Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

jannilykke

Børn og alkohol

Recommended Posts

plattapuss
Tjaaa og hvem ved, måske kommer der andre undersøgelser og beviser ditten og datten; men kan man stædigt holde på, at sukker = hyperaktivitet hos børn, ja nogle påstår endda, at børn får en forkortelse af sukker, SELVOM det ikke er videnskabligt bevist; men kun fremsagt af selvudnævnte guru'er .............. så kan jeg også stædigt holde på, at der er noget om snakken :) og hvis man p.g.a. af det du siger (din oplysning) OG bruger det som argument for, at det er ok at børn drikker, så mener JEG stadig, at man bør re-vurdere ens holdning til sprut og børn.

Sprut & børn er nok et af de få punkter hvor

"jamen, JEG er ikke blevet dranker, fordi JEG fik serveret derhjemme og mine børn er heller ikke blevet dranker; men har et fornuftigt forhold til alkohol fordi h*n også fik serveret af mig herhjemme og desuden blev fuld for første gang i mit selskab"

helt 100% i MINE øjne kan side stilles med

"jeg havde ikke sele på, da jeg kørte i bil da jeg var barn og jeg har ikke taget skade .... min mor røg, da hun var gravid med mig og jeg har ikke taget skade, jeg røj også da jeg var gravid og ingen af mine børn har taget skade"

............... men ingen af de 2 sidste argumenter bliver jo taget alvorligt i dag (med god grund); men var ok for xx antal år tilbage --------- og heldigvis bliver man også klogere m.h.t. børn og alkohol ....... så MÅSKE ender det med, at der sidder forargede voksne om x-antal år og ryster på hovedet af, at man overhovedet kunne finde på at servere alkohol for børn og forsvaret vil blive, at man i 2010 ikke var klogere !

"problemet" (ikke det rigtige ord, men kan ikke finde et bedre derfor "") med den danske alkohol-undersøgelse er at den kun tager højde for sammenhængen mellem start-alder og alkohol-indtag og ikke også ser på andre faktorer (som om forældrenes alkohol-vaner evt. betyder mere end start-alderen, eller om det har betydning hvor der først blev drukket henne osv.) som fx både tyskerne og hollænderne har gjort :D

Derudover så må jeg indrømme at på det her område med alkohol, der mistede jeg respekten for SST for nogle år siden hvor de fremkom med noget såkaldt nyt, der i virkeligheden bare var en ord for ord oversættelse en af 10 år gammel britisk undersøgelse

Og rygning er skadeligt sagde ham der er opvokset i ikke-ryger hjem og snart fylder 40 og holdt op med at ryge for ca. 1½ år siden efter ca. 30 år som ryger :D Omend der også på det område garanteret er nogle (sandsynligvis få) mennesker der er immune overfor rygningens skade-virkninger

Pt. har jeg ikke bil, men når jeg har så kan den ikke køre nogle steder uden at alle har sele på, medmindre de har en grov god grund (fx lægelig undtagelse hvilket findes)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tullepiges_mor2

INGEN ALKOHOL til BØRN

BØRN DRIKKER MERE HVIS MAN IKKE SIGER NEJ

JO TIDLIGERE BØRN DRIKKE, DESTO MERE DRIKKER DE

SERVER ALDRIG ALKOHOL FOR BØRN

ALKOHOLVANER SMITTER FRA FORÆLDRE TIL BØRN

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn under 16 år slet ikke drikker alkohol, og at unge drikker mindst muligt. Unge bør ligesom voksne aldrig drikke mere end 5 genstande ad gangen.

Undersøgelser har vist, at børn der får serveret alkohol hjemme, drikker mere også når de er ude. Faktisk drikker unge op til 10 gange så meget alkohol, hvis forældre synes det er helt i orden, at de drikker sammenlignet med de børn hvis forældre synes det er helt forkert de drikker.

Alkohol behøver ikke være en "naturlig" del af hverdagen !

