Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

jannilykke

Børn og alkohol

Recommended Posts

Alba_a
Mine børn kommer forhåbentligt ikke til at drikke før de er gamle nok, men selvfølgelig er der ingen garantier, det er der jo ikke med noget her i livet.

Og mit problem i forhold til at ville anmelde det, det vil såmænd være at der skulle være forældre der mener det er okay at servere alkohol til mine børn før de er gamle nok, og endda mod min vilje. Dét vil ikke være okay.

Nå ja, det er okay med mig at du mener jeg er til grin, hvad angår min holdning til børn og alkohol. Men sådan er det jo. Jeg synes det er mere til grin, at der er så mange forældre der vælger at lukke øjnene for alkohols skadelige virkning, eller nå nej... Jeg synes faktisk det er langt mere trist end det er til grin. I sidste ende er det nemlig børnene der betaler regningen for forældrenes lukkede øjne.

Hold nu lige tungen lige i munden. Det jeg synes er til grin er ikke din holdning til børn og alkohol, men din måde at ville takle det på. Det jeg synes er til grin er at du vil anmelde det til politiet, hvis dit barn får lov til at drikke alkohol hos en kammerats forældre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BitchyItchy
Hold nu lige tungen lige i munden. Det jeg synes er til grin er ikke din holdning til børn og alkohol, men din måde at ville takle det på. Det jeg synes er til grin er at du vil anmelde det til politiet, hvis dit barn får lov til at drikke alkohol hos en kammerats forældre.

Jamen det må du da gerne synes, ikke desto mindre så er det det jeg vil gøre. Det er ganske ulovligt for børn at købe alkohol før de er 16 år. Det er ganske ulovligt for beværtninger at servere alkohol for børn under 18 år.

Hvorfor skulle det så være lovligt for andre forældre at servere alkohol for børn?

Og jeg synes det er langt mere til grin, at mine børns kammeraters forældre skulle vælge at servere alkohol for mit barn, velvidende at det er så meget imod min vilje, at jeg vil være klar til at politianmelde. Dét er da om noget hamrende respektløst og til grin.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tom2x
Jamen det må du da gerne synes, ikke desto mindre så er det det jeg vil gøre. Det er ganske ulovligt for børn at købe alkohol før de er 16 år. Det er ganske ulovligt for beværtninger at servere alkohol for børn under 18 år.

Hvorfor skulle det så være lovligt for andre forældre at servere alkohol for børn?

Men det er det nu altså.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Alba_a

Og jeg synes det er langt mere til grin, at mine børns kammeraters forældre skulle vælge at servere alkohol for mit barn, velvidende at det er så meget imod min vilje, at jeg vil være klar til at politianmelde. Dét er da om noget hamrende respektløst og til grin.

Det er ikke ulovligt for unge under 16 år at drikke alkohol, så hvis du vil kunne anmelde sådan noget til politiet skal det jo først gøres ulovligt, ellers giver det jo ingen mening at inddrage politiet - de vil jo forøvrigt heller ikke tage din henvendelse seriøst.

Jeg synes da bestemt også, at det er forkert, hvis forældre der kender din holdning vælger ikke at respektere den. Den del er jeg skam enig med dig i. Men du bør kunne takle det mere voksent end ved at ringe til politiet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
nillerdrengen30

Ganske vist uden for tråden område, men jeg glemmer aldrig en fætter/kusinefest som jeg var til for mange år siden.

Det var en fest på min fars side af familien, så jeg var med som barn. De fleste af mine fætre og kusiner var også med samme lejlighed.

Jeg var vel nok 11-12 år var ret gennemsnitlig aldersmæssigt.

Festen skulle holdes på et badehotel i Nordjylland, og der var dækket fuldt op med hvidvin på alle pladser, da ingen havde planlagt hvor børnene skulle sidde. Derfor var der også skænket hvidvin ved alle paldser, og vi børn blev så bænket ved en bordende.

Hvidvinen smagte skidegodt, og ingen forhindrede os i at gøre tømme glasset. Hvad der så til gengæld var helt slemt, var at tjeneren også fyldte børnenes glas op igen, og især min noget mindre fætter fik så til sidst så meget at han skulle ud og brække sig.

Nu skulle man så tro at der blev en stor ståhej ud af den omgang, men det gjorde der ikke. Dengang i midt-firserne tog man ikke den slags så tungt, og der var helt sikkert også nogle som kørte hjem med en mindre kæp i øret, men hva' pokker. Det måtte jo være deres eget problem.

