GVA06

Om at overhale indenom..

Recommended Posts

DonYLotta
1. Ja. Det kan ske (som i mit ovenstående eksempel i Limfjordstunellen), at trafikken i flere spor bevæger sig med nær eller lidt over den tilladte hastighed, ujævnt fordelt over spor. Dette sker som oftest, som jeg ser det, i tæt kørsel over tre spor, på vej mod en motorvejsfletning, da denne fletning betyder at uforholdsmæssigt mange billister skal krydse midtersporet, og trafikken i midtersporet derfor bliver mere ujævn.

2. Folk er af natur lovbrydere og idioter, hvis de kører for tæt og ikke trækker ind? Jeg ser ikke sammenhængen med den nævnte paragraf?

3. Du skal ikke lege politimand! Det burde være det 11. bud på landevejen. Hvis en bil kommer bagfra, i ydersporet, og den kører stærkere end dig, og der er plads i indersporet, så skal du trække ind. I virkeligheden skal du bare trække ind når din overhaling er slut, og der er plads i indersporet, om så ydersporet er gabende tomt, men det er der ikke mange der fatter.

3 ud af 3, jeg er imponeret.

Til nummer 3. Jeg gu fanden skal jeg det, jeg vil ikke være en del af statistikken, blot fordi en amøbe der ved et tilfælde i en teoriprøve har tilegnet sig et kørekort og derefter i sit hoved har udført den velkendte c:\format c:.

Hvis der plads til at trække ind, er der så noget der hindrer vedkommende i at trække ud bag mig, og give mig et høfligt prej om at han gerne lige hurtigt vil forbi på en - for os begge - sikker fremgangsmåde, hvor vi begge udviser hensyn?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
trommer47
Jævnfør omtalte paragraf så bliver det lidt svært at definere for dig og mig.

Han kører nu i inderste bane med - say 100 meter hen til næste bil, f.eks. en lastbil, mens du selvfølgelig holder dine to-sekunders afstand til din forankørende i yderste spor. Omstændighederne gør at han kører lidt hurtigere end dig - endnu. Teoretisk set kan det endda være at du kører 75 Km/t i yderste spor, mens ham den flabede i indersporet kører 90 Km/t 100 meter bag lastbilen, som igen har et stykke op til den næste i inderste spor og derfor kan køre sine 89 Km/t på begrænseren.

Er han så ikke begrænset af lastbilens fart?

Jeg bliver dig svar skyldig og jeg tror vi er ude i en MEGET teoretisk debat her. Men lad mig komme med et tænkt eksempel. Der ligger 5 biler på stribe (med reglementeret afstand) som er ved at overhale en lastbil. Den første bil er lige begyndt at passere bagenden af lastbilen da bil nr. 5 kommer til at se at der er "ledigt" i indersporet, derfor trækker han ind og kører indenom bil 4, 3 og 2 og forventer så at bil nr. 2 vil lukke ham ud igen.

Har han lavet noget ulovligt efter din mening? Ville DU lukke ham ud hvis du var bil nr. 2?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
larslundsgaard
Jeg bliver dig svar skyldig og jeg tror vi er ude i en MEGET teoretisk debat her. Men lad mig komme med et tænkt eksempel. Der ligger 5 biler på stribe (med reglementeret afstand) som er ved at overhale en lastbil. Den første bil er lige begyndt at passere bagenden af lastbilen da bil nr. 5 kommer til at se at der er "ledigt" i indersporet, derfor trækker han ind og kører indenom bil 4, 3 og 2 og forventer så at bil nr. 2 vil lukke ham ud igen.

Har han lavet noget ulovligt efter din mening? Ville DU lukke ham ud hvis du var bil nr. 2?

Ja, bil nr. 5 laver noget ulovligt: Han overhaler indenom (hans fart er ikke bestemt af forankørende, da der ikke er tæt trafik i indersporet).

