Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

EverMark

Fest non/konfirmation hvorfor

Recommended Posts

EverMark

Mange holder jo en fest når deres børn bliver konfirmeret, de har sagt ja til at tro på gud og kristendommen og de er ved at gå ind i de voksnes rækker - og det er vel grunden til at man holder en fest.

Nu er jeg så nysgerrig for at høre hvorfor folk holder stor fest og gør meget ud af en nonfirmation??

I min lille verden siger man jo bare ja til at man ikke tror på gud og kristendommen.

Nu skal det her ikke blive en religiøs debat - men kunne godt tænke mig at høre hvorfor folk holder stor fest ved kon/nonfirmation.

Vi har selv lige holdt konfirmation for mandens datter - og grunden til at vi holdt en dejlig fest er vist mere pga. af at det er en tradition end nogen anden grund

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Laura

Nu er mine børn ikke så store endnu, men jeg forestiller mig da, at de skal have en fest, selvom de evt. skulle vælge ikke at blive konfirmeret. Måske ville jeg ikke kalde det nonfirmation, men så kunne det jo være en fest for at fejre, at vi havde sådan en dejlig teenager. :)

Hvis man vælger at sige, at barnet kun får en fest, hvis det vælger at blive konfirmeret, så tror jeg, at mange vil vælge konfirmationen uden at tænke videre over det med troen, for alle vil jo gerne have en fest og nogle dejlige gaver.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
skattemuss

Min datter ville ikke konfirmeres da hun ikke føler hun tror på gud og ikke vil stå i en kirke og lade som om hun gør bare for og få en fest, men havde fødselsdag her i februar hvor hun og jeg havde talt en del om hvordan vi gjorde det, helst ville hun have en fest som fødselsdag i stedet for ikke og kalde det NON_FIRMATION.

Vi blev enige om at hun ikke holdt noget men udskød det til det blev varmere vejr, april var tanken (men så gik min skulder af led og jeg skal stå for alt maden selv) så rykket blev det.

Men vi begyndt og lave gæstelister og madlister og så videre nu, så der ingen for de næste 2-3 uger andre fester men om en måned bliver det så holdt, så har vi tiden til roligt og komme i planlægning, også sværere når hun i weekenden kun har hver anden her.

Fleste af hendes venner er blevet konfirmeret over 3 forskellige weekender fra april til nu, det har da været hårdt for hende tror jeg at høre på og følelsen af og være anderledes gør måske mere ondt den alder.

Men så samtidig så holder vi i forvejen ind i mellem lidt større fødselsdage i min familie, hvor man lige strækker sig ekstra for og få nogen lidt i yderkanterne med, feks da min store søn blev 10 for 1½ år siden var vi vel 20 mennesker, mod normalt kun bedsteforældrene, så meget anderledes end det er det vel ikke.

Det falder bare sammen med og nonfirmation stammer jo også helt tilbage fra da man først var gammel nok til og komme ud og tjene når man var konfirmeret, men hvad så med de der ikke blev det, jo de kunne ved en kommunal embedsmand bliver nonfirmeret og også få papiret på det.

desværre er lige den tradition gået tabt, for det havde hun ellers også talt om hun syntes lød meget mere tiltalende i stedet for og skulle tro på gud.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MissDitte
Mange holder jo en fest når deres børn bliver konfirmeret, de har sagt ja til at tro på gud og kristendommen og de er ved at gå ind i de voksnes rækker - og det er vel grunden til at man holder en fest.

Nu er jeg så nysgerrig for at høre hvorfor folk holder stor fest og gør meget ud af en nonfirmation??

I min lille verden siger man jo bare ja til at man ikke tror på gud og kristendommen.

Nu skal det her ikke blive en religiøs debat - men kunne godt tænke mig at høre hvorfor folk holder stor fest ved kon/nonfirmation.

Vi har selv lige holdt konfirmation for mandens datter - og grunden til at vi holdt en dejlig fest er vist mere pga. af at det er en tradition end nogen anden grund

Som jeg ser det siger du det selv. I holdt en fest pga traditionen og ikke fordi man siger ja til Gud og kristendommen osv.

