års fødselsdag :D ) studentergilde... Mén de skal også være så hjertens velkomne til f.eks. at bruge pengene på en sprogrejse.

Jeg synes, at du lægger en noget blødere holdning nu end i dit første indlæg, hvor det var dig, der skulle have en mening om anledningen til en fest eller barnet have rigtigt gode overtalelsesevner for at få en 15års dag.

Når børnene får tilbud om en fest i den alder, som konfirmander typisk har, uanset, om de vil konfirmeres eller ej, som du siger det nu, så mener jeg, at man netop giver dem et frit og ærligt valg i forhold til konfirmationen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...