Jeg har hørt de anbefalinger masser af gange, men jeg må desværre sige at nogen af dem ikke rigtig stemmer med det jeg ser som forælder i praksis, men det kan jo bare være min opfattelse!

Til gengæld tror jeg meget på det med at ; Alkoholvaner smitter fra forældre til børn! :)

Mine forældre og mine svigerforældre drikker, og har altid drukket, meget LIDT, min mand og jeg drikker meget lidt, LANGT under SST's anbefalinger og der kan gå uger uden én eneste dråbe alkohol, og det gjorde jeg også som ung, og jeg drikker kun meget sjældent over 3 genstande på en gang!

Og hvis det er de vaner der smitter af på vores datter, så er jeg ikke så bekymret :) Heller ikke selv om hun har fået lov til at drikke alkohol lidt tidligere end anbefalingerne ;)

Tullepiges mor

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Sprut & børn er nok et af de få punkter hvor

"jamen, JEG er ikke blevet dranker, fordi JEG fik serveret derhjemme og mine børn er heller ikke blevet dranker; men har et fornuftigt forhold til alkohol fordi h*n også fik serveret af mig herhjemme og desuden blev fuld for første gang i mit selskab"

helt 100% i MINE øjne kan side stilles med

"jeg havde ikke sele på, da jeg kørte i bil da jeg var barn og jeg har ikke taget skade .... min mor røg, da hun var gravid med mig og jeg har ikke taget skade, jeg røj også da jeg var gravid og ingen af mine børn har taget skade"

............... men ingen af de 2 sidste argumenter bliver jo taget alvorligt i dag (med god grund); men var ok for xx antal år tilbage --------- og heldigvis bliver man også klogere m.h.t. børn og alkohol ....... så MÅSKE ender det med, at der sidder forargede voksne om x-antal år og ryster på hovedet af, at man overhovedet kunne finde på at servere alkohol for børn og forsvaret vil blive, at man i 2010 ikke var klogere !

Jeg synes ikke, at det kan sammenlignes så let og enkelt, som du gør.

En del af os har jo netop gode erfaringer med at tilbyde de unge at drikke i begrænsede mængder hjemme - det er altså noget andet end fravælge sikkerhedssele i bilen fx..

Vi gør det helt bevist. Da jeg var ung, der var der en del unge mennesker i min klasse og omgangskreds, der ikke måtte drikke hjemme - det var så dem, der drak bag hækken til klassefester og sneg til at drikke af forældrenes barskab, når de ikke var hjemme.

Forbud giver i mine øjne sjældent noget godt, hvis de unge mennesker vil omgås det, så gør det. I dag har unge endda endnu flere penge mellem hænderne end da jeg var ung og endnu lettere adgang til spiritus end nogensinde før, da der er en masse på markedet, der appellere til unge i forhold til, da jeg var ung.

Jeg vil meget hellere kunne holde opsyn med mine børns forbrug end at de gå ud og forsøger sig med at drikke alkohol selv. Jeg stoler så meget på mine unger, at de ikke gør det, når de får tilbuddet herhjemme og jeg har ikke oplevet, at min snart 13årige egentlig er ret intesseret i alkohol (endnu da).

Om hun var det, hvis det var forbud, det kan jeg ikke vide, men jeg ved fra mig selv, at det var en god ting, at mine forældre var så rolige omkring alkohol i forhold til mig og siden min søster.

Ingen af os rørte det førend vi var flyttet hjemmefra andet ind i så små mængder, at det ingen skadelig virkning kan have haft og ingen af os gad snyde os til alkohol, da vi jo gerne måtte udforske det hjemme og smage på det for at finde ud af, hvad det var for noget.

Dét var helt legalt at være nysgerrig overfor alkohol og dét er jeg i dag mine forældre taknemmelig for. Også at de lærte mig, at alkohol ikke er nødvendigt for at have det hyggeligt og rart i hjemmet/andre steder. Der blev ikke drukket meget i mit hjem, men mine forældre har da altid sat pris på en god flaske rødvin eller en kold øl.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
sixxdog

Sikke en fuldstændig bøvet og vattet holdning han har til tingene..