Hvis ikke man holder fest ved nonfirmationer vil de fleste 13-årige (eller hvor gamle de nu er) vel sige ja til Gud uden at lægge noget i det. Så er det dog bedre, at de har et reelt valg, og at det er legalt at sige nej til noget, de alligevel ikke tror.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Jeg ville aldrig binde konfirmation og fest sammen overfor mine børn. Forstået på den måde at konfirmation er en betingelse for at de får en fest.

Du siger, at det ikke er en religiøs debat, du vil starte. Hvilket faktisk er et interesant udsagn, når det netop handler om konfirmation som jo er en religiøs handling. Konfirmationen er en bekræftigelse af dåben. Dermed er nonfirmation jo også et fravalg af det religiøse aspekt ved overgangen mellem barn og ung. Tidligere markerede konfirmationen overgangen til voksenlivet, det er mindre fremtrædende i dag end tidligere.

Begge mine børn er døbt, og de er opdraget i deres dåb. De skal selv vælge, om de vil konfirmeres eller ej. Fravælger de konfirmationen i teenageårene, så kan de altid tilvælge den senere. Jeg vil gerne have, at de er ærlige overfor dem selv og overfor os. Ønsker de ikke at bekræftige deres dåb, så skal de lade være med at gøre det og stå ved deres valg.

Derfor skal de have en fest, uanset, hvad de vælger. Af den grund, at de tager et valg. Og det valg skal ikke påvirkes af, at festen alene knyttes til konfirmationen. Jeg er ikke så meget i tvivl om, at de rent faktisk kunne finde på at vælge den fra, men jeg kan ikke se nogen fair grund til at binde de to ting så tæt sammen, at de ingenting får, hvis de fravælger konfirmationen.

Jeg ville så ikke holde nonfirmation. Dét begreb siger mig såre lidt - vi ville holde en stor 14 års fødselsdag for barnet og feste der istedet for en konfirmation.

Du skriver, at I har holdt konfirmation af den grund, at det er tradition. Hvad adskiller den fest fra en nonfirmation? Det lyder jo ikke som om, at det er dåben og konfirmationen, der blev valgt til, hvis I har holdt konfirmation for din mands datter af traditionelle grunde og ikke med et aspekt af tilvalg af dåben. Der kan jeg ikke se forskel på om I havde holdt nonfirmation eller konfirmation.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
EverMark
Som jeg ser det siger du det selv. I holdt en fest pga traditionen og ikke fordi man siger ja til Gud og kristendommen osv.

Hvis ikke man holder fest ved nonfirmationer vil de fleste 13-årige (eller hvor gamle de nu er) vel sige ja til Gud uden at lægge noget i det. Så er det dog bedre, at de har et reelt valg, og at det er legalt at sige nej til noget, de alligevel ikke tror.

Jeg tænker også på hvorfor holder man egentlig en fest. Er der nogen speciel grund eller er det bare noget folk har gjort i århundrede så det er blevet en folketradition???

Vi havde nogle lange samtaler med tøsen omkring hvad hun tror på og ikke tror på inden hun blev konfirmeret og havde hun f.eks valgt nonfirmation ville vi ikke have fejret det på samme måde med hvid kjole, sange, taler osv. så var det bare blevet nærmeste familie der var inviteret til lidt god mad.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MissDitte
Jeg tænker også på hvorfor holder man egentlig en fest. Er der nogen speciel grund eller er det bare noget folk har gjort i århundrede så det er blevet en folketradition???

Vi havde nogle lange samtaler med tøsen omkring hvad hun tror på og ikke tror på inden hun blev konfirmeret og havde hun f.eks valgt nonfirmation ville vi ikke have fejret det på samme måde med hvid kjole, sange, taler osv. så var det bare blevet nærmeste familie der var inviteret til lidt god mad.

