Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

sannepigen_1981

Skizofreni-tråd

Recommended Posts

Beauty_Inside
Hej allesammen :-)

Det er godt nok noget tid siden der var nogen der sidst skrev i denne tråd, men prøver lige alligevel :-)

Jeg har godt nok ikke selv skitzofreni, men håber det er okay jeg har læst tråden igennem alligevel :-)

Jeg vil lige starte med at sige, at min første tanke, da jeg gik igang med at læse denne laaaaange (;-)) tråd, var, at I allesammen har en virkelig dejlig måde, at skrive på. I virker bare ekstremt empatiske og omsorgsfulde! Det virker som om, I har et ret utroligt overskud til at støtte hinanden, selvom I tydeligvis har perioder, hvor I har det rigtig svært :-)

Nårh, men jeg læser selv psykologi og vil gerne sige tak for et ærligt indblik i jeres liv!

Jeg har lyst til at spørge om en ting, og hvis nogen synes det kommer for tæt på eller ikke har lyst til at svare, håber jeg I forstår, at jeg ikke spørger af ond mening.

Men hvad er jeres personlige oplevelse af årsagen til jeres skitzofreni? Tænker I, at det er noget der ligger i jeres gener- altså det er arveligt og biologisk betinget, eller tænker I at det er kommet af noget miljømæssigt- f.eks. familieforhold, traumatiske oplevelser m.m.

Venligst Chantay

Ved mig har det helt klart været lidt en blanding. Jeg har altid haft en sårbarhed, som var lidt større end andres, og det kombineret med barndommen og mit stressende ungdomsliv med fuldtidsstudie og fuldtidsjob, så ramlede det bare samme.

Du er velkommen til at spørge det du vil :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Beauty_Inside

Er der nogen der har nogle links, der omhandler skizofreni? Min tante er nemlig interesseret i læsestof, men kender ikke til så meget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Chantay
Ved mig har det helt klart været lidt en blanding. Jeg har altid haft en sårbarhed, som var lidt større end andres, og det kombineret med barndommen og mit stressende ungdomsliv med fuldtidsstudie og fuldtidsjob, så ramlede det bare samme.

Du er velkommen til at spørge det du vil :)

Tak for sødt svar Beauty :-)

Nu du ligefrem giver lov til at spørge, så er jeg da ikke typen, som ikke slår til ;-)

Nu læser jeg jo selv psykologi, og er faktisk ved at være færdig. Jeg har også i nogle år arbejdet en del inden for psykiatrien og har dermed også mine egne erfaringer- også med skitzofreni.

Hvad synes du der har ( og stadig gør) hjulpet dig mest? Hvad har givet dig ro? Hvad har været stressende og forvirrende? Hvad har de behandlere gjort, sagt, ikke sagt m.m. som du har følt dig tryg ved og hjulpet af? Og hvad har de gjort dem som har gjort det modsatte?

Igen: du siger bare:"Luk numsen Chantay" hvis det bliver for meget ;-)

Venligst herfra :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Beauty_Inside
Tak for sødt svar Beauty :-)

Nu du ligefrem giver lov til at spørge, så er jeg da ikke typen, som ikke slår til ;-)

Nu læser jeg jo selv psykologi, og er faktisk ved at være færdig. Jeg har også i nogle år arbejdet en del inden for psykiatrien og har dermed også mine egne erfaringer- også med skitzofreni.

Hvad synes du der har ( og stadig gør) hjulpet dig mest? Hvad har givet dig ro? Hvad har været stressende og forvirrende? Hvad har de behandlere gjort, sagt, ikke sagt m.m. som du har følt dig tryg ved og hjulpet af? Og hvad har de gjort dem som har gjort det modsatte?

Igen: du siger bare:"Luk numsen Chantay" hvis det bliver for meget ;-)

Venligst herfra :-)

1: Det der har hjulpet mig mest, er klart at jeg er i OPUS, og at jeg har fået bostøtte. Opus har hjulpet mig med en masse konkrete ting, som at sørge for der er faste rammer omkring mig, og det er styr på en masse planer, alt efter hvordan jeg har det.

