Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
GVA06

Om at overhale indenom..

Recommended Posts

Mavser
Hvilke programmer har du set en billst få et klip, fordi han fulgte trafikken og fastholdte sin fart i inderste spor?

Nu drejer du jo det du hele tiden har sagt fra at køre 70 km/t, til at følge trafikken. Hvis du mener "følge trafikken" som i at køre med en nedsat hastighed pga. tæt trafik, og derfor komme til at køre højre om biler der kører lavere hastigheder i andre vognbaner, så har jeg aldrig set det.

Men hvis du taler om at overhale inden om, ved at passere en bil i 2. vognbane der kører 100 km/t på motorvejen og så passere den med 130 i 1. vognbane, så vil jeg tro jeg har set det både i Politijagt, Politistationen og Station 2 :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mavser
Skrevet (redigeret)
Jeg har aldrig set eller selv fået en bøde eller klip eller noget andet, fordi jeg har fastholdt min fart og plads i inderste sport, selvom der var en billist der kørte langsommer i yderste.

Jamen det er jo slet ikke usandsynligt. Jeg har haft kørekort i mange år, og er kun blevet standset en eneste gang, og det var i en julefrokost-razzia, hvor alt er blevet stoppet. Så bare fordi DU ikke har oplevet det, betyder det ikke at det ikke er fakta.

EDIT: Du må undskylde hvis jeg fremkommer som nævenyttig, men hvad er det præcis for en paragraf du mener gør sig gældende når du mener du må passere en langsommere kørende højre om, når der ikke er tæt trafik?

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hopeless_bitch
Altså hvad er en overhaling, er vi enig om at det er at køre i samme spor og så kører forbi en anden billist og ind i samme spor igen?

Hvis du kører i spor 1 og en eller anden snegl ligger i spor 2 og kører langsommer end den hastighed man må kører med, er det stadig en forbikørsel.

Og faktisk er det sneglen som bryder loven

§ 41 stk 3: Kørende må ikke hindre andre kørendes normale kørsel ved uden rimelig grund at køre med overdreven lav hastighed eller pludseligt at bremse.

Og jeg tør vædde en kasse øl på at ingen betjent vil stoppe dig og give dig en bøde eller et klip, hvis du altså ikke samtidig f.eks. kører ud i spor 2 efter du har passeret den anden langsommere billist.

For helvede. Læs dog hvad der står i loven. Jøsses, du er påståelig grænsende til noget, jeg ikke må skrive her :)

Og at en anden bilist bryder loven giver altså ikke dig ret til også at gøre det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mavser
Altså hvad er en overhaling, er vi enig om at det er at køre i samme spor og så kører forbi en anden billist og ind i samme spor igen?

Nej, det er vi ikke enige om. En overhaling er at passere et langsommere kørende køretøj, når der ikke er tale om køkørsel.

Du kan også ligge i 3. vognbane på motorvejen, blive liggende der i 2 timer og overhale 441 biler, og samtlige biler du passere overhaler du, selvom du ikke skifter bane for at gøre det.

Det samme ville gøre sig gældende hvis du ligger i 1. vognbane og du passere 441 biler der ligger i 2. vognbane, det ville så bare koste dig 441 klip i kørekortet, hvis du blev taget for det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mavser

Og jeg tør vædde en kasse øl på at ingen betjent vil stoppe dig og give dig en bøde eller et klip, hvis du altså ikke samtidig f.eks. kører ud i spor 2 efter du har passeret den anden langsommere billist.

Jamen du får da lige en PM med min adresse, så du har et sted at sende den kasse øl. Jeg foretrækker forøvrigt Millers - der er sgu smart med de twist offs...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mavser
Skrevet (redigeret)
Men du må da godt lige forklare mig hvad man så skal gøre hvis man kører i spor 1 og møder en snegl i spor 2.

Sætte farten ned og kører i hans fart, eller køre op bag ved ham og blinke vildt med lyset indtil manden kører ind i spor 1.

