Jump to content
Velkommen til DinDebat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Laurelin

Ord, der stort set altid bliver stavet forkert

Recommended Posts

Gæst
I hvert fald. Synes/syntes. Umbraconøgle.

Hvad er der galt med "I hvert fald"?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Intet. Mange skriver "ihvertfald", og det er forkert.

Okay.

Men til gengæld er "Umbraconøgle" forkert. Det staves "unbrako" ;) (unbreakable)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
paint

I dag, i går, i morgen, som ofte skrives i ét ord (idag, igår, imorgen)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
De sidste 2-3 uger har jeg konstant bemærket folk, som ikke har helt styr på singularis og pluralis... Fx faktum/fakta, forum/fora, gestus/gesti osv. Faktisk er det uhyggeligt ofte, at folk bruger pluralis, hvor de burde bruge singularis. Måske synes de, at de lyder klogere sådan... :gruble:

Og jeg får helt ondt i øjnene, når folk skriver 'gestusser'... Argh :(

Faktum/fakta (og datum/data) har alle dage været et problem. Men gesti har jeg godt nok aldrig hørt andre end min far bruge (korrekt i øvrigt).

Til gengæld nød jeg for 18 år siden, da flere af mine kolleger begyndte på den meget ukorrekte pluralis "stati" (af status). :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
Ord som gestus/gesti bliver heller ikke rigtig brugt så meget mere, så jeg kan godt forstå, at folk ikke ved, at det hedder gesti i pluralis. Men det dér 'gestusser' irriterer mig bare så meget, at jeg slet ikke kan abstrahere fra det. Argh! Det er så grimt! :badr::genert:

Retskrivningsordbogen (3. udgave) benytter gestussene i pluralis. Så må den vel også "beatificere" gestusser?

Gesti bruger man vel mest, hvis man skal beskrive helgenbilleder?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Retskrivningsordbogen (3. udgave) benytter gestussene i pluralis. Så må den vel også "beatificere" gestusser?

Gesti bruger man vel mest, hvis man skal beskrive helgenbilleder?

Hvorfor lige helgenbilleder?

"Gestik" er et helt normalt ord for mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
'Standard' staves alt for ofte 'standart'.

Jeg roder konsekvent rundt på de to. Jeg lærer det aldrig :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
Hvorfor lige helgenbilleder?

"Gestik" er et helt normalt ord for mig.

Gesti er ikke det samme som gestik, selv om det da har samme rod. Gesti er netop betegnelsen, man bruger om de forskellige håndstillinger, der bruges i helgenbilleder. :engel:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
paint
Jeg kender ikke forskellen.:genert:

En standart eller rytterfane er en fane, der anvendes af beredne tropper. En standart er typisk kvadratisk og noget mindre end en fane for fodfolk, da den skal anvendes til hest. ;)

Standart - Wikipedia, den frie encyklopædi

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
Beatificere? :lol:

Jeg ved ikke - på mit studie bruger vi gestus/gesti rigtig meget, jeg er vant til at høre det flere gange ugentligt, så for mig er det ikke så fremmed. Det er nok også derfor, at det lyder så grimt i mine ører, når man siger gestusser.

Men jeg bryder mig generelt heller ikke så meget om, at latin er blevet så fremmed for os. Ikke fordi jeg synes, at alle skal gå i latinskole :D Men når vi nu har så mange ord fra engelsk, tysk, fransk, latin, græsk osv., så burde det være muligt at bruge dem ordentligt. Det er jo ikke noget nyt, at vi låner ord udefra.

Ja første trin inden kanonisering.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...