Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Laurelin

Ord, der stort set altid bliver stavet forkert

Recommended Posts

decibell22
Den er nu god nok, selvom jeg sagtens kan forstå, hvis nogen synes, det ser forkert ud :)

Ugenert kan, jf. retskrivningsordbogen, betyde både "ikke genert" og "ikke generet"

Jeg bøjer mig nedtrykt i støvet. :o

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
didas
Jeg bøjer mig nedtrykt i støvet. :o

:lol: Jeg kan trøste dig med, at du hverken er den første eller den sidste, der har kommenteret det :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
decibell22
:lol: Jeg kan trøste dig med, at du hverken er den første eller den sidste, der har kommenteret det :D

Tak. :P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Ups, den er jeg meget skyldig i. :blushing:

Det er vist også ret nyt! (1999 eller sådan noget ;))

Åh, jeg har haft en periode, hvor det gik mig helt vildt meget på, at "nødt til" udtales med blødt d. Jeg har altid sagt [nø-til], men bliver rettet til [nød-til] og det giver bare ikke mening for mig i forhold til stavemåden. Jeg kunne forestille mig, at det er det omvendte for dem, der staver det "nød til", at de gør det fordi, det er det eneste logiske ift. udtalen.

Gav det der nogen som helst mening for nogen?

Det kommer vel af "at nøde" (presse) nogen til noget - hvorved de "nødet/nødt" til det. (Eller noget i den stil).

Men ja, det kan tit være svært med sådan nogle lidt gamle ord, der kun har overlevet i bestemte vendinger og i bestemte former - og man så skal konstruere stavemåden kun ud fra udtalen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
paint
Jeg var i Plantorama i weekenden og så et skilt ved blomsterne med ordlyden "Fridt valg 10 kr" og var ved at fælkke af grin inde i mit hoved. Ahmen altså.. Var også nødt til at tage et billede, den brøler skulle simpelthen foreviges :lol:

Det lyder interessant. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
viol36

Madres i stedet for madras

Ordrebekræftigelse - øh nej, det staves og udtales ordrebekræftelse

Og så var der lige min yndlingsaversion i BILKA i lørdags: Mor's dag - stort skilt ved spandene med buketter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
paint

I øvrigt, har jeg svært ved at forstå, når jeg på rejsebureauers websites, ser et hotel beskrevet som " Et lille familiært hotel".

Jeg har simpelthen svært ved, at forestille mig, hvordan et hotel kan opføre sig familiært?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
PaleSeptember

Inu istedet for endnu

Vende istedet for vænne (eller omvendt)

Trygge istedet for trykke (eller omvendt)

ARGH :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Flabbataz

Vandt til i stedet for vant til.

Rigtigt mange kan ikke det med de stumme d'er. Sært.

Flabbinj

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
strawberry10

Når folk ikke kan skelne mellem "ligger" og "lægger"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites