Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Victorianna

Handicap tillæg til SU

Recommended Posts

Victorianna

Hej:wave:

Jeg har søgt handicap tillæg til min SU pga. generaliseret angst.

Kunne godt tænke mig at høre, hvor lang tid i andre har ventet på en afgørelse?

Jeg fik at vide fra min uddannelsessted at behandlingstiden ville vare op til 2 månede, som nu snart er ved at være gået..men har jo set andre steder, at det ofte kan tage længere tid..

Efter at have læst lidt rundt på nettet omkring handicaptillæg kan jeg forstå at mange bliver afvist pga. manglende dokumentation. Da jeg indleverede ansøgsningsskemaet, spurgte jeg o det kunne være rigtigt at en udtalelse fra ens psykolog var rigeligt for at søge, hvilket jeg fik at vide det var..

Derfor har jeg lidt svært ved at forstå, at de kan mangle dokumentation, for der står netop også bare i ansøgningsskemaet at en udtalelse fra ens psykolog er nok. Nå men blot lidt undren herfra..

Spørgsmål til jer:

I hvilken forbindelse har du søgt handicap tillæg? ( psykisk/ fysisk )

( naturligvis kun hvis du har lyst til at dele det med os andre )

Hvor lang en behandlingstid oplevede du?

Har du fået afslag? Begrundelse?

På forhånd tak:)

- Vic

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Pussikat82

Jeg søgte tillægget på baggrund af psykiske problemer (der senere er blevet diagnosticeret som borderline mm.), hvilket gjorde, at jeg ikke kunne arbejde ved siden af mine studier.

Søgte pr. 1. september det år og sagen gik igennem i december. Da jeg ikke havde ret meget dokumentation omkring min sag, sendte SU-styrelsen selv en psykiater ud til en samtale med mig omkring hvordan jeg fungerer (og ikke fungerer) mv., og det er primært på baggrund af hendes vurdering af mig, at jeg blev tildelt handicaptillægget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MsCecil

Jeg er pt. igang med at føre klagesag for afslag på handicaptillæg. Jeg ansøgte for 7 mdr. siden, og har endnu ikke fået svar på 1. klagesag.

Jeg har søgt pga. psykiske problemer (angst og depression), med forværring af visse fysiske tilstande (anæmi, migræne).

Jeg har fået afslag fordi de mener at jeg via medicin og samtaler kan opretholde en funktionsevne i mindre omfang, samt at jeg i 2009 tjente 70.000 kr. før skat. Jeg fik min første diagnose (general angst og moderat depression) i april 2009, og er siden blevet diagnosticeret med svær depression.

Jeg synes det er meget svært at gennemskue hvad SU-styrelsen bedømmer helt på, især mht. psykiske problemer. Det virker, i min sag, som om de mest har tjekket min indkomst i 2009, fremfor at gennemgå min lægeerklæring og min udtalelse.

Nu venter jeg bare svar på min klagesag - har fået brev om at de har modtaget det, og at der kan gå noget tid. Der er indtil videre gået 2 uger.

Men held og lykke med ansøgningen :)

- Cecil

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BurberryGirl
Jeg er pt. igang med at føre klagesag for afslag på handicaptillæg. Jeg ansøgte for 7 mdr. siden, og har endnu ikke fået svar på 1. klagesag.

Jeg har søgt pga. psykiske problemer (angst og depression), med forværring af visse fysiske tilstande (anæmi, migræne).

Jeg har fået afslag fordi de mener at jeg via medicin og samtaler kan opretholde en funktionsevne i mindre omfang, samt at jeg i 2009 tjente 70.000 kr. før skat. Jeg fik min første diagnose (general angst og moderat depression) i april 2009, og er siden blevet diagnosticeret med svær depression.

Jeg synes det er meget svært at gennemskue hvad SU-styrelsen bedømmer helt på, især mht. psykiske problemer. Det virker, i min sag, som om de mest har tjekket min indkomst i 2009, fremfor at gennemgå min lægeerklæring og min udtalelse.

Nu venter jeg bare svar på min klagesag - har fået brev om at de har modtaget det, og at der kan gå noget tid. Der er indtil videre gået 2 uger.

Men held og lykke med ansøgningen :)

- Cecil

Jeg har også fået afslag, hvor de bl.a. begrunder det med erhvervsarbejde, selvom jeg stoppede med at arbejde inden jeg overhovedet fik diagnosen diabetes... Har skrevet i min ansøgning at jeg arbejdede indtil da, samt sendt min udtalelse fra jobbet med, men det ligner godt at de kun har hentet skatteoplysninger og intet andet :forvirret

Er også en del af det vi begrunder klagen med...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Victorianna

Det lyder godt nok svært at få igennem ud fra jeres indlæg, men prøver at holde modet oppe.

Jeg kan dokumentere at jeg ikke har haft job siden 2005 og aldrig har haft job ved siden af uddannelse, så håber det er dokumentation nok for at jeg ikke kan arbejde ved siden af studiet og at min lidelse er kronisk, hvilket jeg selv tror den er. Har lidt af generaliseret angst siden barndomsårerne men har først fået diagnosen i 2005. Men denne dokumentation er så ikke med, da jeg fik at vide, at det var nok med en udtalelse fra min psykolog, men det er da spændende om jeg skal have besøg af en psykolog/ psykiater ude fra...Skulle en samtale være nok? Når man tænker på at ens egen psykolog har talt med en utallige gange og derfor jo også bør kende en bedre...

I behøver egentlig ikke svare på mine spørgsmål, undrer mig bare:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BurberryGirl

Som jeg har forstået det, så lægger de meget vægt på den del, at tilstanden er varig og kronisk osv.

Da min ansøgning jo bunder i en fysisk sygdom, kan jeg ikke svare på det med psykologen, men jeg tænker bare, at hvis du kan få en erklæring fra lægen om selve diagnosen, var det nok en god idé?

Btw. deres behandlingstid på ansøgningen er ikke op til 2 måneder, men op til 6 måneder, men du vil få tilskuddet med tilbagevirkende kraft fra den dag du søgte :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Victorianna
Som jeg har forstået det, så lægger de meget vægt på den del, at tilstanden er varig og kronisk osv.

Da min ansøgning jo bunder i en fysisk sygdom, kan jeg ikke svare på det med psykologen, men jeg tænker bare, at hvis du kan få en erklæring fra lægen om selve diagnosen, var det nok en god idé?

Btw. deres behandlingstid på ansøgningen er ikke op til 2 måneder, men op til 6 måneder, men du vil få tilskuddet med tilbagevirkende kraft fra den dag du søgte :)

Min læge havde selvfølgelig lige ferie da jeg ville aflevere ansøgningsskemaet ( ville jo gerne have behandlingen i gang )

Har intet problem med enten af få udtalelse fra læge eller en egentlig lægeerklæring. Lægen foreslog mig at hun kunne tale med min psykolog, men så vil der jo stå nøjagtig ( næsten ) det samme om min tilstand.

Synes det er meget forvirrende eller rettere lidt ulogisk.

En psykolog har ikke beføjelse til at give en diagnose, men ikke desto mindre fik jeg jo at vide ( og det stod også på ansøgningsskemaet ) at en udtalelse fra ens psykolog var nok.

Regner med så småt at begynde at tage notater til, hvad jeg evt. kan vedlægge af anden dokumentation, hvis det ender med at jeg bliver nød til at anke.

Er de ligeglad med dokumentation for udgifter? ( hvis du altså ved det*s* )

F.eks. får jeg lige nu tilskud til psykolog. Når det frafalder, og jeg selv skal betale fuld pris, har jeg ikke længere råd til at gå hos psykologen, i hvert fald kun hver anden gang af hvad jeg går pt.