Bostøtten har hjulpet mig med at det basale, som at der hele tiden er mad i køleskabet, og at opvasken er taget og de ting. Det er for mig vigtigt.

2. Igen vil jeg sige det med bostøtten, og alle de konkrete tiltag der er gjort, har gjort sådan at der er styr på tingene, så jeg kan slappe af.

3. Det der kan have været stressende, det er faktisk al den hjælp jeg pludselig har fået. Det kan godt være overvældende, og føles lidt underligt. Det er nok det der har været mest stressende.. Alle de nye tiltag, med grupper man kan være med i, bostøtte, socialrådgiver, en masse nye mennesker.

4. Det som har hjulpet mig meget, i forbindelse med min behandler, det er at vi bare sagde klik, da vi mødtes. Hun forstod fra starten, at planer og struktur er vigtigt for mig, så det var det vi fokuserede på. Noget handling på tingene, ikke bare snak.

5. Der har faktisk ikke været noget negativt endnu, mellem mig og min behandler. Hun forstår mig super godt, og jeg følte mig ret hurtig tryg ved hende. Har kendt hende siden februar, og set hende en gang hver eneste uge. Ville slet ikke undvære hende.

Overordnet set, så har OPUS gjort alverdens for mig. - og jeg har meget at takke dem for.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Chantay
1: Det der har hjulpet mig mest, er klart at jeg er i OPUS, og at jeg har fået bostøtte. Opus har hjulpet mig med en masse konkrete ting, som at sørge for der er faste rammer omkring mig, og det er styr på en masse planer, alt efter hvordan jeg har det.

Bostøtten har hjulpet mig med at det basale, som at der hele tiden er mad i køleskabet, og at opvasken er taget og de ting. Det er for mig vigtigt.

2. Igen vil jeg sige det med bostøtten, og alle de konkrete tiltag der er gjort, har gjort sådan at der er styr på tingene, så jeg kan slappe af.

3. Det der kan have været stressende, det er faktisk al den hjælp jeg pludselig har fået. Det kan godt være overvældende, og føles lidt underligt. Det er nok det der har været mest stressende.. Alle de nye tiltag, med grupper man kan være med i, bostøtte, socialrådgiver, en masse nye mennesker.

4. Det som har hjulpet mig meget, i forbindelse med min behandler, det er at vi bare sagde klik, da vi mødtes. Hun forstod fra starten, at planer og struktur er vigtigt for mig, så det var det vi fokuserede på. Noget handling på tingene, ikke bare snak.

5. Der har faktisk ikke været noget negativt endnu, mellem mig og min behandler. Hun forstår mig super godt, og jeg følte mig ret hurtig tryg ved hende. Har kendt hende siden februar, og set hende en gang hver eneste uge. Ville slet ikke undvære hende.

Overordnet set, så har OPUS gjort alverdens for mig. - og jeg har meget at takke dem for.

Åhhh hvor skønt at høre!!!!! :-) :-) :-)

Lyder som om du er havnet det rigtige sted.

Vh C

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Blueberry

Jeg sidder og reflekterer over hvor meget der er sket de sidste 1½-2 år, damn det har gjort en forskel at jeg er kommet med i Opus! :8: For bare et år siden var jeg meget psykotisk og havde det af h til.

Hvordan går I og har det? :danse:

Her går det rigtig godt! For en gangs skyld ser tingene ud til at flaske sig efter mig hoved. :) Selvom jeg går sygemeldt og er ved at søge pension, hvilket bestemt ikke er særlig fedt, men situationen taget i betragtning, er det fedt at den mulighed er der. Jeg føler dog at jeg har det så godt nu at jeg kan begynde at lave noget, men ikke mere end et par timer om ugen. Jeg har så været så heldig at få lov til at læse et enkeltfag, så det skal jeg i gang med i august, hvilket jeg glæder mig helt vildt meget til :)

Er spændt på om det bare kommer til at fungere, eller om det sparker mig tilbage til hvor jeg "startede", for et års tid siden. Men et skridt i den rigtige retning er det forhåbentligt!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...