sidstestik

Bankfolk! Er her nogen der ved noget om kautionering og afbetaling af banklån?

Recommended Posts

sidstestik
Jeg er ikke bankrådgiver - men studerer finansøkonom 3 sem.

Jeg ville forsøge at låne pengene selv i første omgang og undgå at nævne kautionisten, dette mest i beskyttelse af familiemedlemmet.

Min veninde og kæreste gik fra hinanden for nyligt, de havde hus, han overtog huset og hun fik forbrugslånet - de skulle begge kautionerer for hinanden, selvskyldner kaution. Intet andet valg, da det var de forudsætninger banken ønskede i bedste my way - or the high way-stil.

Selvskyldner kaution betyder sådan set, at overholder du ikke dine betalingsforpligtelser behøvder de ikke erklære dig total ude af stand til at betale/insolvens igennem fogedretten - de kan straks jage kautionisten. Det vil højstsandsynligt være dette en bank vil være interesseret i at få din kautionist til at underskrive.

Jeg tror med en kautionist vil det godt kunne lade sig gøre, hvis kautionisten har en sund økonomi og selv er kreditværdig som du siger. Jeg tror ikke de behøvder nødvendigvis at eje en strandvejsvilla når det drejer sig om de 60.000 kr.

Derudover så forsøg at forhandle med alle dine kreditorer, der er nogle gange at kan du betale gælden øjeblikkeligt - så er de villige til at give et afslag.

Der er ingen mulighed for at jeg kan låne så meget som 100 kr alene. Det er sikkert og vist.

Jeg forstår din bekymring med hensyn til at kautionisten kan jages, men det vil aldrig ske at jeg ikke har penge til betaling af afdraget. Jeg har de sidste 3 år betalt alle afdrag, og det bliver jeg ved med, før alt andet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BlueButton
hvorfor ikke bare lade dit familiemedlem låne dig penge, og så lade vedkommede tjene lidt renter, på den den anden måde er det aligevel dit familiemedlem der hæfter for gælden ,men banken der tjener renterne

Der er jo også noget rent skatteteknisk mht fx fradrag, hvis lånet står i familiemedlemmets navn :) Og gælden vil også fremgå af personens årsopgørelse fra skattevæsnet, som man skal bruge hvis man ønsker at skifte bank, hjemtage realkreditlån ell lign. Så er det knap så fedt, hvis der fremgår 60.000 som man ikke lige umiddelbart kan redegøre for.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BlueButton
Jeg er ikke bankrådgiver - men studerer finansøkonom 3 sem.

Jeg ville forsøge at låne pengene selv i første omgang og undgå at nævne kautionisten, dette mest i beskyttelse af familiemedlemmet.

Min veninde og kæreste gik fra hinanden for nyligt, de havde hus, han overtog huset og hun fik forbrugslånet - de skulle begge kautionerer for hinanden, selvskyldner kaution. Intet andet valg, da det var de forudsætninger banken ønskede i bedste my way - or the high way-stil.

Selvskyldner kaution betyder sådan set, at overholder du ikke dine betalingsforpligtelser behøvder de ikke erklære dig total ude af stand til at betale/insolvens igennem fogedretten - de kan straks jage kautionisten. Det vil højstsandsynligt være dette en bank vil være interesseret i at få din kautionist til at underskrive.

Jeg tror med en kautionist vil det godt kunne lade sig gøre, hvis kautionisten har en sund økonomi og selv er kreditværdig som du siger. Jeg tror ikke de behøvder nødvendigvis at eje en strandvejsvilla når det drejer sig om de 60.000 kr.

Derudover så forsøg at forhandle med alle dine kreditorer, der er nogle gange at kan du betale gælden øjeblikkeligt - så er de villige til at give et afslag.

Jeg har aldrig oplevet at banker har brugt andet end selvskyldnerkaution, når det kommer til privatlån :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BlueButton

Jeg kender ikke til Danske Bank, og hvorvidt de generelt bruger at godtage kaution som reel sikkerhed for et lån. Der er desværre ikke andet at gøre end at tage den tunge vej ned og snakke med dem :ae:

De banker jeg har været ansat i har ikke brugt kaution ret meget, men der har da været nogle tilfælde. Men det er ikke ret udbredt, så hånden på hjertet, så ville jeg ikke sætte håbet for højt.

