Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

jannilykke

Børn og alkohol

Recommended Posts

plattapuss
Det er præcis, hvad vi tænker om vores efterhånden store børn. De må så ikke drikke udenfor hjemmet som 13årige, men som du skriver, så må de godt i begrænsede mængder drikke herhjemme. Men det virker så ikke som om, at det har så stor interesse. Endnu. Jeg tror så også, at forbud virker på den måde at de så først fatter interesse for sagen.

Hvis jeg med Platta snart 40 år-briller kigger på Platta 10-12 år så kan du roligt skifte det der tror ud med ved

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Hvis jeg med Platta snart 40 år-briller kigger på Platta 10-12 år så kan du roligt skifte det der tror ud med ved

Så gør vi det :lol:

Jeg drak intet alkohol i den alder, selvom min mor havde samme holdning som du og jeg til emnet. Men det var nok fordi, der ikke var cider og lignende. Jeg kunne absolut ikke lide øl, rødvin og hvidvin.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Is-blomst

Lidt cider derhjemme til en ung på 13 kan jeg ikke se noget problem i.

Interesseren for alkohol kommer som regel uanset om man vil det eller ej, hellere lade dem smage lidt derhjemme under kontrollerede forhold, end eksperimentere i byen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tom2x
Jeg tilslutter mig ovenstående ..

Har også haft forældre der var meget åbne omkring det og jeg VED jeg har haft et betydeligt mere afslappet forhold til alkohol end mange af mine kammerater havde ..

Og samme kotume kører jeg over for mine 3 drenge der er 17 snart 14 og 7 , den ældste har et fint forhold til det i modsætning til nogle af hans venner der styrtdrikker for at blive læsset af ved forældrenes hoved dør ... syes det er vigtigt at lærer dem den yngste er så småt begyndt at vise interesse og får sommetider en sommersby el lign (dog meget sjældent endnu )

Og jeg er enig med de 3 foregående talere :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tullepiges_mor2

Vores datter fik som 13 årig også lov til at "smage" et glas Asti el. vin derhjemme eller ved familiesammenkomster. Dog ikke så hun blev halvfuld. Vi kender flere par med teenagere som ikke har fået lov til det samme, så vi er nok lidt "frie" i den retning :afro: - til gengæld har vores datter ikke snydt sig til at drikke ;) - og det ved vi at nogen af de andre har...

For et års tid siden da hun var 15 (i starten af 9. kl) begyndte vi at give lov til at hun måtte drikke en afmålt mængde alkohol når der var fest i venindekredsen. Det var noget vi forældrepar talte om indbyrdes, hvordan og hvor meget og at der var "kontrol" og altid forældre i nærheden. Det er gået over al forventning! :)

Nu er de ved at afslutte 9. og datteren er snart 16 (veninderne ligger fra næsten 16 til 16, til en enkelt på 17) - og nu har de efterhånden (næsten ;)) "frie tøjler" - dog stadig med supervision og back up fra forældre :) Det går virkelig fint! :)

Jeg tror at det er meget vigtigt at man som forældre taler med sin teenager om alkohol, og at forældrene taler sammen! Og så skal man lige huske hvor nysgerrig man selv var omkring alkohol i den alder ;) - og lade være med at gå helt overbord i den der nypuritanisme der hersker mange steder, når talen falder på unge og alkohol... :rulle:

Med måde er alting godt - og de unge har altså bedst af at lære et fornuftigt forhold til alkohol med forældrevejledning, fremfor at drikke sig stangbarcardi i smug...:rulle:

Tullepiges mor - kunne godt selv have brugt lidt mere forældrevejledning i sin tid ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
psykonella

Her er lukket for flaskerne til de lovligt må købe det selv!

Den med at drikke i smug, så er det sådan at jeg ikke er mere røget end de er spegede, og ja - gør de det, så er der også konsekvenser :devil:

Jeg synes den er morsom den med "Hvis man gør det forbudt, så bliver det meget mere spændende" - nu er det vel de færreste, der lader deres 14 årige køre familiens bil, sniffe og indtage kokain :rulle:

:banan: I know jeg er en ond ond mor :banan:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Karen69

Hvad andre gør, rager mig en høstblomst, så længe de hverken servere alkohol eller sælger alkohol til mine BØRN.

Når det kommer til alkohol, så er jeg ligeså "fanatisk" som visse forældre er når det handler om slikpinde i vuggestuen/børnehaven.

Mine søskende og jeg selv er alkohol-opdraget efter samme principper, som jeg selv alkohol-opdrager mine børn og jeg VED, at de ældste også opdrager videre på samme måde. Så det er ældgamle regler ....... de er så også kommet på skrift fra sundhedsstyrelsen sidenhen !