Lige et andet spørgsmål. Har du eller nogen anden erfaring med at følge sin ansøgning på SUs hjemmeside?

I følge min status derinde og den "brugsanvisning" der er til statusopdateringerne, går jeg bare og venter på at få pengene, hvilket jo nok er ret urealistisk, men det er ikke desto mindre sådan jeg forstår min status ud fra deres "brugsanvisning"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BurberryGirl
Min læge havde selvfølgelig lige ferie da jeg ville aflevere ansøgningsskemaet ( ville jo gerne have behandlingen i gang )

Har intet problem med enten af få udtalelse fra læge eller en egentlig lægeerklæring. Lægen foreslog mig at hun kunne tale med min psykolog, men så vil der jo stå nøjagtig ( næsten ) det samme om min tilstand.

Synes det er meget forvirrende eller rettere lidt ulogisk.

En psykolog har ikke beføjelse til at give en diagnose, men ikke desto mindre fik jeg jo at vide ( og det stod også på ansøgningsskemaet ) at en udtalelse fra ens psykolog var nok.

Regner med så småt at begynde at tage notater til, hvad jeg evt. kan vedlægge af anden dokumentation, hvis det ender med at jeg bliver nød til at anke.

Er de ligeglad med dokumentation for udgifter? ( hvis du altså ved det*s* )

F.eks. får jeg lige nu tilskud til psykolog. Når det frafalder, og jeg selv skal betale fuld pris, har jeg ikke længere råd til at gå hos psykologen, i hvert fald kun hver anden gang af hvad jeg går pt.

Lige et andet spørgsmål. Har du eller nogen anden erfaring med at følge sin ansøgning på SUs hjemmeside?

I følge min status derinde og den "brugsanvisning" der er til statusopdateringerne, går jeg bare og venter på at få pengene, hvilket jo nok er ret urealistisk, men det er ikke desto mindre sådan jeg forstår min status ud fra deres "brugsanvisning"

Jeg tror altså det er rigtig godt at have lægeerklæringen med, men skal ikke kunne sige det. Har jo slet ikke kigget i de baner selv i forhold til min ansøgning :)

De tager vist nok ikke hensyn til merudgifter som konsekvens af sygdommen, da det så er via kommunen man skal søge §100, men er ikke helt inde i det. Jeg skriver alligevel i min ansøgning at min sygdom giver ekstra udgifter osv.

Vedlægger desuden papir på at kommunen betegner mig som "svært regulerbar" i forhold til antallet af diabeteshjælpemidler jeg får tildelt...

Det kan være det gælder noget af det samme i forhold til det tilskud du får til psykologen? Altså noget med at skrive grunden til at du får tillæg?

Forstår ikke helt det med status derinde? Hvor ser du det henne? Du har ikke samtidig lige søgt almindelig SU vel?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Victorianna
Jeg tror altså det er rigtig godt at have lægeerklæringen med, men skal ikke kunne sige det. Har jo slet ikke kigget i de baner selv i forhold til min ansøgning :)

De tager vist nok ikke hensyn til merudgifter som konsekvens af sygdommen, da det så er via kommunen man skal søge §100, men er ikke helt inde i det. Jeg skriver alligevel i min ansøgning at min sygdom giver ekstra udgifter osv.

Vedlægger desuden papir på at kommunen betegner mig som "svært regulerbar" i forhold til antallet af diabeteshjælpemidler jeg får tildelt...

Det kan være det gælder noget af det samme i forhold til det tilskud du får til psykologen? Altså noget med at skrive grunden til at du får tillæg?

Forstår ikke helt det med status derinde? Hvor ser du det henne? Du har ikke samtidig lige søgt almindelig SU vel?

Nej jeg har fået SU siden 2005 lige med undtagelse af sommeren 2008, inden jeg startede på min nuværende uddannelse..

Det med status kan ses på minSU, under " se din SU" . Til venstre er der så en menu, hvor der står " status på ansøgning":)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites