Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

EverMark

Fest non/konfirmation hvorfor

Recommended Posts

dirtydancing

vi har valgt at døbe vores børn, om de vil konfirmeres er 100% op til dem. Men jeg holder IKKE en nonfirmationsfest... For mig giver det ikke nogen mening at holde en fest samtidig med at mit barns venner konfirmeres bare for at fejre at han er ham :gruble:

Herhjemme er vi enige om at der afsættes et beløb til hhv fest, gave, tøj osv. - vil han konfirmeres, så bliver han konfirmeret, ellers gemmes pengene og kan bruges på en anden fest, hvor der efter min mening er en bedre grund til at holde fest, det kan f.eks. 18 års, 20 års ( hvis han har rigtig gode overtalelsesevner, måske en 15 års fødselsdag :D ) studentergilde... Mén de skal også være så hjertens velkomne til f.eks. at bruge pengene på en sprogrejse.

Vi vil selvfølgelig gøre alt for at vores drenge ikke skal føle at de er pressede til at vælge konfirmationen, fordi fest og gaver trækker, jeg vil erne give dem fri så de kan fejre blå mandag med de andre, købe et blå-mandag tøjsæt, men hvis de fravælger selve konfimationen, så kan de så heller ikke tage afsted og "prale" af x antal tusinde kroner, lækre smykker, tøj o.a. de har fået i gave - men det kommer jo så på en andet tidspunkt.

Hanne

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tom2x
vi har valgt at døbe vores børn, om de vil konfirmeres er 100% op til dem. Men jeg holder IKKE en nonfirmationsfest... For mig giver det ikke nogen mening at holde en fest samtidig med at mit barns venner konfirmeres bare for at fejre at han er ham :gruble:

Herhjemme er vi enige om at der afsættes et beløb til hhv fest, gave, tøj osv. - vil han konfirmeres, så bliver han konfirmeret, ellers gemmes pengene og kan bruges på en anden fest, hvor der efter min mening er en bedre grund til at holde fest, det kan f.eks. 18 års, 20 års ( hvis han har rigtig gode overtalelsesevner, måske en 15 års fødselsdag :D ) studentergilde... Mén de skal også være så hjertens velkomne til f.eks. at bruge pengene på en sprogrejse.

Vi vil selvfølgelig gøre alt for at vores drenge ikke skal føle at de er pressede til at vælge konfirmationen, fordi fest og gaver trækker, jeg vil erne give dem fri så de kan fejre blå mandag med de andre, købe et blå-mandag tøjsæt, men hvis de fravælger selve konfimationen, så kan de så heller ikke tage afsted og "prale" af x antal tusinde kroner, lækre smykker, tøj o.a. de har fået i gave - men det kommer jo så på en andet tidspunkt.

Hanne

Men det gør I jo så ;) Jeg kan da nemt huske da jeg var i den alder - man er sgu da ikke så dum, at man frasiger sig fest, gaver & XX-1000 kr, der kan opnås ved at sidde ved præsten og gå i kirke 8-10 gange.

Du fejrer iøvrigt ikke han er ham - I fejrer at han er nået i en alder, hvor han er på vej over i de voksnes rækker *mimre*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
EverMark
Så for at få Guds velsignelse af sit ægteskab, så skal man også være i det store hvide skrud og holde stor fest?

Det synes jeg altså er en rigtig mærkelig holdning. Det bør da netop handle om troen på Gud og ønsket om hans velsignelse og ikke om hvid kjole og festivitas.

Nej - men jeg forbinder kirkebryllup med hvid kjole, fest, limosine/hestevogn, taget billeder af en professionel fotograf og hvad der ellers hører til. Jeg forbinder ikke kirkebryllup med at bruden og gommen kommer traskende i jeans og sandaler. Det er noget der mere hører rådhusbryllup til, da det ikke er så formelt.

På samme måde forbinder jeg konfirmation med hvid kjole og fest. Jeg ville ikke give en nonfirmand hvid kjole. Skulle der være fest, var det i noget andet tøj end lige en konfirmationskjole.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Hanne

Men det er jo lige præcis det i gør. Vis mig den 13-14 årige, der takker nej til fest og mange gaver, at han så skal undervises af en præst to timer ugentligt og gå i kirke 8-10 gange, det lever han nok fint med.

Det er mig en gåde, at man kan være så naiv og tro, at ens 13-14 årige fravælger fest og gaver, fordi de dybest set ikke føler, at de har lyst til at blive konfirmerede. De bider i det sure æble og tar pligterne med - selvom de egentlig finder det åndsvagt... og som belønning får de fest og gaver...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Nej - men jeg forbinder kirkebryllup med hvid kjole, fest, limosine/hestevogn, taget billeder af en professionel fotograf og hvad der ellers hører til. Jeg forbinder ikke kirkebryllup med at bruden og gommen kommer traskende i jeans og sandaler. Det er noget der mere hører rådhusbryllup til, da det ikke er så formelt.

På samme måde forbinder jeg konfirmation med hvid kjole og fest. Jeg ville ikke give en nonfirmand hvid kjole. Skulle der være fest, måtte det ske i noget andet tøj.

Et kirkebryllup handler om at blive gift i Guds navn, alt det andet er udelukkende pynt og udenomsgejl som vi gennem tiden har tilført det.