Hvis jeg var bil nr. 2, ville jeg færdiggøre min overhaling og derefter trække ind.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Ja, bil nr. 5 laver noget ulovligt: Han overhaler indenom (hans fart er ikke bestemt af forankørende, da der ikke er tæt trafik i indersporet).

Hvis jeg var bil nr. 2, ville jeg færdiggøre min overhaling og derefter trække ind.

Jeg er fuldstændig enig i dette indlæg.

Eksemplet med de 5 biler vil uden tvivl blive betragtet som en ulovlig overhaling højre om i det øjeblik han skifter vognbane og klemmer sig ud foran en af de 4 biler.

Bliver han derimod i højre spor, er det ikke en ulovlig overhaling, men en lovlig forbikørsel, fordi hans fart begrænses af den forankørende lastbil.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DonYLotta

Hvis der holdes en reglementeret afstand, hvad afholder så bil nummer 5 for at færdiggøre den overhaling der allerede er igangsat, for så at skifte over til en ureglementeret/fortolket overhaling for efterfølgende kun at være til unødig gene for bil 2, 3 og 4, der så alle skal til at bremse for at opretholde den reglementerede afstand?

Jeg havde ikke lukket vedkommende ind, da jeg ville se overhalingen som et tydeligt tegn på at vedkommende gør klar til at forlade vejen ad en afkørsel - hvor en sådan manøvre er fuldt ud lovlig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
flottenheimer

Jeg tror godt, at man må, hvis du ligesom "kom først", for det kan jo godt tænkes, at bilen i venstre bane skal dreje til venstre i den nærmeste fremtid, men jeg plejer altså bare at overhale indenom og så give bilen i venstre bane fingeren :D de må lære det på den hårde måde

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Spil-tøsen

Jeg sad på motorvejen igår i min bil og kørte i inderste spor ved kbh (fartgrænse 110) jeg kørte 120 i inderste spor, der er 3 spor, der ligger en bil i midter sporet... jeg fortsætter i det inderste og det gør jeg så de næste 5 km (ja der var tomt)

Laver jeg anden ulovlighed end at køre for stærkt, da jeg jo på intet tidspunkt vil overhale noget i mit spor, men kun køre forbi ham i det miterste og derfor holder min egen bane. vil igen sige... der var ingen biler i det inderste spor ud over mig. og jeg kunne godt have overhalet ... for på den side var der heller ingen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Wesretkau
Jeg sad på motorvejen igår i min bil og kørte i inderste spor ved kbh (fartgrænse 110) jeg kørte 120 i inderste spor, der er 3 spor, der ligger en bil i midter sporet... jeg fortsætter i det inderste og det gør jeg så de næste 5 km (ja der var tomt)

Laver jeg anden ulovlighed end at køre for stærkt, da jeg jo på intet tidspunkt vil overhale noget i mit spor, men kun køre forbi ham i det miterste og derfor holder min egen bane. vil igen sige... der var ingen biler i det inderste spor ud over mig. og jeg kunne godt have overhalet ... for på den side var der heller ingen.

Hvis du har kørekort er du forhåbentlig ikke i tvivl om at det der er hammer-ulovligt og kan koste dig kortet hvis du bliver fanget i det? :shock:

Det eneste tidspunkt hvor du må passere en anden billist indenom ved ligeudkørsel er hvis begge spor kører i kø-kørsel og jeres hastighed dermed afhænger af køens fart.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Hvis du har kørekort er du forhåbentlig ikke i tvivl om at det der er hammer-ulovligt og kan koste dig kortet hvis du bliver fanget i det? :shock:

Det eneste tidspunkt hvor du må passere en anden billist indenom ved ligeudkørsel er hvis begge spor kører i kø-kørsel og jeres hastighed dermed afhænger af køens fart.

Det er næsten helt rigtigt.

Du må også gøre det, hvor en motorvej deler sig i to. Men man skal rimelig tæt på stedet, hvor motorvejen deler sig. Man må ikke gøre det flere hundrede meter før. Det har jeg hørt fra en af de lærde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind