Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Victorianna

Handicap tillæg til SU

Recommended Posts

OsCoccygis
Jeg har ikke selv hverken set eller hørt om den slags skema. Troede de selv kontaktede dem de havde brug for oplysninger fra. Men man må gå ud fra de efterspurgt det de mener de mangler. Men ser det ud til at være helt hen i vejret kan du måske ringe og høre ad.

Kan godt forstå det er frustrerende, men det er bare at krydse fingre for at du får et ja. Troede heller ikke selv jeg ville få, men en dag lå et fint brev i min postkasse med et godkendt tillæg.

Advarsel: tudeindlæg

Jeg er bare så ked af det nu. Hvis ikke jeg får det tillæg kan jeg overhovedet ikke se hvordan jeg skal gøre min uddannelse færdig. Jeg har fået tillæget tidligere, men kun i en begrænset periode. Men det er jo netop det der har været med til at gøre at jeg har det så godt, og kan klare min uddannelse. Og så virker det bare som om de ikke tror på at man fejler noget, hvis "bare" jeg gik helt ned igen så må jeg gerne få det eller hvad? Og det med at ringe til dem, det kan jeg bare ikke overskue.

Og synes jeg bare at deres lange behandlingstid er så hård. Havde ellers fået lovning på at de ville hastebehandle min genansøgning, men det sker så alligevel ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dr.juliet
Advarsel: tudeindlæg

Jeg er bare så ked af det nu. Hvis ikke jeg får det tillæg kan jeg overhovedet ikke se hvordan jeg skal gøre min uddannelse færdig. Jeg har fået tillæget tidligere, men kun i en begrænset periode. Men det er jo netop det der har været med til at gøre at jeg har det så godt, og kan klare min uddannelse. Og så virker det bare som om de ikke tror på at man fejler noget, hvis "bare" jeg gik helt ned igen så må jeg gerne få det eller hvad? Og det med at ringe til dem, det kan jeg bare ikke overskue.

Og synes jeg bare at deres lange behandlingstid er så hård. Havde ellers fået lovning på at de ville hastebehandle min genansøgning, men det sker så alligevel ikke.

Men må gerne tude når tingene er lort! Og ja behandlingstiden er helt vildt hård - ikke at vide om man er købt eller solgt, og hvordan ens fremtid ser ud. Men det er nok bare at få din læge til hurtigt at udfylde dit skema og få det sendt ind så der kan ske lidt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anders78
Det lyder godt nok svært at få igennem ud fra jeres indlæg, men prøver at holde modet oppe.

Jeg kan dokumentere at jeg ikke har haft job siden 2005 og aldrig har haft job ved siden af uddannelse, så håber det er dokumentation nok for at jeg ikke kan arbejde ved siden af studiet og at min lidelse er kronisk, hvilket jeg selv tror den er. Har lidt af generaliseret angst siden barndomsårerne men har først fået diagnosen i 2005. Men denne dokumentation er så ikke med, da jeg fik at vide, at det var nok med en udtalelse fra min psykolog, men det er da spændende om jeg skal have besøg af en psykolog/ psykiater ude fra...Skulle en samtale være nok? Når man tænker på at ens egen psykolog har talt med en utallige gange og derfor jo også bør kende en bedre...

I behøver egentlig ikke svare på mine spørgsmål, undrer mig bare:)

Hej. Nu har jeg siddet og læst alle jeres indlæg igenem. Jeg har selv søgt det Handicaptillæg, og fået afslag første gang, både fra SU og ankenævnet. Snakkede med en anden, om at jeg skulle få en advokat til at kigge på det, fik det fra dvokat bistand, og har efterfølgende fået retshjælp. Vi har valgt at køre en sag mod SU styrelsen for deres afslag, da de modsiger de udtalelser jeg har sendt til dem. Jeg søgte nu igen da jeg kom fra praktik i år, og lige for 2 dage siden fået brev fra SU styrelsen at de nu har godkendt mig til handicap tillæg. Men hold humøret oppe, jeg havde næsten opgivet også, men så vendte lykken jo :0)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vivi1974

Hej

Tillader mig lige at skive til dig:)

Jeg har fået diagnosen ds, men mangler den sidste samtale med lægen her den 2. Aug. Og skal også til sebb og Web prøve den 18. Juli..

Mit forløb har været meget hurtigt, jeg havde gået med føleforstyrrelser i fødder, ben og baller i 14. Dage, da jeg syntes det begyndte i fingrene og maven.. Så blev jeg akut indlagt, og på 1,5 døgn havde jeg været igennem alle scanninger, 28 blodprøver og rygmarvstest..fik så solu medrol i 5 dage, uden virkning!!! Nu har jeg så vært hjemme i 12 dage uden det er blevet meget bedre. Så kan bare vente på at komme igang med endelig behandling.

Så er det jeg vil spørge dig om; kan man leve af su og handicap tillæg????

Jeg arbejder(det gør jeg jo ikke..er sygemeldt) som souchef i fakta, og selvstændig i fritiden, hvor jeg sælger brude og selskabskjoler.. Desuden dejligt gift og har en lille søn på 3. Bor i stort hus med kæmpe have.. Og kan selvfølgelig godt regne ud, at jeg skal sænke mit præstations niveau, nu når jeg ikke kan ret meget, pga gang besvær og spasmer i hænderne..;(((

Derfor er det som fylder mest.. Hvordan kommer fremtiden til at se ud?? Ved godt at der ikke er nogen der kan svare på det;(( men hvad gjorde du? Hvilke tanker gjorde du dig?

Venlig hilsen

Vivi (nydiagnostiseret)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dr.juliet
Hej

Tillader mig lige at skive til dig:)

Jeg har fået diagnosen ds, men mangler den sidste samtale med lægen her den 2. Aug. Og skal også til sebb og Web prøve den 18. Juli..

Mit forløb har været meget hurtigt, jeg havde gået med føleforstyrrelser i fødder, ben og baller i 14. Dage, da jeg syntes det begyndte i fingrene og maven.. Så blev jeg akut indlagt, og på 1,5 døgn havde jeg været igennem alle scanninger, 28 blodprøver og rygmarvstest..fik så solu medrol i 5 dage, uden virkning!!! Nu har jeg så vært hjemme i 12 dage uden det er blevet meget bedre. Så kan bare vente på at komme igang med endelig behandling.

Så er det jeg vil spørge dig om; kan man leve af su og handicap tillæg????

Jeg arbejder(det gør jeg jo ikke..er sygemeldt) som souchef i fakta, og selvstændig i fritiden, hvor jeg sælger brude og selskabskjoler.. Desuden dejligt gift og har en lille søn på 3. Bor i stort hus med kæmpe have.. Og kan selvfølgelig godt regne ud, at jeg skal sænke mit præstations niveau, nu når jeg ikke kan ret meget, pga gang besvær og spasmer i hænderne..;(((

Derfor er det som fylder mest.. Hvordan kommer fremtiden til at se ud?? Ved godt at der ikke er nogen der kan svare på det;(( men hvad gjorde du? Hvilke tanker gjorde du dig?

Venlig hilsen

Vivi (nydiagnostiseret)

Hvor er det dejligt for dig at du er blevet hurtigt udredt, selvom ingen ønsker at være syg er det trods alt bedre at vvide hvad man har med at gøre.

Tror jeg er lidt i tvivl om hvad du spørger om. Om du bør tage en uddannelse eller er det hvor meget en su med tillæg er eller noget helt tredje? i så fald er svaret at tillæg pt er 8180 kr og en almindelig su er 5753 (for videregående uddannelse), dette er før skat. Der udover kan du få su lån, satserne kan findes på su.dk. Om det er nok til at du kan leve for er jo svært at sige. Jeg personligt har ingen børn og kun en lille lejlighed og jeg kan fint få det til at løbe rundt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nørrebro

Er der nogen med fibromyalgi der har søgt handicaptillæg?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Moxy-lady

Jeg hiver lige denne tråd op igen.Er der nogen der har erfaring med at søge/modtage handicap tillæg med diagnosen bipolar affektiv sindslidelse? Min veninde siger at det er en af de tungere diagnoser og derfor er en "slam-dunk". Men jeg har bare hørt at det er så svært at få det her tillæg, og tør simpelthen ikke sætte mine forhåbninger for højt.