Hvor meget afdrager du idag på dine hurtiglån?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
sidstestik
Jeg kender ikke til Danske Bank, og hvorvidt de generelt bruger at godtage kaution som reel sikkerhed for et lån. Der er desværre ikke andet at gøre end at tage den tunge vej ned og snakke med dem :ae:

De banker jeg har været ansat i har ikke brugt kaution ret meget, men der har da været nogle tilfælde. Men det er ikke ret udbredt, så hånden på hjertet, så ville jeg ikke sætte håbet for højt.

Hvor meget afdrager du idag på dine hurtiglån?

724 pr måned til det ene lån

650 pr måned til skat

450 pr måned til det andet lån

170 pr måned til det tredje lån

200 pr måned til det ene inkassofirma

200 pr måned til det andet inkassofirma

2394 i alt, så vidt jeg kan se

Kan du forklare, hvorfor banken siger nej? Når nu pengene er sikre - hvofor siger de så nej? Er det fordi man regner mennesker, der lider under dumme beslutninger i fortiden, for andenrangsmennesker, som man skal genere mest muligt? Det kan jeg ikke forstå.

Der er gået penge ind fast for mig og mit familiemedlem hver måned, i årevis.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
bri22
7 Er det fordi man regner mennesker, der lider under dumme beslutninger i fortiden, for andenrangsmennesker, som man skal genere mest muligt? Det kan jeg ikke forstå.

Nu arbejder jeg ikke i en bank, og har derfor ikke en professionel mening men kun min personlige: det der er satme for sørgelig en kommentar! :boo: andenrangs menneske, come on altså... hvis de ikke vil låne dig penge, er det nok fordi, de vurderer at det er en dårlig forretning. slut. banker er forretningsdrivende. du kan mene det er nok så uretfærdigt, men du har ikke deres kreditchef til at ånde dig i nakken. du har taget nogle dårlige valg i fortiden - that's life, stå inde for dine dårlige valg, og tag konsekvensen af det!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
sidstestik
Nu arbejder jeg ikke i en bank, og har derfor ikke en professionel mening men kun min personlige: det der er satme for sørgelig en kommentar! :boo: andenrangs menneske, come on altså... hvis de ikke vil låne dig penge, er det nok fordi, de vurderer at det er en dårlig forretning. slut. banker er forretningsdrivende. du kan mene det er nok så uretfærdigt, men du har ikke deres kreditchef til at ånde dig i nakken. du har taget nogle dårlige valg i fortiden - that's life, stå inde for dine dårlige valg, og tag konsekvensen af det!

Man skal tage ansvar, for hvad man gør. Det har jeg også gjort i flere år - og jeg fortsætter at gøre det. Vi er enige.

Du kan ikke klandre mig for, ikke at tage ansvar for mine valg og handlinger, og jeg vil ikke lade dig afspore tråden, fordi du ikke kan forstå hvad jeg skriver, og flyver aggressivt i blækhuset, uden omtanke.

Husk på, jeg beder ikke om velgørenhed. Jeg beder ikke om, at få gæld eftergivet. Jeg tager ansvar. Jeg betaler min gæld, troligt hver måned, og har gjort det længe. Jeg bryder ingen aftaler. Er det da ikke at tage ansvar?

Jeg stiller et spørgsmål i mit indlæg. Jeg spidsvinkler spørgsmålet, for at få det til at træde ordentligt frem. Ved du, hvad begrebet 'spidsvinkling' dækker over? Jeg tror det næppe :).

Jeg har en OPRIGTIG mangel på forståelse for, hvorfor politiken fra bankernes side er som BlueButton beskriver. En helt i gennem ærlig mangel på forståelse. Jeg forventer ikke velgørenhed. Og banker er ikke kendt for at drive velgørenhedsorganisationer.

Jeg stiller faktisk et spørgsmål, jeg ønsker besvaret, så jeg kan forstå det. Det er forståelsen, der er afgørende for mig.

Jeg stiller ingen person til regnskab for dette svar, og udstiller ikke nogen personer som værende dårlige mennesker. Jeg håber blot, at nogen, der kender svaret, vil uddybe det for mig. På en mere behagelig måde, end den tilgang du brugte. For det var rigtigt ubehageligt at læse dit indlæg. Hvorfor er du så vred på mig? Hvad har jeg gjort dig?

