Jump to content
Velkommen til DinDebat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Laurelin

Ord, der stort set altid bliver stavet forkert

Recommended Posts

dgd2007
Jeg vil nu normalt ikke begynde at kommentere på sådan et indlæg idet det er skrevet af en der tydeligvis har problemer både med stavning og grammatik hvilket jeg ikke mener skal afholde nogen fra at debattere. Dem jeg hænger ud er de professionelle, journalister og skribenter, som BURDE kunne stave korrekt.

Helt enig! Man skal kunne debattere, selvom man staver som en brækket arm.

Og TV2 News skal kanøfles, når de som i går staver den tyske finansminister Wolfgang Schäuble "Schaeuble" og udtaler ham "Sjavbel" - Det er intellektuel dovenskab, når det er ens arbejde!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
advocatus-diaboli

Dem jeg hænger ud er de professionelle, journalister og skribenter, som BURDE kunne stave korrekt.

Men nu handler tråden ikke om hvem der staver forkert, men om hvilke ord der staves forkert.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
advocatus-diaboli
Tråden burde være kort, fordi kun ét ord staves forkert

Det giver jo ingen mening, det du skriver..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
A7
Tråden burde være kort, fordi kun ét ord staves forkert

Der er i hvert fald kun ét ord, der staves forkert, hvis det staves rigtigt...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvedekorn

Jep, jeg ved, at det er en noget forældet tråd, men tanken strejfede mig her i går: Der er stort set ingen nulevende dansker, som kan stave til "valentinsdag". Hos størstedelen eller i hvert fald halvdelen bliver det den engelske udgave med et ekstra e - "Valentines dag" eller i værste fald "Valentine's Day" - og selv dem, der skriver det på dansk, deler det normalt i to ord og skriver ofte "valentins" med stort begyndelsesbogstav - "Valentins dag".

Nu har jeg selvfølgelig tjekket i sin tid, at "valentinsdag" var den rigtige stavemåde, men jeg har altid selv skrevet det sådan, og nu aner jeg ikke, hvordan jeg overhovedet lærte den stavemåde, når næsten ingen andre bruger den. :gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Jep, jeg ved, at det er en noget forældet tråd, men tanken strejfede mig her i går: Der er stort set ingen nulevende dansker, som kan stave til "valentinsdag". Hos størstedelen eller i hvert fald halvdelen bliver det den engelske udgave med et ekstra e - "Valentines dag" eller i værste fald "Valentine's Day" - og selv dem, der skriver det på dansk, deler det normalt i to ord og skriver ofte "valentins" med stort begyndelsesbogstav - "Valentins dag".

Nu har jeg selvfølgelig tjekket i sin tid, at "valentinsdag" var den rigtige stavemåde, men jeg har altid selv skrevet det sådan, og nu aner jeg ikke, hvordan jeg overhovedet lærte den stavemåde, når næsten ingen andre bruger den. :gruble:

Men det er jo også et engelsk-amerikansk fænomen. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007

He-he. Du har måske bare fulgt de almindelige danske konventioner for den slags. Vi skriver jo også "juledag", og ikke "Jule dag". ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Phony_Pony

Det er slemt for mine sprogøjne, når nogen annoncerer et dødsfald på facebook, og så kommer det i flæng: "kondolere" eller "kondoler".

Men det ville være slemt upassende at kommentere på det i de respektive tråde, så jeg nøjes med at brokke mig her.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Konfirmanter staves lige som diamanter. Jeg håber, at det blot var mine briller, der trænger at pudses. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...