Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
GVA06

Om at overhale indenom..

Recommended Posts

hfs10
et spørgsmål til netop dette håber nogen kan svare:)

hvis en person skifter fra 2. vognbane til første idet der er én der overhaler indenom i 1. vognbane er det så 100% den person der overhaler indenom der har skylden?

en ven mener nemlig at man som kørende i 2. vognbane vel også skal se sig for før man foretager vognbaneskift som man vel netop gør ved at køre fra 2. til 1. vognbane

hvem ville få skylden der?

er kørende i 2. vognbane 100% ansvarsfri:gruble:

Hej.

Man skal skille ad hvem som får "skylden" og hvem som har overtrådt fædselsloven.

I det tilfælde som du nævner har begge parter overtrådt færdselsloven og ville begge få en bøde.

Ham som skifter fra 2. til første ville måske også få en betinget frakendelse.

Med hensyn til skyld (hvem som skal betale for skaderne) er det lidt sværere.

Forsikringsselskaberne har lavet skabeloner over hvordan erstatningen normalt skal fordeles:

http://www.forsikringogpension.dk/Forsikring/Forsikringsmuligheder/Forsikringerne/Bilforsikring/Documents/Ansvar_ved_sammenstoed.pdf

Det skyldes at der i færdselsloven er objektivt ansvar, dvs. ansvar uden skyld.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
surferduuude
For netop at fremme heldet, har jeg altid korslagte arme og ben samt så mange fingre krydset som muligt, når jeg fortager en overhaling indenom.

:)

Sådan kører jeg også! Især på motorcykel er det en god idé med korslagte ben, da de ofte overses i trafikken :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
surferduuude
Okay, jeg er små-blond (:D) og hiver lige denne tråd op igen.

Hvis man kører på en 3-sporet motorvej, holder i inderste vognbane og kører ca. 100 km/t, hvor man max. må køre 110 km/t - og vedkommende i midterste vognbane kører omkring 90 km/t, så skal man altså bremse ned til de 90 km/t og dermed evt. være til skade for trafikken for at undgå et klip i kortet?

Ja, eller orientere dig bagud, trække to baner ud, overhale tumpen og trække to baner ind igen. Gerne lidt tæt på så h*n måske fatter pointen :sarkasme:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
PlusEsseQuamSimultatur
Ja, eller orientere dig bagud, trække to baner ud, overhale tumpen og trække to baner ind igen. Gerne lidt tæt på så h*n måske fatter pointen :sarkasme:

Enig med ovenstående - selvom det er fuldstændig åndsvagt. Til gengæld må man godt flashe med lyset hvis man kommer med højere fart end en forankørende og denne har mulighed for at trække til højre (Som han skal).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mavser
Okay, jeg er små-blond (:D) og hiver lige denne tråd op igen.

Hvis man kører på en 3-sporet motorvej, holder i inderste vognbane og kører ca. 100 km/t, hvor man max. må køre 110 km/t - og vedkommende i midterste vognbane kører omkring 90 km/t, så skal man altså bremse ned til de 90 km/t og dermed evt. være til skade for trafikken for at undgå et klip i kortet?

Ja, og det får du også at vide i teoritimerne, hvis du engang skulle finde på at tage kørekort :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
solveig61
Ja, og det får du også at vide i teoritimerne, hvis du engang skulle finde på at tage kørekort :D

Nu er det så ikke mig som har skrevet det indlæg du svarer på, men dengang jeg tog kørekort (dengang ruder konge var knægt, i 1984), da lærte jeg ikke at køre på motorvej og mindes ikke noget om, hvordan man kan signalere til en evt. forankørende om at trække ind.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Karen69
Til gengæld må man godt flashe med lyset hvis man kommer med højere fart end en forankørende og denne har mulighed for at trække til højre (Som han skal).

Jeg synes jeg har fået læst hele tråden; men jeg kan altså ikke få øje på hvor det står i færselsloven, at man godt må "flashe" med lys - hverken langlys el. blinklys blot fordi man gerne vil overhale ----- jeg HAR fået mig læst frem til, at man godt må blinke med lyset/bruge horn for, at forhindre en farligt situation i, at opstå ........ men "bare" fordi man vil overhale, det kan jeg ikke finde.

Jeg kan dog heller ikke finde et sted hvor der står man IKKE må :)

Så hvis en af jer kan finde det sted i færselsloven hvor det fremgår, at man godt må blinke med lyset for, at overhale, så ville jeg blive rigtig glad :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Flabbataz

Man blinker vel med lyset for at få den forankørende til at trække ind. Men nej, det står ingen steder at man må eller skal. Det gør man bare når man kører derude på motorvejene, for der er vel ingen der gør det på almindelige landeveje.

Man kan vel sige at det KAN gå ind under §32:

Kørende skal, når det er nødvendigt for at forebygge eller afværge fare, ved lyd- eller lyssignal eller på anden hensigtsmæssig måde henlede andre trafikanters opmærksomhed på faren. I lygtetændingstiden skal fører af motorkøretøj anvende lyssignal i stedet for lydsignal, medmindre faren er overhængende. Lydsignal må ikke anvendes uden for de tilfælde, der er nævnt i 1. og 2. pkt., og må ikke vare længere end nødvendigt. Lyssignal gives ved blink med køretøjets fjern- eller nærlys.

fordi en bil, der kommer hurtigere end en selv bagfra, kan være en fare.

Man kan også sige at hvis folk holdt til højre, ville problemet sjældent opstå. Det skal de så til gengæld i følge §15:

Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt.

Flabbinj

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mavser
Nu er det så ikke mig som har skrevet det indlæg du svarer på, men dengang jeg tog kørekort (dengang ruder konge var knægt, i 1984), da lærte jeg ikke at køre på motorvej og mindes ikke noget om, hvordan man kan signalere til en evt. forankørende om at trække ind.

Så har du nok haft en kørelærer der er sluppet lidt nemt om ved tingene ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hopeless_bitch
Så har du nok haft en kørelærer der er sluppet lidt nemt om ved tingene ;)

Eller også var der bare ikke nogen motorveje i nærheden. Jeg var heller ikke på motorvej.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...