Åh jo, det er jo nationalsporten i Danmark! Lad os da fylde alkohol i hovedet på ungerne, så snart det er muligt! "De skal jo lære det" - Fordrukken sludder! Tag dog noget ansvar menneske. Og hvad med lidt medbestemmelse? Skal lysten til at fylde gift i egen krop, nu negligeres, bare fordi den "seje" Far, vil vise at sønnemand godt kan drikke? Himmelråbene stupidt, hvis man spørger mig. Og forældres vattethed er min kæphest nummer effin' ét, og det fører til daglige debatter her i forstadens ensartethed ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hotlips77
Og samme kotume kører jeg over for mine 3 drenge der er 17 snart 14 og 7 , den ældste har et fint forhold til det i modsætning til nogle af hans venner der styrtdrikker for at blive læsset af ved forældrenes hoved dør ... syes det er vigtigt at lærer dem den yngste er så småt begyndt at vise interesse og får sommetider en sommersby el lign (dog meget sjældent endnu )

undskyld,læser jeg det her forkert eller står der at en 7-årig af og til får fks en sommersby?:gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BitchyItchy
undskyld,læser jeg det her forkert eller står der at en 7-årig af og til får fks en sommersby?:gruble:

Jeg læser det også sådan, og hold op jeg synes det er forkasteligt!

Sikke en fuldstændig bøvet og vattet holdning han har til tingene..

Åh jo, det er jo nationalsporten i Danmark! Lad os da fylde alkohol i hovedet på ungerne, så snart det er muligt! "De skal jo lære det" - Fordrukken sludder! Tag dog noget ansvar menneske. Og hvad med lidt medbestemmelse? Skal lysten til at fylde gift i egen krop, nu negligeres, bare fordi den "seje" Far, vil vise at sønnemand godt kan drikke? Himmelråbene stupidt, hvis man spørger mig. Og forældres vattethed er min kæphest nummer effin' ét, og det fører til daglige debatter her i forstadens ensartethed ;)

:love: :love:

Mine drenge får under ingen omstændigheder lov til at drikke alkohol før de er 16 år, nøjagtigt ligesom de heller ikke får lov til at ryge eller tage stoffer. Jeg vil faktisk endda gå så vidt, at jeg gerne anmelder hvis der er nogen der serverer alkohol for mine børn, også selv hvis det er mine børns venners forældre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tom2x

Mine drenge får under ingen omstændigheder lov til at drikke alkohol før de er 16 år, nøjagtigt ligesom de heller ikke får lov til at ryge eller tage stoffer. Jeg vil faktisk endda gå så vidt, at jeg gerne anmelder hvis der er nogen der serverer alkohol for mine børn, også selv hvis det er mine børns venners forældre.

Hvad vil du anmelde? :gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BitchyItchy
Hvad vil du anmelde? :gruble:

At de serverer alkohol for mine børn. Jeg er da ganske klar over at politiet næppe tager sig synderligt af det, men det sender et ganske klart og tydeligt signal om at det ikke er accepteret her. Det at de andre forældre ved det, det har en ganske stor betydning i sig selv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tom2x
At de serverer alkohol for mine børn. Jeg er da ganske klar over at politiet næppe tager sig synderligt af det, men det sender et ganske klart og tydeligt signal om at det ikke er accepteret her. Det at de andre forældre ved det, det har en ganske stor betydning i sig selv.

I og med der ikke er noget ulovligt i det, med mindre de andre forældre driver beværtning eller har en forretning, der sælger alkohol, så vil politiet jo ikke en gang tage imod din anmeldelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Alba_a

Du synes ikke det ville være mere konstruktivt at tage en snak med forældrene i stedet for at forsøge at pusse politiet på dem. Det tvivler jeg meget på vil få den ønskede effekt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...