Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

jannilykke

Børn og alkohol

Recommended Posts

Andreas
Jeg har et barn der er 16 1/2 og hun får da ikke lov at drikke. Alkohol er noget for voksne (hvis de vælger det), og så længe jeg er mine børns varetager, bliver alkohol ikke blåstemplet. Men det er nu slet ikke et spørgsmål herhjemme, da de (børnene) jo har samme indstilling mere eller mindre, og ikke finder alkohol interessant. Opdragelsen begynder ved barnets fødsel, så hvis man først begynder at opsætte regler osv. når de når teenage årene, ja så er det sgu nok for sent. Det samme gør sig vel gældene i familier, hvor et dagligt indtag af alkohol er naturligt - at de børn også vil blive forbrugere/misbrugere af stoffet.

Nu er det jo helt fint, da der er ingen af jer, hverken forældre eller barn, der har noget problem med at barnet ikke drikker, men ville du ikke umiddelbart hellere have at hun gradvist 'lærer alkoholen at kende' i stedet for, f.eks. at gå ud og drikke på sin 18 års fødselsdag, og drikke sig i hegnet, selvom hun egenligt ikke ville være SÅ fuld?

Edit: Jeg tror heller ikke at det kun har noget med opdragelsen der hjemme at gøre, om man kommer til at intressere sig for alkohol i en tidligere alder fordi forældrene har prøvet at holdt en væk fra alkohol, som du påpejer.

Tag mig som et eksempel: Jeg har vel sat mig selv i et lys, så i opfatter mig som en af de unge der er mere interesseret i alkohol. Det er jeg nok også, på trods af, at min mor næsten aldrig drikker alkohol, og hvis hun endelig drikker alkohol er det ved særlige lejligheder og i meget små mængder.

Desuden mener jeg også at ens alkohol interesse kommer meget an på hvordan ens kammerater har det med alkohol, måske hvordan ens bedste vens forældre har det med alkohol og hvilke regler der er der. Men i høj grad om ens venner er lige så interesseret i det som en selv, det er sjovere at udforske ting sammen med en i stedet for at gøre det alene ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Andreas
Hvis jeg var din mor, så ville det lige netop være p.g.a. det jeg har fremhævet, at "linen" ville blive strammet op - for det du gør, viser jo, at din mor IKKE kan stole på dig -> du er endnu ikke ansvarlig nok til, at overholde aftaler gennem en længere periode .... og det er jo netop vigtigt, at vise, at du kan overholde aftaler gennem en længere periode (det kan godt ske, at din mor kender alt til dine aftalebrud, men har valgt ikke, at nævne det !!! )

Og til det der : "Hun har endnu ikke givet mig chancen for rigtig at kende reaktionen på alkohol, da hun ikke lader mig drikke nok til at det giver en stor effekt." ------- det er måske netop den forskruede tankegang der gør, at din mor ikke anser dig for et ansvarligt barn - for det er netop et barns argument, at man skal prøve, at drikke sig i hegnet for, at kende effekten af alkohol (det er sådan JEG læser dit argument og så er det måske også sådan din mor hører det) - for det er så absolut IKKE nødvendigt for, at vide hvordan alkohol virker .....

Så alt i alt - jeg holder med din mor, og du skal prøve på, at lade være med, at være så utålmodig ..... du har tid nok til, at få de branderter & tømmermænd du længtes efter --- man behøver ikke få dem alle som 16 årige og de har ikke en udløbsdato, så du skal nok nå det :)

Jeg havde nemlig, i en længere periode, overholdt alle vores aftaler til punkt og prikke, uden at diskutere dem osv., og det holdte mig fra at gå til mange sociale aktiviteter osv, da det bare ikke er det samme, hvis man skal drikke betydeligt mindre end andre, da det er jo en stor del af hyggen ved fester, i hvert fald de vi holder her på egnen ;)

Da hun efter lang tid stadig ikke mente jeg var ansvarlig nok, syntes jeg ikke rigtig at jeg kunne blive mere ansvarlig, og fest-delen af mit liv, var på sit laveste. Og da det ikke hjalp at forbedre det hun klagede over, kunne jeg ikke rigtig se hvordan det skulle gavne mig på nogen måde, heller ikke langsigtet. Derfor besluttede jeg mig for at prøve at drikke lidt mere end jeg måtte for at prøve det, og se hvad der skete. Det gik helt fint, og jeg sagde det da også til min mor bagefter.

"For det er netop et barns argument, at man skal prøve, at drikke sig i hegnet for, at kende effekten af alkohol".

Nej nej, og atter nej, jeg vil ikke drikke mig i hegnet, og det behøver jeg heller ikke for at kende effekten af alkohol. Min opfattelse af at "lærer effekten af alkohol" er at man sådan cirka ved hvor meget man kan klare, hvor man stadig kan opføre sig anstændigt, men stadig "løsne lidt op", da det er min opfattelse af hvordan jeg vil være påvirket.

Løsnet op, men anstændig.

Og jeg tror jeg overlever uden tømmermænd ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Andreas
Man skal da vist kun være 16 år for at købe alkohol i supermarkeder, men 18 år for at købe tobak. Logikken i det kan jeg nu ikke rigtig se, men sådan er loven.

Jeg vil gætte på at det er fordi tobak er mere vanedannende (mener nogle da).

Men på den anden side, der bliver jo også talt om at hæve alkohol grænsen til 18.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Andreas
Hvor gammel er du? 16 år?

Så synes jeg, at din mor er en god og ansvarlig mor ved at indgå et kompromis med dig. Hun stoler på dig, men har også formidlet til dig, at hun ikke vil have, at du drikker dig fuld (det, du kalder stor effekt af alkohol?).

