Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

jannilykke

Børn og alkohol

Recommended Posts

Is-blomst
Så er det bedre at jeg bare accepterer at andre forældre vælger at servere alkohol for mine børn?

Nej, jeg synes ikke at du bare skal acceptere det, men jeg forstår ikke hvad du mener at politiet skal gøre?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BitchyItchy
Spørgejørgen.....jeg går ikke sådan helt seriøst ud fra at du gerne vil have forklaret forskellen på at slå sine børn og servere alkohol for en på 15 år?

Jamen, hvis de vælger at gøre det alligevel, så er der jo behov for endnu en snak. Det kan aldrig blive politiets problem den slags. Det må du selv være i stand til at løse.

Så må du jo holde dine børn fra de steder, hvor de ved der bliver serveret alkohol.

Det andet er spild af politiets tid.

Nej, så må du jo tage konsekvensen af det og sige de ikke må besøge dem mere.

Som flere nu har påpeget, så er det ret mystisk at du vil melde noget der ikke er ulovligt og har behov for politiet som 3. part i en uoverensstemmelse mellem 2 voksne mennesker.

Jeg kan godt se, at det måske i bund og grund ville være spild af politiets tid (ligesom det er spild af deres tid at anmelde høj musik), eftersom de lovgivningsmæssigt ikke kan gøre noget. Skræmmende egentligt, men okay, nogle ting kan man være nødt til at acceptere, og det gør jeg så her.

Du kan vel bare sige til dine drenge at de ikke må drikke alkohol før de er 16, så siger de vel pænt; Nej tak! hvis der er nogen der byder dem alkohol!? ;):) For der er vel ingen du kender der kunne finde på at snyde eller tvinge det i dem? ;)

Men i øvrigt synes jeg, at det er helt ok at spørge ind til om der serveres alkohol ved en fest (og gerne spørge værterne/forældrene), og så må man jo lave en aftale med sin egen teenager, om det er ok at drikke af den alkohol eller ej, alternativt sige at de ikke må deltage i festen!

Mine drenge vil slet ikke være i tvivl om, at det vil være smartest af dem at sige nej, lige så vel som de ikke vil være i tvivl om, at det vil være smartest atsige nej til hash, hårdere stoffer, smøger og vold.

Ikke desto mindre så synes jeg det er pisse ærgeligt at man skal diskutere alkohol i forbindelse med klassefester og sammen finde acceptabelt niveau. Alkohol er hamrende skadeligt, og der burde slet ikke være brug for at diskutere det, og da specielt ikke før de er 16 år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BitchyItchy
Det var også den gang man kunne få lov til at smage en tår af sin fars øl, uden det forsamlede moralpoliti kom efter en :sarkasme:

Der var også en gang, hvor det var helt naturligt at sende et fad med cigaretter rundt til fester, engang hvor det ikke var naturligt at have en cykelhjelm på. Der var engang hvor det var normalt at slå sin kone, hvis ikke hun makkede ret og hvor børnene da også fik en lussing eller 2, hvis de sagde mor eller far imod. Der var engang, men det gør ikke nødvendigvis "engang" rigtig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tom2x
Der var også en gang, hvor det var helt naturligt at sende et fad med cigaretter rundt til fester, engang hvor det ikke var naturligt at have en cykelhjelm på. Der var engang hvor det var normalt at slå sin kone, hvis ikke hun makkede ret og hvor børnene da også fik en lussing eller 2, hvis de sagde mor eller far imod. Der var engang, men det gør ikke nødvendigvis "engang" rigtig.

Men nu er der forskel på lovgivning og så på andres moraliseren.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tullepiges_mor2

Ikke desto mindre så synes jeg det er pisse ærgeligt at man skal diskutere alkohol i forbindelse med klassefester og sammen finde acceptabelt niveau. Alkohol er hamrende skadeligt, og der burde slet ikke være brug for at diskutere det, og da specielt ikke før de er 16 år.

Men jeg tror ganske roligt, at du kan forberede dig på at der vil blive brugt LANG tid på at diskutere det blandt forældregruppen i dine sønners klasser! For 20 forældrepar har som regel (næsten) 20 forskellige holdninger, også når det kommer til alkohol :)

Vi vedtog dog relativt hurtigt at man "måtte" kontakte værterne/forældrene inden en fest, hvis man var i tvivl om om der ville blive serveret alkohol. Og så måtte man lave aftaler/tage forholdsregler i forhold til sit eget barn.

Dem der holdt festen "måtte" til hver en tid kontakte forældre, hvis de synes, at der var nogen som havde drukket lidt for meget, uanset hvad de havde fået lov til hjemmefra!

Vi lavede en forældre-mobiltelefon-nummer-liste af samme årsag!

