Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Victorianna

Handicap tillæg til SU

Recommended Posts

katskat1987

Jeg har heller ikke selv skrevet noget, det anede jeg ikke, man skulle, men jeg var også indlagt på tosse afdelingen på det tidspunkt, så de har kun udtalelsen fra min psykiater. Lad dem bare tro, jeg var så tosset, at jeg ikke selv kunne skrive noget :-P:lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ayoe

Er der nogen af jer der kan forklare mig hvad forskellen er på SU, med handicaptillæg, og revalidering er? Jeg er nemlig i tvivl om hvad jeg skal søge, når det bliver aktuelt (såfremt reglerne ikke ændrer sig inden).

Altså er revalidering rettet mod dem, man stiler mod, der kan arbejde del-/fuldtid efter endt uddannelse, og SU, med handicaptillæg, gives til dem der måske skal have et fleksjob, efter endt uddannelse? :gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Togchefen
Er der nogen af jer der kan forklare mig hvad forskellen er på SU, med handicaptillæg, og revalidering er? Jeg er nemlig i tvivl om hvad jeg skal søge, når det bliver aktuelt (såfremt reglerne ikke ændrer sig inden).

Altså er revalidering rettet mod dem, man stiler mod, der kan arbejde del-/fuldtid efter endt uddannelse, og SU, med handicaptillæg, gives til dem der måske skal have et fleksjob, efter endt uddannelse? :gruble:

Revalidering er noget man får igennem kommunen, hvis man fx er uarbejdsdygtig indenfor det, man laver jobmæssigt nu. Ex tømmer med astma. Det kræver en del og det jeg har fået opfattelsen af er, at de ikke ligefrem deler ud af den slags længere.

SU med handicap tillæg er noget, man kan få, hvis man ikke kan klare et studiejob ved siden af et fuldtidsstudie. Det er en måde at ligestille fysisk og psykisk handicappede studerende med alm studerende som jo kan supplere deres indtægt med job ved siden af. Det er ikke tænkt som en vurdering af, hvad man kan efterfølgende men faktisk så er det officielt tænkt sådan, at man løbende skal vurdere arbejdsmarkedet for studerende. Iøvrigt blev det indført, fordi en del studerende netop pga revalidering ellers var tvunget til det, der kaldes "dobbeltoptag" dvs de skulle have karakterer der var gode nok til fag, som "man" mente de ville kunne arbejde og få arbejde indenfor efterfølgende ergo ville de ikke have frit valg som iøvrige studerende jo har, når de vælger studie.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ayoe
Revalidering er noget man får igennem kommunen, hvis man fx er uarbejdsdygtig indenfor det, man laver jobmæssigt nu. Ex tømmer med astma. Det kræver en del og det jeg har fået opfattelsen af er, at de ikke ligefrem deler ud af den slags længere.

SU med handicap tillæg er noget, man kan få, hvis man ikke kan klare et studiejob ved siden af et fuldtidsstudie. Det er en måde at ligestille fysisk og psykisk handicappede studerende med alm studerende som jo kan supplere deres indtægt med job ved siden af. Det er ikke tænkt som en vurdering af, hvad man kan efterfølgende men faktisk så er det officielt tænkt sådan, at man løbende skal vurdere arbejdsmarkedet for studerende. Iøvrigt blev det indført, fordi en del studerende netop pga revalidering ellers var tvunget til det, der kaldes "dobbeltoptag" dvs de skulle have karakterer der var gode nok til fag, som "man" mente de ville kunne arbejde og få arbejde indenfor efterfølgende ergo ville de ikke have frit valg som iøvrige studerende jo har, når de vælger studie.

Okay, tak. Det gjorde mig da lidt klogere. :)

Må nok hellere snakke med min sagsbehandler om hvad mine muligheder er, om jeg overhovedet opfylder kravene for revalidering.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Togchefen
Okay, tak. Det gjorde mig da lidt klogere. :)

Må nok hellere snakke med min sagsbehandler om hvad mine muligheder er, om jeg overhovedet opfylder kravene for revalidering.