INGEN ALKOHOL til BØRN

BØRN DRIKKER MERE HVIS MAN IKKE SIGER NEJ

JO TIDLIGERE BØRN DRIKKE, DESTO MERE DRIKKER DE

SERVER ALDRIG ALKOHOL FOR BØRN

ALKOHOLVANER SMITTER FRA FORÆLDRE TIL BØRN

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn under 16 år slet ikke drikker alkohol, og at unge drikker mindst muligt. Unge bør ligesom voksne aldrig drikke mere end 5 genstande ad gangen.

Undersøgelser har vist, at børn der får serveret alkohol hjemme, drikker mere også når de er ude. Faktisk drikker unge op til 10 gange så meget alkohol, hvis forældre synes det er helt i orden, at de drikker sammenlignet med de børn hvis forældre synes det er helt forkert de drikker.

Alkohol behøver ikke være en "naturlig" del af hverdagen !

Og i betragtning af, at Danmarks ungdom ligger i top 3 over de mest fordrukne i Europa, så synes jeg man bør overveje/gen-overveje om ens tilgang til alkohol og børn er den helt rigtige.

Sundhedsstyrelsen : Gode råd om børn og alkohol

Så TS - jeg er helt på dine side i denne sag :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Hvad andre gør, rager mig en høstblomst, så længe de hverken servere alkohol eller sælger alkohol til mine BØRN.

Når det kommer til alkohol, så er jeg ligeså "fanatisk" som visse forældre er når det handler om slikpinde i vuggestuen/børnehaven.

Mine søskende og jeg selv er alkohol-opdraget efter samme principper, som jeg selv alkohol-opdrager mine børn og jeg VED, at de ældste også opdrager videre på samme måde. Så det er ældgamle regler ....... de er så også kommet på skrift fra sundhedsstyrelsen sidenhen !

INGEN ALKOHOL til BØRN

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn under 16 år slet ikke drikker alkohol, og at unge drikker mindst muligt. Unge bør ligesom voksne aldrig drikke mere end 5 genstande ad gangen.

Undersøgelser har vist, at børn der får serveret alkohol hjemme, drikker mere også når de er ude. Faktisk drikker unge op til 10 gange så meget alkohol, hvis forældre synes det er helt i orden, at de drikker sammenlignet med de børn hvis forældre synes det er helt forkert de drikker.

Og i betragtning af, at Danmarks ungdom ligger i top 3 over de mest fordrukne i Europa, så synes jeg man bør overveje/gen-overveje om ens tilgang til alkohol og børn er den helt rigtige.

Jeg her helt enig med dig i, at andre ikke serverer alkohol for børn/unge end forældre. Men der er jo altså tale om en far her. Ikke tilfældige mennesker.

Jeg tror ikke på, at mine børn ender med et misbrug/overforbrug af den tilgang, vi har. Den har virket godt på både min mand og jeg. Vi var begge ret voksne førend vi overhoved intereserede os for alkohol. Et forbud havde formentlig virket meget omvendt på vores interesse for alkohol.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
plattapuss

INGEN ALKOHOL til BØRN

De 2 markerede har i lande der burde være sammenlignelige med DK været dokumenteret som fejlagtige oplysninger hele indeværende årtusinde, så det er et af de områder SST burde måske opdatere lidt

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Karen69
De 2 markerede har i lande der burde være sammenlignelige med DK været dokumenteret som fejlagtige oplysninger hele indeværende årtusinde, så det er et af de områder SST burde måske opdatere lidt

Tjaaa og hvem ved, måske kommer der andre undersøgelser og beviser ditten og datten; men kan man stædigt holde på, at sukker = hyperaktivitet hos børn, ja nogle påstår endda, at børn får en forkortelse af sukker, SELVOM det ikke er videnskabligt bevist; men kun fremsagt af selvudnævnte guru'er .............. så kan jeg også stædigt holde på, at der er noget om snakken :) og hvis man p.g.a. af det du siger (din oplysning) OG bruger det som argument for, at det er ok at børn drikker, så mener JEG stadig, at man bør re-vurdere ens holdning til sprut og børn.

Sprut & børn er nok et af de få punkter hvor

"jamen, JEG er ikke blevet dranker, fordi JEG fik serveret derhjemme og mine børn er heller ikke blevet dranker; men har et fornuftigt forhold til alkohol fordi h*n også fik serveret af mig herhjemme og desuden blev fuld for første gang i mit selskab"

helt 100% i MINE øjne kan side stilles med

"jeg havde ikke sele på, da jeg kørte i bil da jeg var barn og jeg har ikke taget skade .... min mor røg, da hun var gravid med mig og jeg har ikke taget skade, jeg røj også da jeg var gravid og ingen af mine børn har taget skade"

............... men ingen af de 2 sidste argumenter bliver jo taget alvorligt i dag (med god grund); men var ok for xx antal år tilbage --------- og heldigvis bliver man også klogere m.h.t. børn og alkohol ....... så MÅSKE ender det med, at der sidder forargede voksne om x-antal år og ryster på hovedet af, at man overhovedet kunne finde på at servere alkohol for børn og forsvaret vil blive, at man i 2010 ikke var klogere !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...