Min veninde og hendes mand blev gift i kirken en onsdag formiddag udelukkende under overværelse af deres to små børn, præsten (selvfølgelig) og to af kirkens andre medarbejdere som vidner.

De havde ikke lyst til at holde stor fest, men de ville gerne have Guds velsignelse af ægteskabet.

Dét er langt langt mere ærligt og ægte end at lade kirken være kulisse for sin "prinsesse for en dag"-drøm.

At du forbinder kirkebryllup med det store hvide skrud og stor fest ændrer intet på, at det centrale er, eller burde være, det religiøse aspekt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
EverMark
Et kirkebryllup handler om at blive gift i Guds navn, alt det andet er udelukkende pynt og udenomsgejl som vi gennem tiden har tilført det.

Min veninde og hendes mand blev gift i kirken en onsdag formiddag udelukkende under overværelse af deres to små børn, præsten (selvfølgelig) og to af kirkens andre medarbejdere som vidner.

De havde ikke lyst til at holde stor fest, men de ville gerne have Guds velsignelse af ægteskabet.

Dét er langt langt mere ærligt og ægte end at lade kirken være kulisse for sin "prinsesse for en dag"-drøm.

At du forbinder kirkebryllup med det store hvide skrud og stor fest ændrer intet på, at det centrale er, eller burde være, det religiøse aspekt.

Men festen efter en konfirmation er det ikke også bare at lade, især pigerne, være prinsesse for en dag drøm. Hvis det kun handler om at sige ja til gud og at man tror på det der blev sagt ja til i dåben, hvorfor så hvid kjole og stor fest bagefter. Så burde man kunen nøjes med at gå i kirke, sige ja og så tage hjem og se disney sjov bagefter??

Hvorfor er det mere legalt at holde fest når man bliver konfirmeret end det er at holde en nonfirmation. Og hvorfor vælger folk at holde nonfirmation, er det kun for at barnet ikke skal blive snydt for penge og fest.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Men festen efter en konfirmation er det ikke også bare at lade, især pigerne, være prinsesse for en dag drøm. Hvis det kun handler om at sige ja til gud og at man tror på det der blev sagt ja til i dåben, hvorfor så hvid kjole og stor fest bagefter. Så burde man kunen nøjes med at gå i kirke, sige ja og så tage hjem og se disney sjov bagefter??

Hvorfor er det mere legalt at holde fest når man bliver konfirmeret end det er at holde en nonfirmation. Og hvorfor vælger folk at holde nonfirmation, er det kun for at barnet ikke skal blive snydt for penge og fest.

Jo det er det da, og jeg synes sådan set også, at det er trist, at fokus er flyttet så meget fra det religiøse indhold og så til formen. JEG har personligt svært ved at få øje på Gud i mængden af dyre kjoler, limosiner og des lige.

Og jo, selvfølgelig kunne man droppe festen, men igen, fester er sjove og hyggelige og dejlige, så hvorfor skulle man det? Jeg synes bare det er problematisk når den eneste grund til at den unge vælger at blive konfirmeret er, at h*n ikke vil gå glip af festen.

Og i det ligger så svaret på dit andet spørgsmål. Hvis man giver sit barn muligheden for at vælge konfirmationen fra uden også at miste festen, så bliver tilvalget langt mere ærligt. Så ER det jo netop, fordi barnet også har lyst til det religiøse indhold, at dette vælges - og ikke bare for at få en fest.

Grunden til at man holder nonfirmationsfest er jo som skrevet, at det er fedt at holde fest. De fleste mennesker synes det er sjovt, hyggeligt og rart at tilbringe dagen sammen med familie og venner, spise god mad og hygge sig sammen.

At man vælger at lægge den samtidig med konfirmationerne handler jo om, at konfirmationen markerer en overgang fra barn til voksen. I konfirmandens tilfælde er det det aktive tilvalg af kristendommen og Guds tilvalg af konfirmanden det handler om - for nonfirmanden er det den naturbestemte overgang mellem barn og ung/voksen, der markeres med festen - og i fleres tilfælde også med et ritual - man kan faktisk godt blive borgerligt konfirmeret... og det har man kunnet siden 1915.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

På samme måde forbinder jeg konfirmation med hvid kjole og fest. Jeg ville ikke give en nonfirmand hvid kjole. Skulle der være fest, var det i noget andet tøj end lige en konfirmationskjole.

Hører sig til et kirkebryllup?

Er der ikke kun en eneste ting, der hører sig til en kirkelig vielse? - Guds velsignelse af ægteskabet. Hvad andet er nødvendigt for en god vielse?

Alt det andet er jo da noget, som man fuldstændig selv er bestemmende over ved et bryllup såvel i kirken som på rådhuset.

Vil du bestemme, hvad din nonfirmand skal have på eller er det op til det unge menneske?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Der er altså konfirmander, der ikke får nogen fest - men kun den kirkelige handling. De går i kirke. De siger ja og så går de hjem.

Hvorfor mener du, at det er mere legalt at holde fest ved konfirmation end nonfimation? Handler nonfirmation kun om at barnet ikke bliver snydt for penge og fest?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Hanne

Men I beder dem faktisk vælge mellem fest/konfirmation og ingenting. Det har jeg været meget bevist om ikke at gøre i forhold til mine unger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...