Det er nok det bedste umiddelbart :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
OsCoccygis

Hiver lige denne tråd op igen

Jeg har fået afleveret min ansøgning i dag, så nu er det bare at vente:sarkasme: Min baggrund for at søge er social angst og de bivirkninger jeg har af behandlingen, som f.eks. ekstrem søvnbehov, koncentrationsbesvær hvilket betyder at mit studie er mere end fuldtidsarbejde. Har været tæt på at gå psykisk ned to gange, og er nu i behandling 4 timer om ugen.

Håber virkelig det bliver godkendt, men er ikke for optimistisk efter at have læst andres historier:(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Aslan
Hiver lige denne tråd op igen

Jeg har fået afleveret min ansøgning i dag, så nu er det bare at vente:sarkasme: Min baggrund for at søge er social angst og de bivirkninger jeg har af behandlingen, som f.eks. ekstrem søvnbehov, koncentrationsbesvær hvilket betyder at mit studie er mere end fuldtidsarbejde. Har været tæt på at gå psykisk ned to gange, og er nu i behandling 4 timer om ugen.

Håber virkelig det bliver godkendt, men er ikke for optimistisk efter at have læst andres historier:(

Held og lykke med det - og tillykke til jer, som har fået tillægget.:-)

Jeg har selv lidt af socialangst/panikangst i mange år. Jeg er studerende, men har brugt samtlige SU-klip, så jeg er afskåret fra at søge handicaptillæg. Nu forsøger jeg så at få tilkendt ekstra klip som følge af forsinkelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Aslan
Ligemeget har fundet ud af det, synes bare ikke det giver mening med de penge jeg har fået udbetalt? Men skidt pyt:)

Nu får jeg jo ikke handicaptillæg, men ifølge su.dk gives tillægget månedligt ved siden af dit stipendium. Det vil sige 7.801 kr. før skat. Søgte du tillægget sidste år, får du udbetalt det nu med tilbagevirkende kraft.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
OsCoccygis
Held og lykke med det - og tillykke til jer, som har fået tillægget.:-)

Jeg har selv lidt af socialangst/panikangst i mange år. Jeg er studerende, men har brugt samtlige SU-klip, så jeg er afskåret fra at søge handicaptillæg. Nu forsøger jeg så at få tilkendt ekstra klip som følge af forsinkelse.

Tak skal du have:)

Hvor vil jeg bare gerne have en positiv afklaring lige nu, det vil fjerne en masse bekymringer jeg har. Heldigvis har mine forældre sagt jeg bare skal sige til hvis jeg mangler penge, men det er bare så hårdt at bede dem om hjælp. Jeg er sku da for gammel til at være afhængig af mine forældre:rulle:

Held og lykke med at få ekstra klip, jeg løber også tør for klip før jeg er færdiguddannet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
OsCoccygis
Inspireret af en samtale et andet sted, hvordan synes I så det virker, at søge tillæget inden man ligesom har "afprøvet" studiet? Jeg er pt. sygemeldt med min 2. depression og har været det i 6 måneder, så jeg ved at jeg skal passe på mig selv, når jeg skal igang igen, og regner derfor med at søge tilskuddet. Som en anden påpegede, så viser det en erkendelse af egne behov, men på den anden side kan jeg ikke finde ud af om det virker underligt, når nu man ikke har set hvordan studiet er endnu?

Jeg ved ikke. Jeg ved selvfølgelig ikke hvordan min arbejdsevne bliver, men som det ser ud nu er den væsentligt forringet. Og så kom jeg til at tænke på noget, må man egentlig arbejde når man får tillæget, eller er det totalt forbudt?

Jeg synes egentlig det er okay du søger inden du har prøvet det. Du har erfaring med at være langt nede og ved du skal passe på dig selv. Hvis du først skal afprøve studiet, og så finder ud af du ikke kan klare det, og må søge tilskud. Inden du får en afklaring på din ansøgning kan det da nå at gå galt igen:kys:

Du må gerne arbejde ved siden af, men handicap tillæget tæller med i det beløb du må tjene ved siden af SUen. Så du må ikke tjene så meget før du skal betale tilbage. Gir det mening?:genert:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...