Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

akardi

Min datter har pjækket!!!

Recommended Posts

Smea
Hvis du kan opdrage dine børn til at ALDRIG gøre noget de ikke må - så ta'r jeg sgu hatten af og tilbeder dig *G*

Men sådan er det da også her - 95% af gangene - at de ikke gør ting de ikke må, fordi de ved hvorfor det er en dårlig ide, og fordi de forstår at det ikke rigtigt gavner nogen - men de sidste 5% af tilfældene, der gør de altså ting de ikke må - og så skal det altså - i min bog - være noget der har en konsekvens - ligesom i den virkelige verden.

Hvis du bliver snuppet i at pjække fra arbejde, så er jeg også ret sikker på det får en konsekvens - ligesom hvis du ikke laver dine arbejdsopgaver osv. Sådan gælder det altså også med skolen - i min bog.

Hep :worship:

Selvfølgelig skal de lære at tingene er en dårlig ide. Men jeg mener stadig der skal grænser og konsekvenser til hvis man træder over grænse/bryder reglerne.

Men vi har jo alle forskellig opdragelsemetoder :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Hep :worship:

Selvfølgelig skal de lære at tingene er en dårlig ide. Men jeg mener stadig der skal grænser og konsekvenser til hvis man træder over grænse/bryder reglerne.

Men vi har jo alle forskellig opdragelsemetoder :)

Men derfor gør det jo ikke noget, at man tænker bare en lille smule frem. Konsekvenser og straf behøver ikke at have noget med hinanden at gøre. Man kan måske ind til en vis alder straffe sig til lydighed, men det kan man ikke blive ved med. Derfor er det ualmindelig smart at bruge tiden ind til da på at lære at tale sammen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
atacama
Hvis du kan opdrage dine børn til at ALDRIG gøre noget de ikke må - så ta'r jeg sgu hatten af og tilbeder dig *G*

Men sådan er det da også her - 95% af gangene - at de ikke gør ting de ikke må, fordi de ved hvorfor det er en dårlig ide, og fordi de forstår at det ikke rigtigt gavner nogen - men de sidste 5% af tilfældene, der gør de altså ting de ikke må - og så skal det altså - i min bog - være noget der har en konsekvens - ligesom i den virkelige verden.

Hvis du bliver snuppet i at pjække fra arbejde, så er jeg også ret sikker på det får en konsekvens - ligesom hvis du ikke laver dine arbejdsopgaver osv. Sådan gælder det altså også med skolen - i min bog.

Men forhindrer inddragelsen af de lommepenge de 5% dårlig opførsel? Næppe!

Og hvis jeg kun gik på arbejde, fordi jeg frygtede at mit pjæk ville blive opdaget, så tror jeg, at jeg havde NOGLE flere sygedage. Pointen er igen, at jeg går på arbejde, fordi det er mit ansvar og jeg svigter både mig selv og andre ved at pjække. Dét skal helst være grunden til, at jeg møder op - ikke risikoen for, at jeg får en straf, hvis jeg ikke gør.

I øvrigt har jeg stort set aldrig gjort noget, jeg ikke måtte, da jeg var ung. Men der var egentlig heller ikke særligt meget, jeg ikke måtte. Og jeg har aldrig fået straf. Jeg er blevet skældt ud, men jeg er aldrig blevet straffet med stuearrest og den slags. For mig er det virkelig desperate forældres totalt mislykkede forsøg på at genvinde kontrollen...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Smea
Men derfor gør det jo ikke noget, at man tænker bare en lille smule frem. Konsekvenser og straf behøver ikke at have noget med hinanden at gøre. Man kan måske ind til en vis alder straffe sig til lydighed, men det kan man ikke blive ved med. Derfor er det ualmindelig smart at bruge tiden ind til da på at lære at tale sammen.

Jamen jeg er sådan set ikke uenig. For jeg mener som jeg skriver, at det er vigtig at de lærer at tingene er en dårlig ide, blandt andet ved at tale om tingene.

Men går man ud over de fastlagte grænser, så vil der stadig være en form for konsekvens, ikke nødvendigvis stuearrest og lign. Synes straf lyder så hård.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
atacama
Jamen jeg er sådan set ikke uenig. For jeg mener som jeg skriver, at det er vigtig at de lærer at tingene er en dårlig ide, blandt andet ved at tale om tingene.

Men går man ud over de fastlagte grænser, så vil der stadig være en form for konsekvens, ikke nødvendigvis stuearrest og lign. Synes straf lyder så hård.

Men det er da også en konsekvens i sig selv at få en alvorssnak med forældrene, hvor man får at vide, hvorfor det var forkert, det man gjorde, og hvor man skal forklare sig?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
akardi
Men det er da også en konsekvens i sig selv at få en alvorssnak med forældrene, hvor man får at vide, hvorfor det var forkert, det man gjorde, og hvor man skal forklare sig?

Det er en konsekvens. Men som alle andre (og det starter tidligt - lige om lidt begynder Maja at græde, hoste eller andet for sjov, for at få din opmærksomhed :lol:) så KAN børn fake at være kede af det de har gjort.

Hele det her handler jo (for mig i hvert fald) om at hun ikke skal kunne fake sig ud af noget hun har gjort galt. Hun skal vide at hvis hun træder uden for grænserne, så er der en anden konsekvens end en løftet pegefinger og en samtale med mor & far.

Jeg har rimeligt godt styr på min teenager, de fleste dage er hun glad, sød, empatisk, hjælpsom osv osv som jeg gerne vil have at hun er.

Men lur mig om ikke hendes veninder har en stor indflydelse på hende. Så selvom hun ved at hun gør noget forkert, så er deres 'magt' større end min. I hvert fald i situationen.

Jeg gad da godt at, nå der til hvor mine ord vejer mere end det eventuelle gruppepres der ligger i at være en pige gruppe.

That being said, så ved jeg da at, hun følger strømmen som næsten alle andre teens.

Her hjemme går handling & konsekvens hånd i hånd - være det sig om man vælger at lade være med at gå ud med skraldespanden eller pjække fra skole.

Konsekvensen (straffen) er bare en anden.

Men uanset hvad, så vælger du noget fra, når du vælger noget til.

Det vil jeg have at mine børn skal lære.

:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tom2x

Hvis straf virkede, så var der ikke så mange fængsler :cool:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
akardi
Hvis straf virkede, så var der ikke så mange fængsler :cool:

Men Thomas, det er unuanceret det der.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
kkaerbro
Det er en konsekvens. Men som alle andre (og det starter tidligt - lige om lidt begynder Maja at græde, hoste eller andet for sjov, for at få din opmærksomhed :lol:) så KAN børn fake at være kede af det de har gjort.

Hele det her handler jo (for mig i hvert fald) om at hun ikke skal kunne fake sig ud af noget hun har gjort galt. Hun skal vide at hvis hun træder uden for grænserne, så er der en anden konsekvens end en løftet pegefinger og en samtale med mor & far.

Jeg har rimeligt godt styr på min teenager, de fleste dage er hun glad, sød, empatisk, hjælpsom osv osv som jeg gerne vil have at hun er.

Men lur mig om ikke hendes veninder har en stor indflydelse på hende. Så selvom hun ved at hun gør noget forkert, så er deres 'magt' større end min. I hvert fald i situationen.

Jeg gad da godt at, nå der til hvor mine ord vejer mere end det eventuelle gruppepres der ligger i at være en pige gruppe.

That being said, så ved jeg da at, hun følger strømmen som næsten alle andre teens.

Her hjemme går handling & konsekvens hånd i hånd - være det sig om man vælger at lade være med at gå ud med skraldespanden eller pjække fra skole.

Konsekvensen (straffen) er bare en anden.

Men uanset hvad, så vælger du noget fra, når du vælger noget til.

Det vil jeg have at mine børn skal lære.

:)

Du har så evigt ret. Gruppepres er en ting, der kan få alle til at gøre ting, de egentligt ikke har lyst til, også fordi de ved, at der er en konsekvens af det, og der synes jeg, at din metode med at tage penge fra hende og at hun skal gå ind på sit værelse, og det vigtigste er jo så også at tage snakken med hende, som du også skriver, at du gør, er den helt rigtige.

Jeg tror ikke på, at man kan snakke børn/teenagere fra alt. De bliver så træt af at høre på deres forældre, at de til sidst bare lukker af, fordi de jo har hørt den svada før, så kan der lige så godt komme en reel konsekvens bagved alle de fine ord, man som forældre kan fyre af, og så lære børnene forhåbentligt af de ting, de gør forkert.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Tilgengæld har man bevist at straf KOMBINERET med rehabilitering (i forbindelse med bl.a samtale, og diaolog om hvordan man undgår at komme tilbage i samme uheldige spor osv) - er ENORMT effektiv...

Så nej, jeg tror heller ikke på "stuearrest" kan stå alene - ligesom jeg ikke tror på fængselsstraf kan stå alene.

Jeg tror så heller ikke på at samtaler kan stå alene ;)

Det kan jeg garantere dig for, at samtaler kan. Her er det det eneste, der virker. Da jeg opgav tanken om at straffe og styre, så begyndte min teenager at samarbejde med mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...