Jump to content
Velkommen til DinDebat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Laurelin

Ord, der stort set altid bliver stavet forkert

Recommended Posts

Gæst
Gesti er ikke det samme som gestik, selv om det da har samme rod. Gesti er netop betegnelsen, man bruger om de forskellige håndstillinger, der bruges i helgenbilleder. :engel:

Gesti er vel bare betegnelsen for flere håndtegn?

Det skal da nok passe at man bruger dem om helgenbilleder. Dem taler jeg aldrig med nogen om. :D

PS jeg mente skam heller ikke at gesti og gestik er det samme :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Beatificere? :lol:

Nu slog jeg det op, og det er åbenbart noget med at kanonisere. :-P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
Og hvad er en standard så? :genert:

Det er en vedtaget norm, man retter ind efter. Dss. en kanon (et rør man brugte som målestav).

Begge ord har angiveligt samme rod (i følge Fremmedordbogen: Etandart - udspændt).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Jeg roder konsekvent rundt på de to. Jeg lærer det aldrig :(

Nu er det jo meget sjældent, man taler om standarter (rytterfaner), så hvis du bare folder fast i den med "d", skulle du være på den sikre side i de fleste tilfælde :)

Jeg mener for resten også, at de udtales forskelligt: standart (fanen) er vist mere fransk-agtigt, med tryk på sidste stavelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
trommer47

En der stod/står på mange hjemmesider er "statestik", det staves altså statistik. Og så er der også en del der tror at de mennesker der arbejder på DMI er "Metrologer", de er "Meteorologer". Meteoroligi er læren om vejret, Metrologi er læren om måling. Metrologi - Wikipedia, den frie encyklopædi

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BigJim68
En der stod/står på mange hjemmesider er "statestik", det staves altså statistik. Og så er der også en del der tror at de mennesker der arbejder på DMI er "Metrologer", de er "Meteorologer". Meteoroligi er læren om vejret, Metrologi er læren om måling. Metrologi - Wikipedia, den frie encyklopædi

:fløjt:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gorrhysa
Ja, og det er jo derfor, jeg nævner det.:deer:

Jeg nævner ord, som ofte bliver stavet forkert.

Jeg tror bare han studsede over at du skrev 'i hvert fald' korrekt og 'umbraconøgle' forkert. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Og de meteoroseksuelle mænd er bare opblæste. :afro:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Standardtdtttdtdtt :D

Jeg tror bare han studsede over at du skrev 'i hvert fald' korrekt og 'umbraconøgle' forkert. :D

Ja netop. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mutter70

Ord som

- træls

- hukommelse

ses tit stavet som

- trælst

- huskkommelse

Del dette indlæg