Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

QueenLostrisThe2nd

Sølv med tårne

Recommended Posts

QueenLostrisThe2nd

Jeg hra en del gammelt sølvtøj liggende, det meste er med 2 tårne og enkelte har 3 tårne. Har engang hørt at jo flere tårne, jo bedre. Men hvad er det lige de der tårne betyder?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
wizzze
Jeg hra en del gammelt sølvtøj liggende, det meste er med 2 tårne og enkelte har 3 tårne. Har engang hørt at jo flere tårne, jo bedre. Men hvad er det lige de der tårne betyder?

3 tårne betyder at sølvet er fra København (de 3 tårne er byvåbnet) der vil typisk stå et årstal nedenunder. De 3 tårne er garantien for at sølvet er ægte. Kvaliteten angives typisk med et tre-cifret tal, f.eks. 830 eller 925, det angiver mængden af sølv i metallet. 925, betyder således at 92,5% er rent sølv, også det man kalder Sterling sølv.

Ved siden af de 3 tårne, er der typisk også et mestermærke, så man kan se hvilken sølvsmed der har lavet tingen. Du kan se en liste over mestermærker her:

Sølv monogrammer Danmark Danske sølvmærker mogens ballin

2 tårne betyder sølvplet, dvs. et andet materiale beklædt med sølv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
QueenLostrisThe2nd

Super, tak skal du have. Prøvede også selv at søge på det, og det var nogenlunde det samme jeg kom frem til.

Er bestik med 3 tårne noget værd?

Har f.eks. en ske med 3 tårne og en 15-tal under tårnene + 2 stempler og navnet "J. REPPIEN". Det ene stempel er et stort H i en cirkel og det andet kan jeg ikke tyde, men det er ikke bogstaver og det ligner ikke nogen af monogrammerne i linket.

Der står om J. REPPIEN, når man googler ham, at han virkede fra 1957-1967. Alligevel er der indgraveret en dato (tror jeg) øverst bag på skeen. Der står 7.11.40 med flot indgraveringsskrift, og ikke som stemplerne og navnet længere nede.

Vil man kunne sælge den slags og få noget for det i dag?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
wizzze
Super, tak skal du have. Prøvede også selv at søge på det, og det var nogenlunde det samme jeg kom frem til.

Er bestik med 3 tårne noget værd?

Har f.eks. en ske med 3 tårne og en 15-tal under tårnene + 2 stempler og navnet "J. REPPIEN". Det ene stempel er et stort H i en cirkel og det andet kan jeg ikke tyde, men det er ikke bogstaver og det ligner ikke nogen af monogrammerne i linket.

Der står om J. REPPIEN, når man googler ham, at han virkede fra 1957-1967. Alligevel er der indgraveret en dato (tror jeg) øverst bag på skeen. Der står 7.11.40 med flot indgraveringsskrift, og ikke som stemplerne og navnet længere nede.

Vil man kunne sælge den slags og få noget for det i dag?

De er jo ihvertfald sølvværdien værd, så lidt værd er de da. Men med mindre det er noget specielt design, eller en kendt mester, så er de ikke meget mere værd ud over sølvet. Mærket du omtaler kan være Guardeinmærket, det er ham der overser hele mestersystemet. Prøv og kig her og se om du kan genkende noget, 1904-32 og 1960-71 kunne være kandidater.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
QueenLostrisThe2nd
De er jo ihvertfald sølvværdien værd, så lidt værd er de da. Men med mindre det er noget specielt design, eller en kendt mester, så er de ikke meget mere værd ud over sølvet. Mærket du omtaler kan være Guardeinmærket, det er ham der overser hele mestersystemet. Prøv og kig her og se om du kan genkende noget, 1904-32 og 1960-71 kunne være kandidater.

Jeg har søgt lidt omkring og læst lidt om det nu. Synes ikke rigtig jeg får noget ud af det, tror jeg vil tage ud i et auktionshus og snakke med dem om det. Tak for hjælpen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
QueenLostrisThe2nd

Nå, nu har jeg lige prøvet at søge lidt grundigere. Er kommet frem til følgende:

3 tårne og tallet 15. Det må være 1915?

Navnet J.REPPIEN

Guardeinmærket er stort H med cf i en cirkel: Christian Fr. Heise. 1904-1932

Det sidste stempel tror jeg er månedsmærket, og det ligner en vægt.

Hvordan kæder jeg 1915 sammen med J.REPPIEN, der virkede fra 1957-67? Og guardienmærket mellem 1904-32

Og igen med datoen (?) i toppen 7.11.40?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
wizzze
Nå, nu har jeg lige prøvet at søge lidt grundigere. Er kommet frem til følgende:

3 tårne og tallet 15. Det må være 1915?

Navnet J.REPPIEN

Guardeinmærket er stort H med cf i en cirkel: Christian Fr. Heise. 1904-1932

Det sidste stempel tror jeg er månedsmærket, og det ligner en vægt.

Hvordan kæder jeg 1915 sammen med J.REPPIEN, der virkede fra 1957-67? Og guardienmærket mellem 1904-32

Og igen med datoen (?) i toppen 7.11.40?

Kunne man gætte på at sølvskeen oprindeligt er lavet i 1915, uden gravering. Og den så senere er blevet købt og graveret som en gave?

Se iøvrigt her, der må have været en tidligere Reppien, siden denne er fra 1922. Dengang var det jo meget normalt med far/søn forretninger, så mon ikke Reppien fra 1957 er søn af den tidligere Reppien ?

Bellinge Antik * 3 tårnet sølv. * Serveringsske længde 26 cm. 1922. 500,- kr. * Ske længde 14 cm.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
QueenLostrisThe2nd
Kunne man gætte på at sølvskeen oprindeligt er lavet i 1915, uden gravering. Og den så senere er blevet købt og graveret som en gave?

Se iøvrigt her, der må have været en tidligere Reppien, siden denne er fra 1922. Dengang var det jo meget normalt med far/søn forretninger, så mon ikke Reppien fra 1957 er søn af den tidligere Reppien ?

Bellinge Antik * 3 tårnet sølv. * Serveringsske længde 26 cm. 1922. 500,- kr. * Ske længde 14 cm.

Jamen det med navnet må være sådan det er. Altså en tidligere Reppien. Ellers giver det jo ikke mening at guardienstemplet er fra mellem 1904-1932.

Jeg vil prøve at undersøge om min farmor evt. er blevet døbt på den dato. Hun er godt nok født 1938, så hun har været gammel da hun blev døbt hvis det er tilfældet. Skeen er ikke stor nok til at være spiseske, men den er heller ikke en teske. Den er midt imellem, men næsten så stor som en spiseske. Tænker det kunne være en barneske? Det kan selvfølgelig også være en spiseske i 1915, det kan vel tænkes de var mindre den gang.

Jeg har fået bestikket af min farmor.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
QueenLostrisThe2nd

Nå men prøvede lige at tage et billede af det. Men det er ikke til at få stemplerne med med et almindeligt kamera. Den måler 16 cm.

(Trænger til at blive pudset)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
wizzze
Nå men prøvede lige at tage et billede af det. Men det er ikke til at få stemplerne med med et almindeligt kamera. Den måler 16 cm.

(Trænger til at blive pudset)

Sølvskeer var meget brugt i forbindelse med begivenheder, jubilæer, trofæer osv. Jeg har selv arvet en lille samling via min morfar og farfar. Der var både nogen fra et skydelaug, en frimurerske og et 25 jubilæum.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.