Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Laurelin

Ord, der stort set altid bliver stavet forkert

Recommended Posts

Sus69Dk
Der er mange, der skriver 'at checke' noget, selvom 'check' faktisk udelukkende er et navneord. Det hedder 'at tjekke' noget.

Ups, den er jeg meget skyldig i. :blushing:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
didas

Separat. Når jeg læser korrektur på boligannoncer på jobbet, er det 9 ud af 10 gange stavet seperat. Man skulle tro, de snart havde lært det, men nej :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Phony_Pony
Jeg kan få fnidder af en lære og nød til. Og jeg ser dem igen og igen.

Åh, jeg har haft en periode, hvor det gik mig helt vildt meget på, at "nødt til" udtales med blødt d. Jeg har altid sagt [nø-til], men bliver rettet til [nød-til] og det giver bare ikke mening for mig i forhold til stavemåden. Jeg kunne forestille mig, at det er det omvendte for dem, der staver det "nød til", at de gør det fordi, det er det eneste logiske ift. udtalen.

Gav det der nogen som helst mening for nogen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
decibell22
Separat. Når jeg læser korrektur på boligannoncer på jobbet, er det 9 ud af 10 gange stavet seperat. Man skulle tro, de snart havde lært det, men nej :lol:

Apropos boligannoncer (og måske mere forkert ordbrug end forkert stavet), så ser jeg hårrejsende mange gange denne:

ugenert have

For pokker da, det er en ugeneret have. Hvis man kan få en ugenert have, må man også kunne få en genert, og hvordan ser sådan en ud? :stoned:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jebus

udmærket stavet udemærket

ærgerligt stavet ærgeligt

reparation findes i mange varianter

Den "dummeste" stavefejl, jeg endnu har set, var i en jobansøgning, hvor ansøgeren skrev, at hun havde "fremragende sproglige kompetancer" :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jebus
Apropos boligannoncer (og måske mere forkert ordbrug end forkert stavet), så ser jeg hårrejsende mange gange denne:

ugenert have

For pokker da, det er en ugeneret have. Hvis man kan få en ugenert have, må man også kunne få en genert, og hvordan ser sådan en ud? :stoned:

Der tager du altså fejl ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Laurelin
Ynglings er også et ord, det betyder bare noget helt andet.

Jeg hader når folk skriver: "Okey" og ikke "Okay"

Det er jeg klar over. Men jeg har aldrig set ynglings (i betydningen en genitiv form af substantivet 'yngling,' der ganske rigtigt betyder 'ung mand') stavet forkert.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
didas

ugenert have

Den er nu god nok, selvom jeg sagtens kan forstå, hvis nogen synes, det ser forkert ud :)

Ugenert kan, jf. retskrivningsordbogen, betyde både "ikke genert" og "ikke generet"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
decibell22
Der tager du altså fejl ;)

Hmm, gør jeg det? Shit, det gør jeg.

"Sproghjørnet i uge 37, 2009

08. sep. 2009 11.59

Ejendomsmæglere reklamerer ofte med huse med "ugenert have" eller adgang til "ugenert strand". Men en lytter mener, at et frimodigt menneske, som ikke er er genert, kan kaldes ugenert, mens en have og en strand er ugeneret.

Det ville sprogmagister Ole Lauridsen egentlig også mene, indtil han for en sikkerheds skyld slog det op og lærte, at ejendomsmæglerne er i deres gode ret til at kalde en ugeneret have for ugenert. Begge former kan bruges og betyder det samme. Men manden der piller næse i toget er ligesom pigen, der bader topløs, ugenert - dem kan man ikke kalde ugeneret. Ikke helt logisk måske, men sådan er det bare."

Nå, så kan jeg ikke ride på den kæphest mere. Jeg ved ikke, om jeg skal være glad for rettelsen eller sur på dig for at tage mine illusioner fra mig. :P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

The - men den stavemåde synes jeg er helt i orden selv om den er arkaisk. :D

Bekræftige - isf bekræfte

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...