Desværre er du knapt så ansvarlig en søn ved at drikke mere end du har aftalt med din mor bag din mors ryg og endda forventer mere slap line (større ansvar lagt over til dig) fra din mors side.

Jeg synes, at du skal tale med din mor om dit forbrug og nøjes med det, I har lavet et kompromis om og holde de aftaler, I laver.

Når du har bevist, at du kan det, så er det nok lettere at argumentere for, at du skal have mere frihed.

Ja du kan læse noget af det med ansvar i et citat lidt længere oppe :P

Og den fremhævede linje, er hvad der er sket, jeg havde bevist det i længere tid, og jeg fik stadig ikke mere frihed, og det ville jeg heller ikke få i lang tid, sagde hun. (Vel og mærket, før jeg havde brudt nogle aftaler), og hvis jeg bliver 18 og må bestemme selv, før jeg får mere frihed, er idéen med det, der ligesom ikke mere :(

Edit: Ja, jeg er 16.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Ja du kan læse noget af det med ansvar i et citat lidt længere oppe :P

Og den fremhævede linje, er hvad der er sket, jeg havde bevist det i længere tid, og jeg fik stadig ikke mere frihed, og det ville jeg heller ikke få i lang tid, sagde hun. (Vel og mærket, før jeg havde brudt nogle aftaler), og hvis jeg bliver 18 og må bestemme selv, før jeg får mere frihed, er idéen med det, der ligesom ikke mere :(

Edit: Ja, jeg er 16.

Jeg synes, at du som 16 årig ikke kan klage over din mor. Du har fået lov at drikke i mindre mængder. Du ville ikke få lov til mere her. Og som 16 årig, så kan der sagtens gå et år førend du har gjort dig fortjent til mere frihed og det gør du altså ikke ved at gå bag om ryggen på din mor.

Ja, du bliver 18 år, men du er 16 år nu - det tror jeg, at du overser lidt samtidig med at du ikke formår at holde de aftaler, du har.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Andreas
Jeg synes, at du som 16 årig ikke kan klage over din mor. Du har fået lov at drikke i mindre mængder. Du ville ikke få lov til mere her. Og som 16 årig, så kan der sagtens gå et år førend du har gjort dig fortjent til mere frihed og det gør du altså ikke ved at gå bag om ryggen på din mor.

Ja, du bliver 18 år, men du er 16 år nu - det tror jeg, at du overser lidt samtidig med at du ikke formår at holde de aftaler, du har.

Jeg fik første gang lov til at drikke til en vens afskedsfest i afslutningen af ottende, da han skulle på efterskole. Nu er jeg på vej i tiende. Dvs. der er gået mere end et år, hvor hun faktisk har prøvet at fået indgået aftaler om mindre, end jeg fik lov til dengang, hvilken kun var et par genstande.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Jeg fik første gang lov til at drikke til en vens afskedsfest i afslutningen af ottende, da han skulle på efterskole. Nu er jeg på vej i tiende. Dvs. der er gået mere end et år, hvor hun faktisk har prøvet at fået indgået aftaler om mindre, end jeg fik lov til dengang, hvilken kun var et par genstande.

Et par genstande er da fint, når man er 16 år gammel? og første gang i 8 kl. er da tidligt nok at begynde at drikke alkohol. Du kunne have fået et totalforbud, så hvad med at sætte pris på de goder, du har? Du har tænkt tanken, at du mister dine goder helt, hvis din mor opdrager, at du går bag om ryggen på hende og brydre Jeres aftaler?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Andreas
Et par genstande er da fint, når man er 16 år gammel? og første gang i 8 kl. er da tidligt nok at begynde at drikke alkohol. Du kunne have fået et totalforbud, så hvad med at sætte pris på de goder, du har? Du har tænkt tanken, at du mister dine goder helt, hvis din mor opdrager, at du går bag om ryggen på hende og brydre Jeres aftaler?

Ja, jeg har tænkt tanken, og der er også en af grundene til at jeg ikke bryder reglerne mere ;)

Og jo, jeg ved godt at jeg var "heldig" at få lov til at drikke alkohol så tideligt, i sommerferien mellem 8 og 9, men, derfra har det kun gået ned af bakke, i forhold til mængden af alkohol hun synes jeg må drikke, og med hendes udtalelser, ser der ikke ud til at det ændrer sig lige foreløbigt.

- Og det er jo ikke så skide fedt hvis langt størstdelen af ens venner må drikke betydeligt mere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Ja, jeg har tænkt tanken, og der er også en af grundene til at jeg ikke bryder reglerne mere ;)

Og jo, jeg ved godt at jeg var "heldig" at få lov til at drikke alkohol så tideligt, i sommerferien mellem 8 og 9, men, derfra har det kun gået ned af bakke, i forhold til mængden af alkohol hun synes jeg må drikke, og med hendes udtalelser, ser der ikke ud til at det ændrer sig lige foreløbigt.

- Og det er jo ikke så skide fedt hvis langt størstdelen af ens venner må drikke betydeligt mere.

Måske ikke, men på længere sigt så er det nok bedre at holde fast i, at du er ung endnu og ikke har godt af alkohol end at 'alle de andre må drikke mere end nu'.

Om 2 år kan du gøre som du vil. Indtil da synes jeg, at din mor har strukket sig langt ved, at du overhovedet må drikke. Hun kunne såmen lige så godt have givet dig total forbud.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
psykonella

Jeg er ikke så heldig at have en snusfornuftig teenagedatter, der træffer de helt rigtige beslutninger og kender konsekvenserne ved alt.Tvært imod. Hun har glemt alt hvad jeg nogensinde har prædiket om. Så jeg har altså ikke prædiket nok. eller været forståelig nok. Så jeg holder øjne og ører åbne. Hver dag.

Som jeg ser det, så er der jo ikke nogen konsekvenser :forvirret

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites