Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Gæst

Kransekage Opskrift

Recommended Posts

Gæst

Hej alle :)

Vi skal have kransekage med til nytårsaften og jeg overvejer, om jeg skulle give mig i kast med at bage det selv i stedet for bare at købe det.

Men jeg aner faktisk ikke, hvordan man gør. Har i nogle rigtig gode afprøvede opskrifter? Vi bliver kun 6 voksne mennesker og 2 meget små børn (der gerne skulle sove omkring midnat), så det skal ikke være en alt for stor portion.

Hvis i eventuelt også har nogle alternative forslag til kransekage hører jeg meget gerne om det. Som oftest synes jeg nemlig, der er mange som slet ikke kan lide kransekage, så jeg kunne da godt finde på at lave noget andet lækkert ved siden af kransekagen som alternativ.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
VildMagi

500 g marcipan

2 æggehvider

ca 50 g flormelis (mindre kan bruges, men det kommer an på hvor sødt man vil have det)

Det hele pløres sammen, rulles til stænger (hvis du vil lave en kransekagetop eller stænger fyldt med nougat fx) eller du kan lave kransekagekonfekt med nødder eller cocktailbær.

Bages 7-8 min ved 190 grader, små stykker lidt mindre. Det må IKKE blive mørkt, men bare begynde at tage en lille smule farve.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
heidiling

er den ovenstående, den som også bliver brugt ved bageren osv? min kæreste udfordrede mig nemlig til at bage kransekage til nytår, men han siger, at det er utrolig svært at få rigtigt - og jeg er i forvejen ikke særlig go i et køkken:)

Er der ellers nogle tricks til, hvordan man får den sat sammen, og hvordan man får lavet den dersens stive glasur?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
JustMeSidney

Lige et hurtigt spørgsmål... Hvor lang tid inden kan man lave det?

Jeg ved at man kan fryse det, men bliver det godt nok?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
pjeps

Det stive glasur laver man med æggehvide og flormelis :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Solsikke80

Man bruger normalt ikke florsukker til kransekager, men helt almindelig sukker :)

Og ja, kransekage har rigtig godt af at komme en tur i fryseren, der får det lidt fugt og bliver derfor lidt mere lækkert.

Kransekagen kan sagtens holde sig et par måneder i fyseren uden at tage skade.

Kransekagen bages ved 210-220 grader derved får man den blød indeni uden at det bliver tørt.

Mvh Solsikke

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
VildMagi

Sjovt, alle de opskrifter jeg har er med flormelis. Og det er mange :lol:

Det kan sagtens bages en 3-4 dage i forvejen. Personligt synes jeg det bliver bedre af at stå et par dage inden det skal spises, og man kan vente med glasuren til selve dagen så den ikke bliver trist.

Jeg har ikke lavet en top før, men målene fandt jeg i en kogebog, og så regner jeg med at sætte dem oven på hinanden lige efter at glasuren er lagt, så skal den nok stå stabilt.

Jeg bager forresten kun på 190 grader fordi jeg synes det er for svært at styre ellers. Altså den bliver hurtigere mørk uden på og brændt i bunden hvis jeg bager over den temperatur. Sidste år blev de alt for tørre. Men i år er de blevet perfekte - men ikke nær så brune som dem man køber hos bageren, bare lidt gyldne på toppen. Men det gør mig ikke så meget. Smagen er mums :love:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Marius1972

Jeg bruger også flormelis når jeg laver kransekager... synes det er nemmest..... Synes i det hele taget ikke det er svært... Dem jeg laver putter jeg nougat inden i, smørre bunden med chokolade, når de er kølet af...

De kan holde pænt lang tid i køleskab.. hvis ikke de blev spist.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Siljejonfrid
Jeg bruger også flormelis når jeg laver kransekager... synes det er nemmest..... Synes i det hele taget ikke det er svært... Dem jeg laver putter jeg nougat inden i, smørre bunden med chokolade, når de er kølet af...

De kan holde pænt lang tid i køleskab.. hvis ikke de blev spist.....

Hvordan får du nougat indeni?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.