Så indstillingen til tingene er blevet markant anderledes, selvom man måske ikke lige oplever det sådan.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BitchyItchy
Det er ikke ulovligt for unge under 16 år at drikke alkohol, så hvis du vil kunne anmelde sådan noget til politiet skal det jo først gøres ulovligt, ellers giver det jo ingen mening at inddrage politiet - de vil jo forøvrigt heller ikke tage din henvendelse seriøst.

Jeg synes da bestemt også, at det er forkert, hvis forældre der kender din holdning vælger ikke at respektere den. Den del er jeg skam enig med dig i. Men du bør kunne takle det mere voksent end ved at ringe til politiet.

Du undlod at svare på mit spørgsmål.

Og hvordan vil du så foreslå at jeg tackler det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Alba_a
Du undlod at svare på mit spørgsmål.

Og hvordan vil du så foreslå at jeg tackler det?

Jeg opfattede det så ikke lige som et spørgsmål der skulle svares på.

Jeg kan ikke se hvorfor det skulle gøres ulovligt for unge under 16 år at indtage alkohol eller for forældre at servere alkohol for deres teenagere. Der er grænser for, hvad vi kan lovgive om.

Det er fint at de ikke må købe alkohol i butikker eller beværtninger, men hvad der sker hjemme i privaten bliver det svært at lovgive om.

Jeg vil da foreslå at du, hvis tilfældet skulle være ude, tager kontakt til de pågældende forældre og fortæller dem på en rolig og saglig måde, hvordan du har det med det der er forgået. Du må sige, at du ikke accepterer at de serverer alkohol for dit barn, når du har besluttet at han/hun ike må drikke endnu. Hvis ikke de vil efterkomme dit ønske, må konsekvensen jo være, at dit barn ikke kommer hos dem lørdag aften længere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BitchyItchy
Jeg opfattede det så ikke lige som et spørgsmål der skulle svares på.

Jeg kan ikke se hvorfor det skulle gøres ulovligt for unge under 16 år at indtage alkohol eller for forældre at servere alkohol for deres teenagere. Der er grænser for, hvad vi kan lovgive om.

Det er fint at de ikke må købe alkohol i butikker eller beværtninger, men hvad der sker hjemme i privaten bliver det svært at lovgive om.

Det er jo så ikke deres egen teenager de serverer for, og det er da ikke sværere at lovgive om det derhjemme i privaten, end at der både er lovgivning om hvorvidt man må slå hinanden, hinandens børn, omsorgssvigt, salg af stoffer (det sker gerne i privaten) m.m.

Jeg vil da foreslå at du, hvis tilfældet skulle være ude, tager kontakt til de pågældende forældre og fortæller dem på en rolig og saglig måde, hvordan du har det med det der er forgået. Du må sige, at du ikke accepterer at de serverer alkohol for dit barn, når du har besluttet at han/hun ike må drikke endnu. Hvis ikke de vil efterkomme dit ønske, må konsekvensen jo være, at dit barn ikke kommer hos dem lørdag aften længere.

Alt det der ved de jo i forvejen og er de heller ikke i tvivl om i forvejen. Som skrevet tidligere får mine børn ikke lov til at komme til fester ved mennesker jeg ikke kender. Så når nu jeg har taget den voksne samtale, og de slet ikke er i tvivl om hvorvidt mine børn må få serveret alkohol samt indtage det, og de alligevel vælger at servere det for dem, hvordan vil du så gerne have at jeg skal reagere, for at det er en voksen reaktion?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Alba_a
Alt det der ved de jo i forvejen og er de heller ikke i tvivl om i forvejen. Som skrevet tidligere får mine børn ikke lov til at komme til fester ved mennesker jeg ikke kender. Så når nu jeg har taget den voksne samtale, og de slet ikke er i tvivl om hvorvidt mine børn må få serveret alkohol samt indtage det, og de alligevel vælger at servere det for dem, hvordan vil du så gerne have at jeg skal reagere, for at det er en voksen reaktion?

Der mener jeg så alligevel, at der er forskel :)

Jeg har allerede svaret på det spørgsmål.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Is-blomst
Jeg læser det også sådan, og hold op jeg synes det er forkasteligt!

:love: :love:

Mine drenge får under ingen omstændigheder lov til at drikke alkohol før de er 16 år, nøjagtigt ligesom de heller ikke får lov til at ryge eller tage stoffer. Jeg vil faktisk endda gå så vidt, at jeg gerne anmelder hvis der er nogen der serverer alkohol for mine børn, også selv hvis det er mine børns venners forældre.

Jeg kan forstå at du ikke vil have at dine børn får alkohol, og forventer at det bliver respekteret.

Men jeg fatter ikke at du vil politianmelde noget som ikke er ulovligt for at sende et signal, det giver ikke mening for mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...