Men TROR din datter? Du siger I ikke er religiøse men hun ville ikke samme fest ved en nonfirmation. HAR hun så ikke valgt konfirmation for at få festen og så lyve en smule i kirken?

Jeg tror de fleste holder fest fordi det gør man. Fordi det for de fleste har meget lidt med Gud at gøre så derfor er det ligemeget om de siger ja i kirken eller ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
EverMark
Jeg ville aldrig binde konfirmation og fest sammen overfor mine børn. Forstået på den måde at konfirmation er en betingelse for at de får en fest.

Du siger, at det ikke er en religiøs debat, du vil starte. Hvilket faktisk er et interesant udsagn, når det netop handler om konfirmation som jo er en religiøs handling. Konfirmationen er en bekræftigelse af dåben. Dermed er nonfirmation jo også et fravalg af det religiøse aspekt ved overgangen mellem barn og ung. Tidligere markerede konfirmationen overgangen til voksenlivet, det er mindre fremtrædende i dag end tidligere.

Begge mine børn er døbt, og de er opdraget i deres dåb. De skal selv vælge, om de vil konfirmeres eller ej. Fravælger de konfirmationen i teenageårene, så kan de altid tilvælge den senere. Jeg vil gerne have, at de er ærlige overfor dem selv og overfor os. Ønsker de ikke at bekræftige deres dåb, så skal de lade være med at gøre det og stå ved deres valg.

Derfor skal de have en fest, uanset, hvad de vælger. Af den grund, at de tager et valg. Og det valg skal ikke påvirkes af, at festen alene knyttes til konfirmationen. Jeg er ikke så meget i tvivl om, at de rent faktisk kunne finde på at vælge den fra, men jeg kan ikke se nogen fair grund til at binde de to ting så tæt sammen, at de ingenting får, hvis de fravælger konfirmationen.

Jeg ville så ikke holde nonfirmation. Dét begreb siger mig såre lidt - vi ville holde en stor 14 års fødselsdag for barnet og feste der istedet for en konfirmation.

Du skriver, at I har holdt konfirmation af den grund, at det er tradition. Hvad adskiller den fest fra en nonfirmation? Det lyder jo ikke som om, at det er dåben og konfirmationen, der blev valgt til, hvis I har holdt konfirmation for din mands datter af traditionelle grunde og ikke med et aspekt af tilvalg af dåben. Der kan jeg ikke se forskel på om I havde holdt nonfirmation eller konfirmation.

Da jeg skrev indlægget tænkte jeg på hvorfor holder folk en fest ved en nonfirmation?? og så var det at jeg tænkte videre og begyndte hvorfor holder vi egentlig en fest ved konfirmation. Er det bare på grund af traditionen.

Med religiøs mener jeg at det ikke skal blive til en debat hvor vi går i dybden med kristendommen eller hvilken som helst anden tro og hvad der er rigtigt eller forkert. debatten handler kun om festen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Konfirmationen blev først indført i Danmark i 1736 som protestantisk ritual. Man kunne ikke indgå ægteskab fx, hvis man ikke var konfirmeret, stå fadder elelr vidne og man kunne blive straffe for ikke at blive konfirmeret og aflægge kundskabsprøve i kristendom samtidligt.

Der var ikke ved indførelsen af konfirmationen lagt op til at der skulle festet. Det var et kirkeligt ritual præget af højtid og eftertanke, men som det ofte er tilfældet på denne tid, så rettede man ind efter de toneangivende kredse.

Da Kronprins Frederik, der blev Frederik den 6. blev konfirmeret i 1784 blev gæsterne inviteret dagen efter konfirmationen til fest hos prinsen, hvor der var et måltid mad og underholdning. Populært sagt den første konfirmationsfest i Danmark.

Hos almindelige mennesker var der nu ikke konfirmationsfester af betydning i slutningen af 1800tallet, men først i 1890erne begynder man at gøre mere ud af festerne og så går udviklingen hurtigt frem mod at man midt i det 20. årh. har skabt en tradition for fest ved konfirmationen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tom2x

100 % enig :-D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...