Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
GVA06

Om at overhale indenom..

Recommended Posts

Mavser
Nå ok. Aij...det må da næsten være motorcykel så? Det giver lidt mere mening.

De er i hvertfald mere udsatte i trafikken, men de nævner bare intet om, at det skulle være særlige regler for MC på den side jeg linker til, og den virker ellers rimeligt fornuftig og seriøs.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hopeless_bitch
De er i hvertfald mere udsatte i trafikken, men de nævner bare intet om, at det skulle være særlige regler for MC på den side jeg linker til, og den virker ellers rimeligt fornuftig og seriøs.

Fra nu af vil jeg blinke af alt og alle!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
solveig61
Hvem fanden kan huske teori fra 1984 om at signalere til forankørende på en motorvej, som fandtes i den anden ende af landet? :-D

Jeg tror så ikke det var en del af teorien dengang. Men jeg skal da ikke afvise det blankt. Men hvor står det i dag og hvad er det korrekte?

Ja, det kunne jeg også godt tænke mig at vide.

Jeg kan i al fald ikke

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mavser
Ja, det kunne jeg også godt tænke mig at vide.

Jeg kan i al fald ikke

Så du kan ikke huske at du ikke må overhale højre om på motorvejen? Vil du da straks gå ned på den lokale politistation og aflevere dit kørekort :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BigJim68
Skrevet (redigeret)
Efter at have googlet lidt, har jeg fundet ud af at det for det første ikke hedder overhalingsblink, men overhalingslys (så blev jeg da så klog) og så er det noget der står i teoribøgerne.

Her:

Vigtige regler og fif!

"Skal man bruge lys når man overhaler?

Begrebet "overhalingslys" må ikke forveksles med blinklys! Lad os lige repetere reglerne her:

Man SKAL ikke blinke med blinklys når man overhaler, medmindre man kører på en Motorvej. Man KAN dog i nogle tilfælde blinke med blinklys hvis det er formålstjenligt i forhold til andre trafikanter.

Man SKAL til gengæld ALTID blinke med overhalingslyset (det lange lys/fjernlys) når man overhaler lastbiler og andre der ikke kan se ud af deres egen bagrude.

Man skal ALTID blinke med overhalingslyset når man overhaler andre køretøjer i lygtetændingstiden!"

EDIT: Det er muligt det kun gælder for motorcykler, og ellers er blevet fjernet for biler for længere tid siden, og nu gider jeg ikke google mere :D Man kan i hvert fald konkludere at hvis motorcyklerne skal bilerne også ;)

Det lyder godt nok sært!

Hvis jeg blinkede med det lange lys, hver gang jeg overhalede, ville jeg da have fået så mange bank af arrige medtrafikanter, at jeg skulle køre i handicapvogn i dag ...

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mavser
Altså i følge min teori, er det lovligt, du følger jo trafikken, at en anden billst kører langsomme og ligger i et andet spor, gør det ikke ulovligt.

Du kører jo ikke i samme spor og bruger det inderste til at overhale ham og så kører ud igen.

Det er så forkert, og det koster et klip i kørekortet. Med mindre din hastighed bliver dikteret af de forankørende (det vil sige køkørsel), eller det andet køretøj skal svinge til venstre, må du ikke passere det højre om (altså lige bortset fra på Vejlefjordbroen :rulle:) :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mavser
Det lyder godt nok sært!

Hvis jeg blinkede med det lange lys, hver gang jeg overhalede, ville jag da have fået så mange bank af arrige medtrafikanter, at jeg skulle køre i handicapvogn i dag ...

Ja, jeg blev også lidt overrasket over at det er noget man SKAL gøre, jeg havde nok regnet med at det var noget man selv bestemte, lidt ligesom at blinke til venstre når man skal ud af den sidste vej i en rundkørsel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mavser
Hvilken lov står det i at man skal blinke med det fjernlys? og nu mener jeg en offentlig lov og ikke en eller anden hjemmeside, der bare beskriver nogen "regler".

Ingen anelse. Jeg har kun kunne google mig til nogle henvisninger, der talte om at det var noget der engang stod i færdselsloven og nu stod beskrevet i DFK hvad det så end er.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mavser
Nej, det er ikke forkert.

Altså hvis du ligge i din bane og kører med den hastighed der er max, er det ikke ulovligt at passere biler i en anden bane som har valgt at køre med en lavere hastighed.

Ellers må du gerne finde den lov-paragraf der gør det ulovligt.

Jo det er forkert.

Færdselslovens paragraf 21:

"§ 21. Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om et køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et sådant sving."

Det du er forvirret over, er paragraf 24 der siger følgende:

"§ 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. I sådanne tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet efter § 16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at parkere eller standse.

Stk. 2. Føres et køretøj i en vognbane, der ved afmærkning er forbeholdt en vis art af færdsel, forbi et køretøj i en anden vognbane, som ikke er forbeholdt en sådan art af færdsel, eller bliver det forbikørt, anses dette ikke som overhaling."

Hvilket med al tydelighed siger at der SKAL være kø, for at du må gøre det! Og ellers koster det en bøde og et klip - men jeg kan jo være ligeglad, det er din pengepung og dit kørekort det går ud over, bare du ikke slår nogen ihjel på det...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mavser
Skrevet (redigeret)
Nej, det er ikke forkert, vi snakker jo faktisk ikke om en overhaling, hvis du køre i spor 1 og en anden billist i spor 2, passere du ham, du overhaler ikke, og der er intet i loven imod en passering, faktisk er det ham i spor 2 som gør noget forkert, eftersom man altid skal ligge sig til højre.

Så faktisk kan man sige at denne billist er til unødig gene for andre trafikanter.

Så du er rimelig forvirret omkring hvad man må og ikke må.

Der hvor vi kan snakke om en overhaling er hvis du kører i spor 2, møder en anden billist som kører langsommer og du så kører ind i spor 1 og ud igen, det er en overhaling indeom.

EDIT: du kan i øvrigt prøve at slå forbikørsel op ;) det gør det måske lidt mere klart.

Hold nu op! Du må ikke passere andre biler højre om, det står i paragraf 21, der er kun tale om en forbikørsel jævnfør paragraf 24 hvis der er kø, og farten dermed bliver dikteret af de forankørende. Så jeg har jo allerede slået det op, og serveret det på et sølvfad for dig!

Og ja, ham i venstre spor står til en bøde på 500 kroner, men ham der overhaler inden om får en bøde plus et klip. Det er set utallige gange, hvis man bare har fulgt lidt med i de forskellige tv-programmer der har været på det sidste, hvor man har fulgt det danske politi i færdslen.

EDIT: Men ok, jeg kan også gøre det tydligere og skrive overskrifterne til de paragraffer jeg har omtalt:

"Overhaling

§ 21. Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om et køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et sådant sving. "

og

"Forbikørsel og vognbaneskift i tæt færdsel

§ 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. I sådanne tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet efter § 16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at parkere eller standse."

Jeg håber det hjalp, ellers må den rare hr. færdselsbetjent jo fortælle dig det, når du engang bliver snuppet - det er bare lidt dyrer end at tage ved lære af det man får at vide og kan læse i færdselsloven.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...