Men alt i alt havde man selv ansvar for sin egen teenagers alkoholforbrug og de aftaler man indgik med dem - den løsning virkede osse mest fornuftig på mig. Og de unge har godt af at lære at alle ikke kan/må det samme, og i øvrigt spænder aldersforskellen i min datters 9. klasse fra 15-17 år! ;)

Tullepiges mor

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BitchyItchy
Men nu er der forskel på lovgivning og så på andres moraliseren.

Okay. Der var engang hvor man gladeligt serverede sodavand, slik, is, røde pølser og kage for børn. Der var engang hvor forældre som det naturligste i verden røg i hjemmet og ingen kunne overhovedet drømme om at sætte ? ved det. Der var engang mødre (kommende) røg, drak, farvede hår og tog sol under graviditeten og ingen ville sætte ? ved det. Der var engang, men det gør stadig ikke nødvendigvis engang for rigtigt.

Desuden så er der jo kommet lovgivning omkring mange ting grundet andres moraliseren. Man skal jo starte ét sted.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BitchyItchy
Men jeg tror ganske roligt, at du kan forberede dig på at der vil blive brugt LANG tid på at diskutere det blandt forældregruppen i dine sønners klasser! For 20 forældrepar har som regel (næsten) 20 forskellige holdninger, også når det kommer til alkohol :)

Vi vedtog dog relativt hurtigt at man "måtte" kontakte værterne/forældrene inden en fest, hvis man var i tvivl om om der ville blive serveret alkohol. Og så måtte man lave aftaler/tage forholdsregler i forhold til sit eget barn.

Dem der holdt festen "måtte" til hver en tid kontakte forældre, hvis de synes, at der var nogen som havde drukket lidt for meget, uanset hvad de havde fået lov til hjemmefra!

Vi lavede en forældre-mobiltelefon-nummer-liste af samme årsag!

Men alt i alt havde man selv ansvar for sin egen teenagers alkoholforbrug og de aftaler man indgik med dem - den løsning virkede osse mest fornuftig på mig. Og de unge har godt af at lære at alle ikke kan/må det samme, og i øvrigt spænder aldersforskellen i min datters 9. klasse fra 15-17 år! ;)

Tullepiges mor

Nu arbejder jeg blandt andet med at hjælpe forældre med at lave alkoholaftaler, så jeg er godt og grundigt forberedt på at det kan blive noget af en kamp (rystende nok). Men heldigvis sætter flere og flere forældre sig ind i alkohols skadelige virkning, og gudskelov vælger flere og flere at deres børn ikke må drikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tom2x
Okay. Der var engang hvor man gladeligt serverede sodavand, slik, is, røde pølser og kage for børn. Der var engang hvor forældre som det naturligste i verden røg i hjemmet og ingen kunne overhovedet drømme om at sætte ? ved det. Der var engang mødre (kommende) røg, drak, farvede hår og tog sol under graviditeten og ingen ville sætte ? ved det. Der var engang, men det gør stadig ikke nødvendigvis engang for rigtigt.

Men det er nu en gang folks eget valg og ikke noget jeg har behov for at påpege overfor dem - jeg tror grundlæggende på at folk har ret til at træffe deres egne valg, men på debatten er det jo ganske tydeligt at det er langt det bedste bare at holde sin mund, for folk står glad & gerne i kø for at fortælle hvor forfærdeligt et menneske man er.

Mine børn får iøvrigt både røde pølser, is & er i samme sum som folk der ryger :shock:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
nillerdrengen30

Desuden så er der jo kommet lovgivning omkring mange ting grundet andres moraliseren. Man skal jo starte ét sted.

Der er jo så heller ingen som siger at forbud, lovgivning og nul-tolerancer er den rigtige vej at gå.

Og jeg serverer i øvrigt gladeligt røde pølser, sodavand, kage, slik og is....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BitchyItchy
Men det er nu en gang folks eget valg og ikke noget jeg har behov for at påpege overfor dem - jeg tror grundlæggende på at folk har ret til at træffe deres egne valg, men på debatten er det jo ganske tydeligt at det er langt det bedste bare at holde sin mund, for folk står glad & gerne i kø for at fortælle hvor forfærdeligt et menneske man er.

Mine børn får iøvrigt både røde pølser, is & er i samme sum som folk der ryger :shock:

Men er det så ikke også mit valg, og iøvrigt min ret, at jeg siger at mine børn ikke må få alkohol? Jeg forbyder jo ikke andre at servere alkohol for deres børn, lige så vel som jeg ikke forbyder nogen at ryge, æde tonsvis af slik og røde pølser, ej heller farve hår mens de er gravide m.m. Jeg ryster på hovedet af folks uvidenhed, men jeg forbyder dem ikke noget, andet end at servere alkohol for mine børn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...