Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
GVA06

Om at overhale indenom..

Recommended Posts

GVA06

Okay, forestil jer at man kommer kørende på en tosporet vej, du må max. køre 70 km. i timen... Bilen i venstre spor kører 50 km/t, og du kommer kørende i højre spor med de tilladte 70... Må man køre forbi bilen i det venstre spor?

Min kæreste og jeg er lidt uenige om det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jebus

Nej, det er jeg 99 % sikker på, man ikke må :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
GVA06

Er det ikke kun ulovligt hvis man kommer kørende i venstre spor, så trækker ud til højre, og så ind foran igen? Det er bare underligt at forestille sig, at man ikke må passere bilen, når man kører i det andet spor fra start..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jebus

Jeg mener kun, det er lovligt, hvis man kører i kø.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hfs10
Præcis - man må ALDRIG overhale indenom - om de så kærer 20 i ydersporet - man må tilgengæld bruge overhalingsblink, så de andre evt. trækker ind. Og så ellers være tålmodig.

Kun hvis trafikken "føres frem i to rækker" må man passer indenom.

Det koster i øvrigt et klip at overhale indenom.

Hep

LBK nr 984 af 05/10/2009 Færdselsloven

§ 21. Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om et køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et sådant sving. Cyklist og fører af lille knallert kan overhale køretøjer af andre arter til højre.

§ 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. I så....

Det vigtige er fremhævet med fed..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
PlusEsseQuamSimultatur

Men fuck hvor er det pisseirriterende at så mange danskere ikke kan finde ud af at holde til høje, det ødelægger i den grad flowet i trafikken.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Trunten799
Men fuck hvor er det pisseirriterende at så mange danskere ikke kan finde ud af at holde til høje, det ødelægger i den grad flowet i trafikken.

Helt enig. I går kørte jeg på en firesporet motorvej. Jeg måtte flere gange helt ud i 4 spor for at overhale, og både spor 1 og 2 var helt tomme!!! Det kan skabe så mange farlige situationer.

Jeg forstår det ikke :stoned:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Autogami

Manglende højrekørsel er en sørgelig ting.

Heldigvis kender jeg til loven om overhaling indenom, hvilket gør at jeg naturligvis ikke kunne finde på at gøre det....altså når hfs10 er i nærheden.

:engel:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
PlusEsseQuamSimultatur
Manglende højrekørsel er en sørgelig ting.

Heldigvis kender jeg til loven om overhaling indenom, hvilket gør at jeg naturligvis ikke kunne finde på at gøre det....altså når hfs10 er i nærheden.

Samme her :fløjt: og jeg bruger heller aldrig lyset til at markerer at folk skal flytte deres møgspand ind til højre som loven foreskriver :engel:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Autogami
Samme her :fløjt: og jeg bruger heller aldrig lyset til at markerer at folk skal flytte deres møgspand ind til højre som loven foreskriver :engel:

Netop det med at blinke med lyset har mange jo med at misforstå, og ofte bliver det opfattet som en agressiv adfærd

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...