Hvis der kun er 2 spor at køre i, så er der jo ikke andet man lovligt kan foretage sig, end at køre bag ved ham, med en fornuftig afstand og så bruge sit overhalingslys på behersket måde naturligvis, hvis han ikke trækker ind af sig selv :)

Jeg oplever tit at jeg kommer kørende på motorvejen i 1. spor og må sætte hastigheden ned for ikke at komme til at komme til at overhale en der kører langsommere i 2. spor. Jeg er så så velsignet at hvor jeg oplever at nogen kører langsommere i 2. spor end man gør i 1. spor, at så er der et 3. spor man kan trække ud i og køre forbi, men irriterende er det da, når folk ikke kan finde ud af at holde til højre.

Jeg tror aldrig jeg har oplevet på en 2 sporet motorvej, at en gut har ligget i 2. spor når 1. spor har været helt frit, i hvert fald ikke hvis det er en person af typen der kører noget langsommere end det tilladte på strækningen :)

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Flabbataz
Måtte lige finde kravene

"Kørsel på motorvej er obligatorisk, hvor en dobbelt undervisningstime tillader kørsel både frem og tilbage til motorvejen og kørsel på motorvejen. I andre tilfælde skal kørelæreren danne hold med flere elever, der skiftes til at køre.

Hvor forholdene herefter udelukker kørsel på motorveje, skal kørelæreren gennemføre øvelser i tilkørsel med sammenfletning, fx. til en motortrafikvej eller en større vej, hvor højere hastighed er tilladt."

Vil gå ud fra, at det sidste er målrettet Bornholm

Det ved jeg ikke, men jeg ved at en del køreskole-elever tager til Kbh i hold og klarer glatbane og motorvej samtidig. Det gjorde min bror i 1997, mener jeg.

Flabbinj

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
skoda309
! Lad os lige repetere reglerne her:

Man SKAL ikke blinke med blinklys når man overhaler, medmindre man kører på en Motorvej. Man KAN dog i nogle tilfælde blinke med blinklys hvis det er formålstjenligt i forhold til andre trafikanter.

Man SKAL til gengæld ALTID blinke med overhalingslyset (det lange lys/fjernlys) når man overhaler lastbiler og andre der ikke kan se ud af deres egen bagrude.

Man skal ALTID blinke med overhalingslyset når man overhaler andre køretøjer i lygtetændingstiden!"

EDIT: Det er muligt det kun gælder for motorcykler, og ellers er blevet fjernet for biler for længere tid siden, og nu gider jeg ikke google mere :D Man kan i hvert fald konkludere at hvis motorcyklerne skal bilerne også ;)

og hvor har du fundet disse regler?

:gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
solveig61
Så du vælger altså at overtræde

§ 41 stk 3: Kørende må ikke hindre andre kørendes normale kørsel ved uden rimelig grund at køre med overdreven lav hastighed eller pludseligt at bremse.

I øvrigt er det også ulovligt at skræmme andre billister, f.eks. ved at ligge bagved og blinke uhæmmet til dem.

Og jeg har tit oplevet at køre på en 2-spors vej, hvor dem i det yderste kører langsommere end de inderste.

Så hvis man kun kan lave en forbikørsel i tæt-trafik (Hvor mange biler er iøvrigt tæt-trafik?) er der et par betjente som får pænt travlt, for jeg kan gætte mig til at 2-3 biler ikke er tæt.

Citat Mavser: med en fornuftig afstand og så bruge sit overhalingslys på behersket måde naturligvis, hvis han ikke trækker ind af sig selv

Så der blev ikke skrevet noget om at blinke uhæmmet til dem.

Jeg oplever det også ind imellem på motorvejen syd for Aalborg, åh hold op, hvor er de irriterende de bilister. Sådanne billister burde sendes på "gen-opdragelse" i en køreskole.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mavser
og hvor har du fundet disse regler?

:gruble:

Virker linket ikke for dig?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...