Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

EverMark

Fest non/konfirmation hvorfor

Recommended Posts

Gæst
Da jeg skrev indlægget tænkte jeg på hvorfor holder folk en fest ved en nonfirmation?? og så var det at jeg tænkte videre og begyndte hvorfor holder vi egentlig en fest ved konfirmation. Er det bare på grund af traditionen.

Med religiøs mener jeg at det ikke skal blive til en debat hvor vi går i dybden med kristendommen eller hvilken som helst anden tro og hvad der er rigtigt eller forkert. debatten handler kun om festen.

Altså det undrer mig. Her handler debatten i vores hjem altså om religion og til/fravalg af dåben, når vi vælger i samarbejde med vores børn, om de vil konfirmeres eller have en 14 årsfest (nonfirmationsfest).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
EverMark
Men TROR din datter? Du siger I ikke er religiøse men hun ville ikke samme fest ved en nonfirmation. HAR hun så ikke valgt konfirmation for at få festen og så lyve en smule i kirken?

Jeg tror de fleste holder fest fordi det gør man. Fordi det for de fleste har meget lidt med Gud at gøre så derfor er det ligemeget om de siger ja i kirken eller ikke.

Medmindre hun har siddet og løjet overfor mig, sin far og præsten - så ja hun tror på kristendommen.

Bare for at blande æbler og pærer sammen. Jeg har også den mening at ved kirkebryllup hører der hvid kjole, stor fest, fotografer mv. til - hvor der til et rådhusbryllup er tilladt bare at dukke op i jeans og kun inviterer den nærmeste familie til lidt god mad. Det samme gælder i min verden for konfirmation.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Is-blomst
Skjult

Min datter er konfirmeret efter eget valg, men selvom hun ikke havde ønsket dette, havde hun fået en fest alligevel.

Så var den bare blevet holdt som en stor fødseldagsfest i stedet når hun blev 15 år.

Jeg opfatter konfirmationen som et overgangsritual, en overgang jeg gerne vil fejre, konfirmation eller ej.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Tom2x
Da jeg skrev indlægget tænkte jeg på hvorfor holder folk en fest ved en nonfirmation??

Af vane, for ikke at være udenfor, for det ikke skal være festen, der afgør om man bliver konfirmeret eller ej (det er bare slet skjult bestikkelse ;) ) fordi man gerne vil fejre den overgang, der ligger mellem barn og voksen og tradition.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tom2x
Altså det undrer mig. Her handler debatten i vores hjem altså om religion og til/fravalg af dåben, når vi vælger i samarbejde med vores børn, om de vil konfirmeres eller have en 14 årsfest (nonfirmationsfest).

Ditto her. Da jeg ikke blev konfirmeret, det var det afgjort et aktivt fravalg af religion.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Medmindre hun har siddet og løjet overfor mig, sin far og præsten - så ja hun tror på kristendommen.

Bare for at blande æbler og pærer sammen. Jeg har også den mening at ved kirkebryllup hører der hvid kjole, stor fest, fotografer mv. til - hvor der til et rådhusbryllup er tilladt bare at dukke op i jeans og kun inviterer den nærmeste familie til lidt god mad. Det samme gælder i min verden for konfirmation.

Men hvis pigen tror på Gud, så har I vel ikke festet af tradition men af den grund, at hun er blevet konfirmeret og har bekræftet dåben?

Jeg har set flere kirkevielser, hvor der kun var inviteret de nærmeste uden dresscode og til et mådtid mad efter vielsen. Jeg kan altså ikke se, at man absolut skal have hvid kjole, stor fest og fotograf af den årsag, at man ønske at indgå sit ægteskab i kirken og få Guds velsignelse over det.

Dertil har jeg set flere rådhusvielser efterhånden, hvor der var hvid kjole, fotograf og stor fest. Hvorfor skal man undvære de elementer, hvis man ønsker dem af den årsag, at man ikke ønsker at indgå sit ægteskab i kirken og få Guds velsignelse over det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Is-blomst
Skjult

Jeg har hyppigere set uformelle rådhusbrylluper end uformelle kirkebryllupper, men at det nødvendigvis skal hænge sammen sådan kan jeg slet ikke forstå.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Gæst
Jeg tænker også på hvorfor holder man egentlig en fest. Er der nogen speciel grund eller er det bare noget folk har gjort i århundrede så det er blevet en folketradition???

Vi havde nogle lange samtaler med tøsen omkring hvad hun tror på og ikke tror på inden hun blev konfirmeret og havde hun f.eks valgt nonfirmation ville vi ikke have fejret det på samme måde med hvid kjole, sange, taler osv. så var det bare blevet nærmeste familie der var inviteret til lidt god mad.

Fordi det er fedt at holde fest vel. Jeg elsker fester, både dem jeg selv holder og dem jeg er med til som gæst.

Jeg synes det er sjovt at fejre folk, uanset om det er fordi de er blevet gift, konfirmeret, er blevet studenter, har fået deres kandidatgrad, er blevet svende, har fødselsdag osv. osv.

Desuden har stort set alle kulturer et ritual og en efterfølgende fest, der markerer barnets overgang fra barn til ung/voksen, det er ikke noget ny opfindelse, men har eksisteret nærmest altid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Så for at få Guds velsignelse af sit ægteskab, så skal man også være i det store hvide skrud og holde stor fest?

Det synes jeg altså er en rigtig mærkelig holdning. Det bør da netop handle om troen på Gud og ønsket om hans velsignelse og ikke om hvid kjole og festivitas.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hotlips77

nu er der jo maange år til jeg skal til det,men om folk kalder det nonfirmation eller bare fest er ligemeget for mig.

de får en fest når de er 14/15 uanset hvad.min søster og jeg fik gaver da vi fik vores menstruation,det har vi altid gjort i min familie,og at holde rigtig fest er jo så bare at udvide det lidt og at sørge for at drengene også bliver fejret når de så småt er ved at være ved skellet mellem barn og voksen.

de må godt blive konfiameret hvis de gerne vil det,men der bliver under ingen omstændigheder holdt fest den dag,hvis de vil det,så skal det være helt uden den slags til at distrahere dem i valget.

jeg er absolut ikke religiøs selv,det er faren heller ikke,men vi har trods alt respekt for andres tro,og det der med at sige ja til både gud og fanden bare for at få fest og gaver synes jeg dels er respektløst overfor de troende,og dels er temmeligt kvalmende i et land hvor ingen børn reelt mangler noget,så det er ren luksus og fråds de gør det for.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...