Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

akardi

Min datter har pjækket!!!

Recommended Posts

akardi
Hun gjorde en fejl - hun blev opdaget :devil:

Haha true

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
atacama
Her virker det faktisk.

Ellers er jeg ret sikker på at jeg havde brugt noget andet der virkede.

Det med at komme på værelset er stort for Natacha. Hun er meget(!) social med os. Så for hende er det næsten den ultimative straf at blive sendt op.

Lommepengene virker også - hun er så småt begyndt at tage med veninderne ned i byen og hygge om eftermiddagen, og hvis hun ikke har penge til at købe sodavand og den slags så er hun ikke helt tilfreds.

Min mor sendte mig på værelset da jeg var teen, men det havde den effekt du beskriver. Så der blev taget andre midler i brug :)

Jamen, det er klart, at hun oplever det som en straf. Spørgsmålet er bare, om det får hende til at lade være med at gøre de ting, hun ikke må... ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tom2x
Jamen, det er klart, at hun oplever det som en straf. Spørgsmålet er bare, om det får hende til at lade være med at gøre de ting, hun ikke må... ;)

Ikke nødvendigvis, men hun bliver bedre til at skjule det - win-win for begge parter :cool:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
akardi

Jo, men jeg kender jo min datter. Så man må gå ud fra at jeg ved hvilken form jeg skal bruge når jeg skal opnå noget... Lige så vel som hun kender mig og ved hvilke knapper hun skal trykke på hvis hun vil opnå noget.

;)

Så, jo jeg tror, og det er min erfaring at hvis vi taler om tingene også hvorfor hun får en straf - så lader hun være med de ting hun ikke må :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
egerton
:shock:

Min datter har pjækket fra skole i dag!!! :8:

Det er første gang (to my knowledge) hun har gjort det i sine 13 år. :8::8:

Jeg tager en lille snak med hende i dag hvor jeg forklare hende konsekvensen af at hun gør det(go to your room + ingen lommepenge), samt at jeg får det at vide med det samme (via forældreintra) når hun gør det.

Pjækker jeres teens og hvad har konsekvensen været?

Jeg har selv pjækket da jeg gik i skole, tit, mine børn har pjækket. Kender faktisk ikke nogen der ikke har prøvet det, en eller flere gange. Det er vist almindeligt, men selvfølgelig ikke godt, og det må du jo forklare hende.

Da jeg gik i skole, dengang fra 1964 til 1972, da fik man eftersidninger eller en lussing, da måtte Lærene lappe lussinger ud.

Da det var mine egne børn, har de vel fået en reprimande af mig og i skolen, og så hjalp det. Tror jeg da.:lol: Herregud, det er jo ikke verdens undergang, i de skal jo gå i skole i 100 år idag, kan sgu godt forstå de kan blive lidt trætte af det, ligesom de voksne kan, på deres job, ind imellem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Smea

Skal tyve så heller ikke straffes, hvis det ikke virker?! :D

Jeg mener også man skal tale med tøsebarnet om hvad årsagen er, men der skal også være en form for konsekvens når man overtræder de grænser/regler forældre/samfundet har sat.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lupine_79
jeg vil lige sige tak til din datter for at pjække, for da du skrev det med forældreintra, kom jeg i tanke om at jeg lige skulle checke skolens hjemmeside, og der opdagede jeg at vi skal til forældremøde på torsdag :8:

Så hvis ikke din datter havde pjækket, så var jeg ikke kommet til forældremøde :D

:-D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
atacama
Skal tyve så heller ikke straffes, hvis det ikke virker?! :D

Jeg mener også man skal tale med tøsebarnet om hvad årsagen er, men der skal også være en form for konsekvens når man overtræder de grænser/regler forældre/samfundet har sat.

Pointen er jo netop, at man straffer tyve og lign. som en undtagelse. Samfundet fungerer jo kun, fordi hovedparten af os har en vis indre kontrol, som forhindrer os i at gøre ulovlige ting. Og lige sådan ville jeg ønske at opdrage mine børn til at lade være med at gøre de "forkerte ting", fordi de ikke ønsker at gøre dem, snarere end fordi de så mister deres lommepenge. Faktisk ville jeg synes, det var helt ude på et sidespor, hvis det var grunden til, at de opførte sig pænt. Ligesom jeg synes, det var afsporet, hvis folk kun afholdt sig fra at stjæle og slå andre, fordi de risikerede at komme i fængsel. Men nok om det - det er vist en anden diskussion, som jeg ikke skal gøre mere for at fylde tråden med. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Pointen er jo netop, at man straffer tyve og lign. som en undtagelse. Samfundet fungerer jo kun, fordi hovedparten af os har en vis indre kontrol, som forhindrer os i at gøre ulovlige ting. Og lige sådan ville jeg ønske at opdrage mine børn til at lade være med at gøre de "forkerte ting", fordi de ikke ønsker at gøre dem, snarere end fordi de så mister deres lommepenge. Faktisk ville jeg synes, det var helt ude på et sidespor, hvis det var grunden til, at de opførte sig pænt. Ligesom jeg synes, det var afsporet, hvis folk kun afholdt sig fra at stjæle og slå andre, fordi de risikerede at komme i fængsel. Men nok om det - det er vist en anden diskussion, som jeg ikke skal gøre mere for at fylde tråden med. ;)

Jeg er virkelig meget enig. Vejen frem må være at få lært teenageren at tage ansvar og lade være med at gøre dumme ting for deres egen skyld. Min store pige skal ikke gå i skole for min skyld. Hun skal gøre det for sin egen.

Man kommer til et punkt ret hurtigt, hvor lokkemidler, trusler og straf ikke mere virker. Det kan godt være, at stuearrest og lommepenge kan få børn til at makke ret som 13 årige, men jeg ville nok ikke satse på den metode bare et par år efter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
akardi
Hvis du kan opdrage dine børn til at ALDRIG gøre noget de ikke må - så ta'r jeg sgu hatten af og tilbeder dig *G*

Men sådan er det da også her - 95% af gangene - at de ikke gør ting de ikke må, fordi de ved hvorfor det er en dårlig ide, og fordi de forstår at det ikke rigtigt gavner nogen - men de sidste 5% af tilfældene, der gør de altså ting de ikke må - og så skal det altså - i min bog - være noget der har en konsekvens - ligesom i den virkelige verden.

Hvis du bliver snuppet i at pjække fra arbejde, så er jeg også ret sikker på det får en konsekvens - ligesom hvis du ikke laver dine arbejdsopgaver osv. Sådan gælder det altså også med skolen - i min bog.

:gogo:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...