Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Curl-girl

Erfaringer med pessar???

Recommended Posts

Curl-girl

Jeg overvejer at få pessar, da jeg ikke tåler prævention med hormoner og derfor kan udelukke p-piller. kondom fungerer overhovedet ikke for kæresten, så jeg ønsker at finde et alternativ. Hvad har I af erfaringer, positive som negative?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Alba_a

Hvad med spiral?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Curl-girl

Har overvejet det, men tør næsten ikke. Har hørt, at den kan give kraftige menses-smerter og det lider jeg af i forvejen. Tror næsten jeg kan dø hver måned :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Alba_a
Har overvejet det, men tør næsten ikke. Har hørt, at den kan give kraftige menses-smerter og det lider jeg af i forvejen. Tror næsten jeg kan dø hver måned :)

Den kan give kraftige blødninger, men det er jo ikke sikkert.

Jeg tror jeg ville give den et forsøg. Tror pessar kan være vældig besværligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mrs.A

Jeg har i mine yngre år i en årrække brugt pessar som præventionsmetode, og det kan klart anbefales.

Dog vil jeg godt knytte nogle kommentarer til det, fordi der er nogle ting, som man er nødt til at være OK med, før man kaster sig ud i den metode.

Først og fremmest skal man være parat til den "man er nødt til at røre ved sig selv"-kropslighed, som er forbundet med et pessar. Med andre ord er man nødt til at have et afklaret forhold til, at man skal smøre sådan en fætter med sæddræbende creme og sætte det op, så der er en del røren ved de nedre regioner.

Ikke alle har det godt med det, fordi de synes, at det er en kende snasket, men det er så min holdning, at hvis man er voksen nok til at dyrke sex, er man også voksen nok til at tage den del med. Og JA, jeg mener faktisk det med voksenaspektet helt alvorligt.

Samtidig skal man også være indstillet på, at sex måske ikke kan blive helt så spontant som på p-piller, fordi et pessar altså skal være anbragt helt fra starten af eventuel penetration for at yde den beskyttelse, som et pessar kan give. Derfor skal man måske overveje, hvordan ens præferencer ser ud, og så eventuelt finde ud af, om man måske gør det til en vane at sætte det op, inden man går i seng, eller om man lige vil smutte ud for at ordne den del, hvis der er optræk til sex.

Det er også værd at vide, at man skal "fylde efter" med sæddræbende creme, hvis der er gået mere end et vist antal timer (jeg mener, at det er otte timer) fra opsætningen til selve akten.

Et pessar er noget, som man får taget mål til, eftersom ikke alle har samme størrelse i de nedre regioner. Også værd at vide.

Som sagt kan metoden klart anbefales. Jeg var især glad for den, fordi den ikke involverede at regulere noget hormonelt, som fungerede ganske af sig selv, og det kan JEG godt lide. Af samme grund har jeg egentlig aldrig brudt mig særlig meget om p-piller og andre præventionsmetoder, som er baseret på hormoner, men folk er forskellige, så det gælder om at finde det, der virker for en selv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Pessar giver også muligheden for at knalde under menstruation, hvis man normalt er lidt sart med, at det sviner (hvis man altså er ok med at sætte det op og få blod på fingrene). Det fjerner selvfølgelig ikke alt blod, men holder lidt igen på det imens.

Jeg synes, det var lidt småbøvlet med pessar, men helt okay i et fast forhold. Jeg har dog spiral nu og synes, at nemhedsaspektet i sådan en klart overstiger menssmerter og ekstra blødninger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Girl_With_Kaleidoscope_Eyes

Mht. sikkerheden, er det vist noget med at pessar er en smule mere usikkert end f.eks. p-piller, men sikkerheden skulle vist stadig være over 95%, hvis man bruger den rigtigt og sammen med sæddræbende creme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
farsprinsesse

Jeg har også anvendt pessar, og alt i alt synes jeg det er en god løsning når man ikke dur til p-piller og andre hormonting

Men, som det er nævnt, så bliver sex måske ikke helt så spontan, som hvis man var uden. Det kan være lidt ubehageligt i starten at putte det op, og jeg i starten var jeg i tvivl om det sad rigtigt.. Derefter er det heller ikke nemt at få ud igen, da det på mig i hvert fald blev dannet vakum, og jeg skulle bruge ret mange kræfter for at få det ud :genert: Og så er det heller ikke så nemt igen, hvis man ikke har så lange fingre.. hehe :blushing:

Derimod er det smart at bruge under menstruation da jeg aldrig har oplevet at der er kommet blod under sex, når jeg har brugt pessar. Og sex er meget bedre med pessar end med kondom.

Efter ca. tre måneder med pessar blev jeg så gravid, og efter en abort besluttede jeg mig derfor så at komme tilbage på p-piller, da jeg ligesom forbandt graviditeten med pessaret (og det kan jo sagtens skyldes at jeg ikke helt har overholdt de forholdsregler der nu engang er) Det er flere år siden nu, og nu er jeg gravid (planlagt) igen, og det blev jeg med det samme som jeg smed p-pillerne, så jeg er nok en af "dem" , der bliver hurtigt gravide, og jeg vil derfor tilbage på p-piller igen, når den tid kommer, da jeg ikke "tør" andet :)

Men det er jo ikke til at vide om man er en der let bliver gravid eller ej, men du skal være grundig med de forholdsregler der ligger ved anvendelse og benyttelse af pessar, vil mit råd være :gogo:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
cub
Hvad koster sådan en fætter egentlig?

lidt google søgning siger: 142,- kr. pr. år uden sæddræbende creme, som koster 62,- kr./15 gange.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Jeg kan godt anbefale pessar. jo man kan ikke være så spontan som hvis man tager p-piller, men så besværligt er det heller ikke.

Og så af en eller anden mærkelig grund blev sexen bedre efter vi begyndte at bruge pessar.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.