Jeg er seriøst presset på mit studie, og bare det at kunne får lidt ro på økonomien vil betyde rigtig meget :trist:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lame

Jeg er en enlig, studerende mor der har det møghamrede svært. Jeg har været udsat for en del grumme oplevelser i min barndom, som teen- og også som voksen. Det har gjort mig angst, associal og sænket mit selvværd ned til minus en milliard.

Men det afholder mig ikke for at ville gennemføre min uddannelse. Desværre kan jeg bare ikke få det til at løbe rundt økonomisk, og det er helt udelukket at jeg kan komme til at arbejde, som tingene er lige nu hvor jeg knap nok kan aflevere mine børn i inst. pga. socialfobi. :(

Mine læger er RIGTIG tunge at danse med, de ved alle de ting jeg har været i gennem, føler med mig... Men så stopper den der. De vil ikke udlevere antidepressiver eller noget, selvom jeg tit har stået og grædt deroppe når det har været rigtig slemt.

Jeg vil gerne skifte læge, men jeg frygter simpelthen så meget at den nye jeg kommer hen til er lige sådan. Jeg ved det jo ikke, da jeg ikke kender de andre.

Jeg har flere gange fået en henvisning til psykolog, men de gange jeg har ringet til dem her i byen, har de ikke taget nye ind. Og der går altid mange måneder før jeg får taget mig sammen til at ringe igen. Jeg ved dog at jeg er nødt til det, for at finde frem til en egentlig diagnose samt for at få en udtalelse til at kunne søge handicap SU.

Er det helt håbløst at påbegynde alt det der nu, når der er så lang ventetid med både det ene og det andet? Jeg har allermest bare lyst til at droppe alt der hedder skole, og bare bure mig inde herhjemme, men det kommer der jo slet ikke nogen penge ud af. :(

Er der nogle gode ideer til hvordan jeg kan speede processen op?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Alkaia
Jeg hiver lige denne tråd op igen.Er der nogen der har erfaring med at søge/modtage handicap tillæg med diagnosen bipolar affektiv sindslidelse? Min veninde siger at det er en af de tungere diagnoser og derfor er en "slam-dunk". Men jeg har bare hørt at det er så svært at få det her tillæg, og tør simpelthen ikke sætte mine forhåbninger for højt.

Jeg er seriøst presset på mit studie, og bare det at kunne får lidt ro på økonomien vil betyde rigtig meget :trist:

Jeg kender en der har fået det pga. diagnosen (og tænker at jeg også en dag selv kommer til at søge den, medmindre jeg får bevilget revalidering).

Jeg tror at hun er her i tråden. Jeg kigger lige.

Edit: Hun er kun i tråden med sin gamle profil. Jeg skriver lige til hende, hvis du har brug for svar på nogle spørgsmål.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nørrebro

Kort om mig:

Jeg har fibromyalgi og kronisk træthedssyndrom. Jeg har "gode" lægelige papirer fra egen læge, speciallæge og Frb. Hospital. Jeg har ikke været beskæftiget mere end højst deltid i de sidste 5 år, og endda med hyppige sygemeldinger. Jeg fik diagnosen i 2010, jeg er 27 år og er begyndt på KU i sommers.

Forløb:

Jeg søgte handicaptillæg i september 2013.

Jeg fik afslag fra SU-styrelsen i november 2013.

Jeg sendte anken i december 2013.

Jeg har i dag (februar 2014) modtaget brev om, at min ansøgning er modtaget hos SU-styrelsen, og at de vil sende den videre til Ankestyrelsen indenfor 5 måneder.

Hvad betyder det sidste helt konkret? Der kan formentlig ikke blot være tale om en videresendelse, da det ikke kan tage 5 måneder?

Og er der nogen, der har haft held med at rykke for svar? Jeg får SU og SU-lån, men jeg har alligevel svært ved at få råd til at betale for fysioterapi, der i perioder har afhjulpet mine symptomer en anelse, pga. høj boligafgift, bøger, medicin osv. Jeg har det derfor blandet, jeg vil gerne vise respekt (og ikke rykke) men samtidig er jeg meget presset og er derfor villig til at rykke, hvis der kan være fordele ved det.

Håber at høre fra nogle af jer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites