Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

theshining

Kan man male et lakeret bord?

Recommended Posts

theshining

Jeg har dette IKEA bord:

IKEA | Spiseborde | Op til 10 | BJURSTA | Spisebord

Til dem der ikke gider benytte linket drejer det sig om et bord i egetræs-finer, lakeret med klar lak. Jeg synes farven på bordet er kedelig og vil derfor gerne male det over, enten sort, hvid eller en eller anden pang-farve. Nu er jeg meget lidt gør det selv-agtig, men kan man Overhovedet male på et lakeret bord, eller skal lakken slibes af? Og hvilken type maling skal man i så fald have fat i? Og skal det sprøjtemales eller bare males med pensel?

Håber der er nogle gør-det-selv folk derude med et godt råd!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
theshining
Det skal slibes godt ned. Ved ikke om man kan bruge lakfjerner på fake træ, men hvis du ikke får lakken af, vil malingen ikke sidde ordenligt fast.

Du kunne købe en voksdug og se om du ombestemmer dig m.h.t at lave bordet om, fordi det bliver noget af et arbejde.

Hmm ok tak for svaret. Hvis vi skal ud I sådan noget med slibe ned, så bliver det ikke til noget. Det er jo trods alt et billigt bord, så begrænset hvor meget arbejde man gider lægge i det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666

Jeg ville nøjes med en let afslibning for at fjerne fedt og urenheder.

Problemet er mere at male bordet, så det bliver pænt og holdbart, hvor det helt klart ville være pænest hvis det blev sprayet på. Men ellers er rulle også en mulighed, pensel vil give malerstriber.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666
Jeg vil gætte på at det skal slibes meget eller/og smøres ind i brun sæbe eller k soda+ vaskes med grundrens. Og slibes igen+grundmales- inden du kan male det i en ønsket farve.

(et helvede at male møbler:-D)

What hvorfor? så efterlader man jo sæberester hvor malingen ikke kan sidde fast.

En lakeret overfalde må da være noget af det bedste man kan male på, hvis det ellers er rengjort med noget affedtende eller bare slibet let.

Med at slibe meget, så ender man nemt med at slibe igennem fineren.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666
Derfor man vasker i grundrens og vand:sarkasme::-P

Brun sæbe kan opløse maling, vist også lak:gruble:

Det er ikke sikkert malingen sidder særlig godt fast, efter en let afslibning.

Som jeg har forstået det taler vi om et fineret bord med klar lak fra fabrik, hvor det sikkert er noget to komponent, som jeg virkelig tror der er umuligt at få af med brunsæbe, og er generelt bange for at man ender med at løstne fineren i kanterne, hvis man bruger alt for meget vand og rengøringsmidler.

Hvorfor jeg bare vil give bordet en let afslabning med korn 200 inden maling.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666
Ja det er rigtigt nok:gruble: Men tror det skal tørres af med salmiakspiritus før maling, for at affedte.

Det kan vi sagtens blive enige om at der er en god ide, og så en let afslibning så maligen hæfter bedre.

Generelt ser jeg lakken som en slags grundmaling, og hvor man altid skal give det man maler en let afslibning mellem hvert lag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MBMIGNONNE

jeg ved man ogsâ kan bruge en grunder (tror jeg det hedder) dvs. det skal "males" pâ og derefter kan man male ovenpâ grunderen uden at man skal slibe lakken af :)

Pröv evt. at spörge i en malerforretning :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
theshining

Tusind tak for jeres svar allesammen, lyder til der er nogle eksperter herinde:-) Jeg tror jeg vil forhøre mig i en malerforretning vedr. muligheden hvor man ikke først skal slibe, for det gider jeg ikke til.. Hvis det bliver lidt for besværligt det hele, sætter jeg bordet til salg.. er så træt af det der egetræs-finér-look!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rudeawakening
Tusind tak for jeres svar allesammen, lyder til der er nogle eksperter herinde:-) Jeg tror jeg vil forhøre mig i en malerforretning vedr. muligheden hvor man ikke først skal slibe, for det gider jeg ikke til.. Hvis det bliver lidt for besværligt det hele, sætter jeg bordet til salg.. er så træt af det der egetræs-finér-look!

Hvis du vil have et godt resultat, kræver det en masse arbejde, det er rigtig svært, at få en flot holdbar overflade og også relativt dyr!

lige umiddelbart, ville jeg nok købe et andet bord :danse:

Du kan læse lidt om det her:

http://www.bj.dk/files/upload/brochurer%20og%20farvekort/Sådan/Sådan%20maler%20du%20indendørs%20træværk.pdf

http://flugger.dk/~/media/PDF/How%20to%20folder/DK/110801_108795_Maling%20af%20ind%20trverk%20DK.ashx

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MyEvilTwinSister

I følge IKEA er borpladen egetræsfinér med klar akryllak.

Du kan ikke male dirkete på lakken, men du skal være meget forsigtig med at slibe bordet af, da finéren formodentlig er meget tynd, og du risikerer at stå med en ødelagt bordplade...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.