Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Tyksakken1980

Ar blege sit hvide tøj med klorin

Recommended Posts

PlusEsseQuamSimultatur
Hvis din klorinblanding er for stærk eller det ligger for længe eller hvis tøjet er af kunststof, så bliver det gult.

Jeg ville i stedet for huske at vaske mit hvide tøj for sig selv uanset hvor lidt der er. Ikke sammen med lysegrå, lyseblå, lyserød, lysegul, beige, pudder eller noget som helst andet. Hvidt helt alene. Det samme gælder sort. Så holder det sig pænt meget længere.

Flabbinj

Det er bare ikke altid det er muligt. Je har kun mig selv og jeg producerer ikke nok vasketøj til at kunne vaske hvidt/sort seperat :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
PlusEsseQuamSimultatur

I Matas kan man dog købe Dylon farve til at "farve" hvidt tøj hvidt med :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
huntigerpige

Jeg bleger ikke tøjet generelt. da jeg har mulighed for at vaske farverne seperat, men hvis det har fået pletter, så bruger jeg den samme fremgangsmåde.

Vores badeforhæng er hvidt, og ind i mellem skal det altså have en tur for at myrde alle de små dumme baktusser der gør det sort forneden... og når det alligevel skal have klorin-turen, ryger plettede ting med ved den lejlighed. Min kæreste er ekspert i at spilde frugtsaft eller tomat på sine hvide t-shirts, og det er ikke til at få af i alm. vask.

Jeg ved godt det mørner tøjet og slider det før tid, men nogen gange er alternativet, at tøjet simpelthen skal smides ud.

Men ellers kig på hylderne i supermarkedet, de har da et temmelig vildt udvalg af ting og sager til at vaske med/i. Der må være noget der "hvidter".

Mht. det sorte tøj - så bruger jeg altid eddike i stedet for skyllemiddel, det holder superfint på farven!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
CoastalLiving

Her hvor jeg bor er det meget almindeligt at hælde et skvæt Clorox (samme som Klorin) i vaskemaskinen og så ellers vaske som normalt med sæbe. Det er selvfølgelig ikke noget man gør hver gang, kun hvis tøjet er ved at blive lidt gråt eller hvis der er pletter, som man ikke kan fjerne. Jeg har hvide tshirts og skjorter som er en del år gamle, så det slider ikke voldsomt på tøjet. Men du er selvfølgelig nødt til at vaske hvidt tøj for sig selv...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
rynke10

Mange gange bliver tøjet gråt og kedeligt af sæbe eller kalkrester.

Du kunne vaske det efter forskrifterne og bruge lidt eddike, i stedet for skyllemiddel. Du kan finde blegemidler der er knap så skrappe som klorin, som nævnt kan det blive gult, hvis det ligger for længe.

Lige ang. at blande klorin med andet. Syre og blegemiddel blandet sammen, frigiver kloren. Klor damp der indåndes danner vand i lungerne, så man drukner indvendigt :) Inden folk lige eksperimenterer alt for meget. På industrivaskerier er der MEGET skrappe regler for blegemiddel, af samme årsag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.