Ja, jeg har expresslån. Det har været min eneste mulighed for at låne penge, til at købe nogle ting, jeg gerne ville have. Det har også været min eneste mulighed for at låne penge til at betale gæld. Så det er så der, jeg har ledt efter penge at låne. Det er rigtigt, som nogen vil indvende, at jeg kunne have sparet op, hvad jeg ville have afdraget over en flerårig periode, og så have købt disse ting kontant. Det har jeg ikke gjort. De fleste mennesker har forbrugslån. De fleste har det ved en bank. Nogle har det ved et kreditbureau.

Jeg er et af de mennesker.

Banker er kendt for at tjene penge. Banker er kendt for at sælge penge. Det er den vare, de har. Jeg vil gerne købe nogle penge. Jeg er ikke registreret som dårlig betaler. Jeg har ingen misholdte lån eller aftaler. Jeg har en fast indkomst, og har haft det i årevis uden ophold. Jeg har en kautionist - faktisk kan jeg stille flere.

Og det er her, kæden hopper af for mig: Jeg er måske ikke selv kreditværdig nok for en bank, men de personer, der vil kautionere, er. Og så kommer mit spørgsmål, der er født af en oprigtig undren: Hvorfor vælger en bank at sige nej, til en handel, der er så sikker? Det kan jeg ikke forstå. Det er alt. Det er mit spørgsmål.

Ser du, hvis du nu kunne forklare dét, så ville det da glæde mig. Jeg ville læse dit indlæg, og bagefter ville jeg læne mig klogere tilbage, og lade dine ord synke ind. Men 'så er det nok bare en dårlig forretning', det er ikke nogen årsag. Det er en konklusion. Jeg ved ikke, om du har styr på forskellen mellem disse to ting?

Årsagen til at det er en dårlig forretning, under de omstændigheder jeg har skitseret, den interesserer mig uendeligt meget. Men jeg tror nu ikke du kender den. Så bare rolig. Jeg venter ikke på, du svarer på noget du ikke har forstand til.

Slutteligt vil jeg da lige gøre dig opmærksom på, at bankerne rent faktisk deler mennesker op, og at om end 'andenrangsmennesker' er min personlige spidsvinkling (nu skal du sige, hvis jeg bruger for svære ord :) ), så deler de dog vandene mellem kunder der er ønskede, og kunder der er uønskede. Du kan blandt andet læse om det her: Banker fryser kunderne ud - TV 2 Finans

Jeg ville mene det meste af Danmark har hørt om det, men du læser måske ikke så mange aviser?

Hele min undren går så på, at jeg jo kunne gå hen at blive en 'profitkunde' - men det vil de ikke have? Jeg kan ikke forstå det. Men jeg klandrer ikke nogen for det. Jeg stiller spørgsmål. Jeg prøver at forstå. Ser du, en bank giver sjældent gode forklaringer. De siger bare 'nej'. Jeg håber derfor, at nogen her på Jubii, har forstand på dette område og kan forklare det, så det er til at forstå for mig. Du er så ikke en af de personer, da du som du selv skriver, ikke arbejder inde for branchen.

5000 til rådighed i måneden, efter at udgifter og afdrag på lån er betalt? Det har jeg.

Opsparing der viser økonomisk ansvarlighed og fornuft? Det har jeg ikke. Og jeg kan ikke få det, så længe jeg betaler så voldsomme renter og afdrag.

Forventning om at andre redder kastanierne ud af ilden? Nej. Jeg betaler enhver sit. Jeg holder altid en aftale.

Tristhed over, at det, at få økonomien mere struktureret, og få mere råderum, ikke ser ud til at lade sig gøre, fordi jeg først skal bevise, at jeg kan strukturere min økonomi og opspare ud af mit lille rådighedsbeløb, inden banken vil røre mig? Ja, i høj grad.

Frustreret? Ja, også dét. Omend du er vred på mig, kan du nok se, at man beder mig spare op, før jeg kan låne penge - selv om det er mens jeg ingen penge har, at jeg ikke kan spare op. Du må se paradokset. Hvis ikke, er det et godt paradoks spildt.

