Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Victorianna

Handicap tillæg til SU

Recommended Posts

MsCecil

Jeg er også langsomt ved at falde sammen. Jeg har ingen energi overhovedet, og kan sove hele dage væk lige for tiden. Heldigvis har jeg kun forelæsninger tirsdag til torsdag, hvor det før var hele ugen.

Har også lige fået eksamenskarakterer, for de fag jeg havde over vinteren. Har dumpet begge, hvilket vel var at forvente, da jeg havde det enormt dårligt hen over vinteren, og også var indlagt på et tidspunkt.

Hvor mange timer arbejder du om ugen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Drunk_Donkey

0-20 timer om ugen, men nok i snit 10.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MsCecil
0-20 timer om ugen, men nok i snit 10.

Hold da op - det er godt nok meget. Det kan godt blive lidt et problem at få SU Styrelsen til at give dig tillægget i så fald :( Mit afslag gik bl.a på at de mente at jeg med samtaler og medicin sagtens kunne opretholde en funktionsevne, omend i mindre omfang. Og jeg arbejder 3 timer hver anden uge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Drunk_Donkey

Det har jo været fint nok tidligere, fordi jeg har suppleret fag og haft meget lidt undervisning. Men efter jeg startede på uni, så er bægeret flydt over og jeg kan ikke overskue en fis. Jeg har været syg i 13 år og i behandling flere gange, så jeg er i en ret permanent sygdom som umiddelbart kun tager til. Men hvis medicin kan få mig ud af den, så ja tak da, men er måske lidt skeptisk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
em1986

Jeg fik først et afslag pga. erhvervsarbejde året inden (før jeg blev syg), men søgte igen et halvt år efter, og fik det (også pga. angst og depression) :) havde sendt papirer fra min psykolog, og de sendte så et skema til mig som min læge udfyldte, og så fik jeg det. Tror at det er ret afgørende at have noget hvor der står at det ikke er noget der sådan lige bliver bedre. Det er i hvert fald min opfattelse. Mener i øvrigt at der gik et par måneder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Drunk_Donkey

^^ Det tror jeg du har ret i.

Vil helst høre psykiateren sige at han forventer jeg snart får det bedre, men gør han ikke, så søger jeg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
FrkLindgreen

Uh det lyder meget sværere at få end jeg lige troede... Jeg skal selv søge til februar, grundet skizofreni, og håber virkelig at den går i gennem, ellers kan jeg ikke klarer studiet da jeg ikke kan leve af su'en alene og ikke kan arbejde ved siden af et studie, hvis jeg da overhovedet bare kan klarer studiet, men håber jeg jeg kan til den tid...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mariannaa
Uh det lyder meget sværere at få end jeg lige troede... Jeg skal selv søge til februar, grundet skizofreni, og håber virkelig at den går i gennem, ellers kan jeg ikke klarer studiet da jeg ikke kan leve af su'en alene og ikke kan arbejde ved siden af et studie, hvis jeg da overhovedet bare kan klarer studiet, men håber jeg jeg kan til den tid...

Skizofreni er så en af de "lette diagnoser" (som i let at sagsbehandle) dvs. der er ikke så meget tvivl om at det skal bevilliiges

Problemet kan være ved mere uklare sygdomme, så som angst, depression osv. fordi disse tilstande findes i forskellige grader og nogen vil kunne klare et studiejob ved siden af, alt efter depressionens sværhedsgrad.

Der ud over så handler det også om hvor længe tilstanden har varet, fx ved depression, så har mange jo bare den ene - og for at få handicaptillæg, så skal tilstanden være varrig (som i har varet i over 2 år) -

Lige så snart du ved, at du er optaget på dit studie, så få det på skrift, og send det til su - så kan sagsbehandlingen starte straks - man siger at ved klare tilfælde ( som en skizofreni fx. er) så tager det ca. 3 mdr.

Jeg vil lige sige, at jeg arbejder ikke ved su styrelsen, men jeg har været vejleder (socialrådgiver) for en gruppe unge uddannelsessøgende, som havde begrænsninger i arbejdevnen af forskellig art - Jeg er derfor ret godt inde i handicap-reglerne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Victorianna

Så har jeg fået en afgørelse fra SU styrrelsen. Jeg fik ikke tilkendt handicaptillæget, så nu skal jeg igang med at anke og er da allerede også rimelig godt igang med at samle forskellige dokumenter og ellers finde på, hvad der kan være relevant..

Noget nyt hos I andre?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Victorianna
Jeg fik først et afslag pga. erhvervsarbejde året inden (før jeg blev syg), men søgte igen et halvt år efter, og fik det (også pga. angst og depression) :) havde sendt papirer fra min psykolog, og de sendte så et skema til mig som min læge udfyldte, og så fik jeg det. Tror at det er ret afgørende at have noget hvor der står at det ikke er noget der sådan lige bliver bedre. Det er i hvert fald min opfattelse. Mener i øvrigt at der gik et par måneder.

Hmmm.. de fik en udtalelse fra min psykolog, men sendte ikke noget skema som min læge skulle udfylde..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites