Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Gisella_369

Vejlefjordbroen

Recommended Posts

Gisella_369

Hej

Vejlefjordbroen er blevet udvidet fra 2 spor til 3 spor. Det er meningen, at det inderste spor kun er til dem, der bare skal over broen, dvs fra vejle syd til nord eller omvendt. Der er optrukket korte tykke streger mellem det inderste spor og det miderste spor, og jeg er i tvivl om man så må overhale indenom når man kører på det inderste spor??

Alle andre gør det, men synes bare det virker mækeligt.. :gruble:Omvendt tænker jeg, at der ville have været tegnet helt almindelig "overhalingsstreger" hvis man ikke måtte...

Er der nogen der ved det??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
suz68

Ja, det er jo et godt spørgsmål :-) jeg har så et andet.......

Når broen nu er blevet 3 sporet i begge retninger, er der en hel del flere biler på broen end normalt når den har været 2 sporet. Særligt når der dannes kø over broen og trafikken holder stille er belastningen meget større end den ville være normalt. Kan broen holde til det, da den jo oprindeligt kun er bygget til 2 spor????

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
suz68

Nå ja, vedr. dit spørgsmål, så vil jeg mene, at det 3. spor jo er "selvstændig" dvs. at sporet må betragtes som en egentlig ensrettet vej. Derfor må du gerne passere traffiken i de andre spor, uden at det er en overhaling.... eller hva´??!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
King.Dingeling

Når broen nu er blevet 3 sporet i begge retninger, er der en hel del flere biler på broen end normalt når den har været 2 sporet. Særligt når der dannes kø over broen og trafikken holder stille er belastningen meget større end den ville være normalt. Kan broen holde til det, da den jo oprindeligt kun er bygget til 2 spor????

Orv den tanke har nok slet ikke strejfet vejdirektoratet..... godt set!:gogo:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
My-Toyota-is-my-god
Orv den tanke har nok slet ikke strejfet vejdirektoratet..... godt set!:gogo:

nej tror jeg ikke der er en eneste der har regnet på!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666

De har helt klart regnet på det.

Vi kan også prøve at se det på en anden måde, for selv om en bil eller lastbil vejer en del, så er det intet i forhold til hvad en beton bro vejer i sig selv.

Hvor vi taler om noget i retning af 4 spor med kø, hvor bilernes vægt er 10% i forhold til hvad broen vejer i sig selv. Nu er der så blevet 6 spor hvor de kan holde i kø, hvor vi er kommet op på 15% i forhold til broen vægt.

Med den sikkerhed man altid ligger ind i den type beregninger, gør at broen bør være rigeligt overdimensioneret til at kunne klare det.

Hvis der endelig skulle være nogen fare for at broen ikke kan klare det, så er det ikke når bilerne holder stille tæt pakket på broen. Men når flere rigtig tunge lastbiler kører over broen med høj fart, da det kan give nogle vibrationer i broen, og hvis de falder sammen med broens egenfrekvens, så kan det blive farligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Syltekongen

Nævn mig lige et sted i dk hvor man må overhale indenom ???? *GG*

Hvis bil holder stille og skal dreje til venstre må man godt køre indenom - det er en forbikørsel

Eller hvis man køre i to vognbaner med kø og højre vognbane bevæger sig hurtigere end venstre er det en forbikørsel

Men hvis trefikken bevæger sig med over 50 km pr time er det en overhaling - og dermed forbudt - så ville det bare være rart hvis de der køre langsomt ville holde sig i højre vognbane som de skal ;O)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
THansen
Nævn mig lige et sted i dk hvor man må overhale indenom ???? *GG*

Hvis bil holder stille og skal dreje til venstre må man godt køre indenom - det er en forbikørsel

Eller hvis man køre i to vognbaner med kø og højre vognbane bevæger sig hurtigere end venstre er det en forbikørsel

Men hvis trefikken bevæger sig med over 50 km pr time er det en overhaling - og dermed forbudt - så ville det bare være rart hvis de der køre langsomt ville holde sig i højre vognbane som de skal ;O)

Færdselsloven nævner ikke noget med 50 km/t - kun at trafikken skal være tæt og at hastigheden skal være bestemt af de foran kørende.

Bekendtgørelse af færdselsloven

Forbikørsel og vognbaneskift i tæt færdsel

§ 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. I sådanne tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet efter § 16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at parkere eller standse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Syltekongen
Færdselsloven nævner ikke noget med 50 km/t - kun at trafikken skal være tæt og at hastigheden skal være bestemt af de foran kørende.

Bekendtgørelse af færdselsloven

Nå det kan så godt være - jeg mener bare at jeg til teori en gang lærte at det var 50 km i timen - men det er muligt jeg husker forkert lige der

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
truckerdude

I forb. med det "nye" inderste spor på Vejlefjordbroen, er det tilladt at køre hurtigere i det inderste spor end dem i spor 2, det betragtes som en forbikørsel. Det har været oppe at vende utallige gange i bla den lokale radio. Det er bla derfor der er stribet som der er, med tykke streger. Men det er ikke lovligt at trække fra bane 2 ind i bane 1 for at lave en forbikørsel, medmindre man bliver derinde og følger med af på afkørslen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...