sidstestik

Bankfolk! Er her nogen der ved noget om kautionering og afbetaling af banklån?

Recommended Posts

sidstestik

Jeg har gæld. Så er det sagt. Jeg har taget 3 expresslån og jeg har gæld til det offentlige som er sat i inddrivelse ved skat. Ydermere har jeg åregammel i 2000 og 3000 krs klassen, som jeg har en betalingsordning på, ved et inkassofirma.

Jeg skylder rundt regnet 57.000 kr. Jeg afdrager til de forskellige steder med omkring 3.000 kr i måneden sammenlagt. Jeg har haft disse expresslån i 2 år, og har aldrig misholdt en betaling. Ej heller betalingsordningerne hos inkassofirmaerne har jeg misholdt. Når det er kommet til inkasso, er det fordi, jeg har stiftet gælden for mange år siden efterhånden, og har handlet skødesløst i min fortid.

Betyder det overhovedet noget for banken?

Et familiemedlem vil gerne kautionere for mig, hvis banken vil tillade det. Jeg ved ikke noget om kautionering.

Dette familiemedlem har ikke 57.000 kr til at stå på en konto og blomstre, men har stabil indkomst og er i stand til at låne pengene i sin bank, hvis det skulle gå hen at blive aktuelt.

Mine spørgsmål er helt konkret:

Findes der nogen banker, der vil tillade et lån på disse små 60.000 kr til mig, ved en kautionering fra mit familiemedlem, der ikke har pengene til at stå i en opsparing, men blot har kreditværdighed til at kunne låne dem, hvis han bad om det?

Som jeg har forstået det, skal en kautionist være i besiddelse af de penge, det drejer sig om, altså eje dem, og ikke blot være i stand til at låne dem.

Min egen økonomi er meget stabil, - men lille.

Hvor store afdrag pr. måned, ville et lån på 60.000 kr skulle afvikles med?

Er der forskel på bankernes vilje til at indgå en sådan aftale? Ville der være nogle banker, der ville være villige, ud fra de givne omstændigheder, og andre der ikke ville? Hvis min egen bank sagde nej, ville der i så tilfælde være en idé i at skifte bank?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BlueButton

Er du reg. i RKI? For hvis du er, kan du godt skyde en hvid pil efter selv at låne pengene i banken. Og der hjælper det ikke at skifte bank, for der bliver automatisk tjekket i RKI, når man opretter en ny kunde, så du kan ikke 'skjule' det.

Om dit familiemedlem kan kautionere kommer meget an på banken. Nogle banker bruger en del til kaution, mens mange andre reelt ikke rigtig bruger det til privatkunder. Som udgangspunkt skal det nok foregå i den bank som kender dit familiemedlem, da en stor del vil bero på tillid til vedkommende fra bankens side. Og det kender en ny bank/din bank jo ikke noget til, da de ikke kender vedkommendes forbrugsmønster.

Så alt i alt, så er det ikke til at spå om, hvorvidt jeres plan vil kunne lykkes. Der er ikke andet for end at prøve at spørge jer for, og ikke mindst være ærlige omkring jeres forehavende.

Jeg vil tro et realistisk bud på afvikling vil være 1500,-/mdl :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
sidstestik

Nej, jeg er ikke i RKI.

Mit familimedlem er ikke kendt af min bank. Jeg har forøvrigt Jyske Bank. Mit familiemedlem har Danske Bank.

Tror du, det kunne være en fordel for mig at skifte til Danske Bank, hvis Jyske Bank afslår? I Danske Bank kender de mit familiemedlem som en stabil og relativt målrettet kunde - ikke at vedkommende er decideret velhaver, men der bliver gjort noget ved tingene, og indkomsten er stabil. Ved du noget om, hvilke banker der ikke rigtigt bruger kaution, og hvilke der gør?

Må jeg spørge om din viden er baseret på brancheerfaring eller alm. omgang med pengeinstitutter?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
oymcoy

hvorfor ikke bare lade dit familiemedlem låne dig penge, og så lade vedkommede tjene lidt renter, på den den anden måde er det aligevel dit familiemedlem der hæfter for gælden ,men banken der tjener renterne

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
sidstestik
hvorfor ikke bare lade dit familiemedlem låne dig penge, og så lade vedkommede tjene lidt renter, på den den anden måde er det aligevel dit familiemedlem der hæfter for gælden ,men banken der tjener renterne

Fordi mit familiemedlem ønsker det gjort på den anden måde, hvis det skal gøres. Det har vel noget at gøre med, at vedkommende ikke finder det hensigtsmæssigt, for det første, at have et ekstra lån på 60.000 til at stå.

For det andet vil jeg også helst, - og det vil pågældende person også - at jeg ikke er en debitor der får en serviceydelse af en person jeg er i familie med. Alene det, at jeg er blevet tilbudt, at vedkommende vil kautionere er jeg overvældet over. Jeg er alligevel blevet gammel nok til, at kunne se forskellige ubehagelige scenarier udspille sig, når det kommer til familie og penge.

Men din idé er da grundlæggende god nok, og jeg forstår dit argument. Det er bare ikke løsningen i dette tilfælde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sonica

Der er jo ikke andet for end at kontakte banken og spørge dem :)

Hvorvidt Jyske Bank bruger kautionister er svært at sige, men man siger jo som udgangspunkt at man som almindelig person uden sikkerhed vil kunne få et forbrugslån, som dit jo er, på omkring 100.000.