Så når du nu ikke kan glæde dig over, at jeg er en dårlig person, der ikke lever op til mit ansvar, og nu får som fortjent (ja, kreditbureauer er ikke et begavet sted at henvende sig, men dog ikke ulovligt), så kan du da glæde dig over, at jeg er trist og frustreret over situationen, og at det dagligt stresser mig, at jeg står magtesløs. Det må da ganske givet give dig en god mavefornemmelse, trods alt.

Der ER ingen fryd som skadefryd.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BlueButton
724 pr måned til det ene lån

650 pr måned til skat

450 pr måned til det andet lån

170 pr måned til det tredje lån

200 pr måned til det ene inkassofirma

200 pr måned til det andet inkassofirma

2394 i alt, så vidt jeg kan se

Kan du forklare, hvorfor banken siger nej? Når nu pengene er sikre - hvofor siger de så nej? Er det fordi man regner mennesker, der lider under dumme beslutninger i fortiden, for andenrangsmennesker, som man skal genere mest muligt? Det kan jeg ikke forstå.

Ville du være villig til at afdrage samme beløb på et evt banklån? Eller forventer/håber du at få sat ydelsen ned?

Banken kan sige nej (jeg kan jo ikke love hverken et ja eller et nej :-P), med udgangspunkt i din gældsfaktor (årsindkomst i forhold til gæld, men er mest relevant ved fast ejendom), evt opsparing og dit mdl rådighedsbeløb. De har nogle regler fastsat i deres forretningsgang (beløbet kan svinge lidt fra bank til bank) om, hvor stort et beløb du skal have til dig selv hver måned, førend de vil låne dig nogle penge. Og det kan måske være her, dit problem ligger, sådan som jeg fornemmer det.

Banker ser ikke kunderne som 'andengangsmennesker', det er sat lidt på spidsen. Men ja, de fleste banker inddeler kunderne efter hvor god indtjening der er eller potentielt er på dem. Det er jo en forretning. Men at du har haft samme bank i lang tid, og i den tid ikke har lavet 'ballade', det taler til din fordel :) Hvis man er kendt for at lave overtræk sidst på måneden osv, så falder ens chancer.

Men i bund og grund afhænger det af, om den pågældende bank i praksis bruger kaution, og om du kommer til at snakke med en rådgiver, som har en positiv indstilling til det. Du kan også risikere at komme til at snakke med en, som lukker af med det samme, og som ikke er til at stikke i. Held og lykke med det :gogo:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
valle-halle

Hvis du har betalt afdragene på dine lån via kontooverførsel, kan banken jo i hvert fald se med egne øjne, hvad du regelmæssigt har betalt af på dine lån. Det ville jeg tro ville tale til din fordel - det lyder som om, at det er mere, end hvad man kan forvente at skulle afdrage på et banklån i 60.000 krs klassen. Jeg tør dog ikke sige, om det er nok:).

Der var en anden, der foreslog, at du forhandlede med dine kreditorer, men jeg synes ikke, at du kommenterede på det. Jeg vil derfor lige nævne det igen, fordi det vil være forholdsvist sandsynligt, at du kan indgå forlig med de forskellige kreditorer, så du fx kun skal betale 2/3 af restgælden for at lukke de enkelte gældsforhold. Du kan jo ringe til dem og spørge, om de er villige til at slå en streg over resten, hvis du betaler dem 2/3 her og nu.

Og endelig; hvis banken kun vil låne dig 30.000, så gør det allligevel og betal de dyreste gældsposter ud og afdrag løbende på resten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
fynerfin82

uden at vide det 100% vil jeg tro at den tungest vejende årsag til at man ikke bruger kaution er at der er dyrt og besværligt, hvis det kommer dertil at man får brug for at gå den vej. Derfor kan det ikke betale sig i private tilfælde, hvor det er småbeløb i forhold til i erhverssager. Derfor siger banken nej, det kan godt være at pengene er ret sikre, men det kan også blive nogen dyre penge at få retur.

Der er ingen andenrangsmennesker i nogen banken, det nægter jeg at jeg simpelthen at tro. Men selvfølgelig er banken nødt til at vurdere hvem der reelt kan betale pengene tilbage og forholde sig til at når du 1,2,3 gange har truffet dårlige beslutninger, så kan du også gøre det igen og hvordan ser hele situationen så ud. Det er bestemt ikke fordi, det er højdepunktet på dagen, når man skal give afslag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind