Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

agathe135

+ eller - skive

Recommended Posts

agathe135

Jeg har aldrig rigtig forstået hvad forskelligen er på en brandbar plus og minus skive.. For mig har begge dele nemlig virket fint.. Men hvorfor findes der to forskellige.. Og kan begge slags afspilles på alle maskiner?

Og er dvd afspiller også en plus eller minus?

Og hvad er mest normalt?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
scuderiaferrari

Her beskrives det kort og godt

Dvd - Wikipedia, den frie encyklopædi

Desværre har fabrikanterne ikke kunne enes om én standard for dvd, så man skal tage sig i agt, hvis man vil formidle data via dette medie. Det kan lidt sammenlignes med "krigen" mellem VHS og Betamax, dog med den forskel at ingen af formaterne er klart teknisk overlegent i dette tilfælde men til gengæld er delvist kompatible.

Der findes 2 varianter, der symboliseres med et -tegn og et +tegn. DVD Forum (Hitachi, Matsushita, Mitsubishi, Pioneer, Philips, Sony, Thomson, Time Warner, Toshiba og Victor) lavede de officielle DVD-R(W)-standarder. Da licensomkostningerne for denne teknologi var/er meget høj, lavede industrien en ny gruppe: DVD+RW Alliancen ( Dell, Hewlett-Packard, Verbatim, Philips, Ricoh, Sony, Thomson og Yamaha), der skabte DVD+R(W)-standarden med lavere licenspriser. Priserne for blanke dvd-skiver er nogenlunde ens for de to typer.

Nogle DVD-optagere kan kun optage på enten + eller - mens andre kan på begge. Dette forhold er vigtigt at være opmærksom på ved køb af blanke dvd-skiver. Fælles er imidlertid at hjemmelavede DVD-RW, DVD+RW og finaliserede DVD-R og DVD+R i princippet kan afspilles på en hvilken som helst DVD-optager, DVD-afspiller og computer med DVD-drev. I praksis er der dog enkelte maskiner hvor dette ikke er tilfældet ligesom man kan komme ud for at en DVD der virker fint i en afspiller ikke virker i en anden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
s_ped

Jeg køber altid - skiver og har aldrig haft problemer med dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
agathe135
Jeg køber altid - skiver og har aldrig haft problemer med dem.

Jeg har faktisk altid købt begge dele fordi jeg ikke har været klar over hvad der har været bedst.. Men det kan da godt være jeg også bare skulle til at bruge minus så..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
agathe135

Men altså er det ikke langt de fleste maskiner som kan afspille begge dele?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.