Så er der naturligvis nogle faktorer som man ikke helt kan bruge den tommelfingerregel på, men det er altsammen noget man kan finde ud af ved at kontakte banken :)

Jeg har lige kigget på Mybanker.dk : Sammenligning af banker, hurtiglån og realkreditlån. og ifølge deres første beregning, vil man hos Jyske Bank skulle afdrage et lån på 60.000 med 1200-1400 kroner om måneden, hvis man afbetaler gælden over 5 år, som er max løbetid for et forbrugslån.

Håber det hjalp dig lidt, men i sidste ende vil jeg nu stadig råde dig til lige at kontakte banken og høre dem ad :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Shanna23

Jeg har et lån.. på omkring 60.000kr, som min fader kautionere for.. Og det er desværre fordi jeg står i det berømt RKI..

Hvis dit familie medlem kautionere for dig.. betyder det groft sagt at hvis du ikke overholder betalingerne/afdragene.. Så går banken efter pengene hos familiemedlemmet..

P.S. jeg afdrager med 1700.- om mrd

Held og lykke

Shanna

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
chloecat

Jeg er ikke bankrådgiver - men studerer finansøkonom 3 sem.

Jeg ville forsøge at låne pengene selv i første omgang og undgå at nævne kautionisten, dette mest i beskyttelse af familiemedlemmet.

Min veninde og kæreste gik fra hinanden for nyligt, de havde hus, han overtog huset og hun fik forbrugslånet - de skulle begge kautionerer for hinanden, selvskyldner kaution. Intet andet valg, da det var de forudsætninger banken ønskede i bedste my way - or the high way-stil.

Selvskyldner kaution betyder sådan set, at overholder du ikke dine betalingsforpligtelser behøvder de ikke erklære dig total ude af stand til at betale/insolvens igennem fogedretten - de kan straks jage kautionisten. Det vil højstsandsynligt være dette en bank vil være interesseret i at få din kautionist til at underskrive.

Jeg tror med en kautionist vil det godt kunne lade sig gøre, hvis kautionisten har en sund økonomi og selv er kreditværdig som du siger. Jeg tror ikke de behøvder nødvendigvis at eje en strandvejsvilla når det drejer sig om de 60.000 kr.

Derudover så forsøg at forhandle med alle dine kreditorer, der er nogle gange at kan du betale gælden øjeblikkeligt - så er de villige til at give et afslag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
sidstestik
Der er jo ikke andet for end at kontakte banken og spørge dem :)

Hvorvidt Jyske Bank bruger kautionister er svært at sige, men man siger jo som udgangspunkt at man som almindelig person uden sikkerhed vil kunne få et forbrugslån, som dit jo er, på omkring 100.000.

Så er der naturligvis nogle faktorer som man ikke helt kan bruge den tommelfingerregel på, men det er altsammen noget man kan finde ud af ved at kontakte banken :)

Jeg har lige kigget på Mybanker.dk : Sammenligning af banker, hurtiglån og realkreditlån. og ifølge deres første beregning, vil man hos Jyske Bank skulle afdrage et lån på 60.000 med 1200-1400 kroner om måneden, hvis man afbetaler gælden over 5 år, som er max løbetid for et forbrugslån.

Håber det hjalp dig lidt, men i sidste ende vil jeg nu stadig råde dig til lige at kontakte banken og høre dem ad :)

Jeg vil naturligvis kontakte banken, men jeg ville først høre ad herinde, om der var sagkyndige, der kunne oplyse lidt konkrete ting. Jeg synes, det er underligt, at det lidt er et gamble og ikke så konkret. Jeg synes det er ret ligetil at banken kan tjene på det.

Almindelig person uden sikkerhed kan låne 100.000? Jeg tror ikke, jeg falder derind under. Min konto er tom nogle dage før der går penge ind igen. Jeg har en ven, der har 8000 til rådighed hver måned, meget stabil indkomst i årevis, der ikke kunne få lov at låne 30.000 kr i Jyske Bank. Han fik en kommentar om, at han skulle bevise, han kunne spare op. Han har flere gang opsparet til omkring 20.000 kr, for derefter at købe sig det, han havde sparet op til. Men at jeg personligt skal kunne spare op, er urealistisk. Det kan jeg ikke. Jeg synes også det er underligt, at banken vil opdrage på min ven. Men måske er Jyske Bank et særsyn på det område.

Men ja - jeg må i banken på mandag. Også selv om det er tungt at gå den gang, når man ved, hvor ydmygende det er at blive set på, som om man er en andenrangs-borger og kunde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
sidstestik
Jeg har et lån.. på omkring 60.000kr, som min fader kautionere for.. Og det er desværre fordi jeg står i det berømt RKI..

Hvis dit familie medlem kautionere for dig.. betyder det groft sagt at hvis du ikke overholder betalingerne/afdragene.. Så går banken efter pengene hos familiemedlemmet..

P.S. jeg afdrager med 1700.- om mrd

Held og lykke

Shanna

Jeg er såmænd godt klar over, hvad kaution betyder.

Må jeg spørge, hvilken bank du benytter, og er det den samme bank som din far?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind